Hoe bindend is de Hypotheekofferte?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Hypo1981
Berichten: 2
Lid geworden op: do 11 jun, 2020 4:36 pm

Hoe bindend is de Hypotheekofferte?

Bericht door Hypo1981 »

Goedemiddag,

Ik heb gelezen dat een hypotheekofferte sinds 2016 bindend is voor de bank en dit in principe zonder voorbehoud. Nu staat in de hypotheekofferte die ik ontving van de Nationale Nederlanden een voorbehoud van een BKR check. Nu begrijp ik dat er bijvoorbeeld een voorbehoud is wat zegt dat je op tijd moet passeren, dat lijkt me logisch. De BKR check zou echter volgens mij al in eerder stadium plaats moeten vinden. Dus voordat de offerte wordt afgegeven. Vanaf het moment dat ik de offerte ontving is mijn financieringsvoorbehoud vervallen. In mijn optiek is de momentopname van het toetsen van mijn kredietwaardigheid voorbij. Uiteraard kan mijn financiële situatie (inkomen, eigen middelen, schulden) daarna wijzigen. Dat is ook het geval na passeren. Kortom, het leven gaat door. Nu zou ik ter aanvulling van ons verbouwingsbudget een persoonlijke lening willen afsluiten. Ik heb mijn hypotheekadviseur vóór het ondertekenen gevraagd om het BKR check voorbehoud uit de offerte te laten halen door de bank. Hoewel ze dat helaas niet kunnen doen gaf men wel aan geen check meer te doen.
Dus: kan ik nu wel of geen persoonlijke lening afsluiten zonder het risico te lopen dat dit problemen oplevert?

In mijn optiek maakt de bank het alleen maar lastiger door te zeggen dat ze geen check meer doen. Dat zou mij namelijk kunnen verleiden het risico te nemen. Want op papier is dat risico er zeker.

Hopelijk weet iemand hoe dit juridisch danwel in de praktijk verloopt. Vast bedankt.

Vriendelijke groet.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Hoe bindend is de Hypotheekofferte?

Bericht door rambagts »

Rabobank beweert:
https://www.rabobank.nl/particulieren/g ... hypotheek/
+++
Wanneer raadpleegt Rabobank mijn gegevens bij het BKR?
Wij mogen je kredietgegevens bij het BKR bekijken als je:

een krediet of lening aanvraagt;
een hypotheek wilt afsluiten;
een bankrekening opent waarop je rood mag staan.
We bekijken je BKR-gegevens ook als je problemen hebt met het betalen van je hypotheek, lening of krediet. Heb je een hypotheek bij de Rabobank? Dan voeren we elke maand een onderhoudstoets uit. Deze gegevens gebruiken we om een inschatting te maken of je je hypotheek kunt blijven betalen.

De onderhoudstoets heeft geen gevolgen voor je risicoscore bij het BKR of voor de beoordeling van een nieuwe kredietaanvraag.
Hypo1981
Berichten: 2
Lid geworden op: do 11 jun, 2020 4:36 pm

Re: Hoe bindend is de Hypotheekofferte?

Bericht door Hypo1981 »

Bedankt voor uw reactie, het is alleen geen antwoord op de vraag zoals ik hem bedoeld had.
Ik weet dat de bank een BKR toets doet wanneer je een hypotheek aanvraagt.
De vraag is meer: wanneer is de hypotheek rond? Dus bindend voor de bank. Er wordt dus beweert dat dit na ontvangst van de hypotheekofferte is. Maar kennelijk is dit niet het geval aangezien in mijn offerte een voorbehoud voor BKR toetsing is opgenomen. Dat station zouden we al voorbij moeten zijn volgens mij.

Hoe zit dit juridisch danwel in de praktijk. Of anders gesteld:

Mag een bank na het afgeven van een offerte maar v├│├│r de overdracht een hypotheek weigeren omdat er een lening is bijgekomen bij het BKR?!

Vast hartelijk dank.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Hoe bindend is de Hypotheekofferte?

Bericht door rambagts »

Ik kan me zo voorstellen dat als er tussen het uitbrengen van de bindende offerte en de datum van het transport een lange periode zit de bank vlak voor de transportdatum nog even wat controles doet . Heeft de koper nog werk (Corona)? BKR ?
Lientje179
Berichten: 2
Lid geworden op: za 29 mei, 2021 11:02 am

Re: Hoe bindend is de Hypotheekofferte?

Bericht door Lientje179 »

Hi heb je hier inmiddels al een duidelijk antwoord op? Ik ben ook wel benieuwd!
Plaats reactie