Klopt mijn boeterente?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Bassie1988
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 03 jun, 2020 10:55 am

Klopt mijn boeterente?

Bericht door Bassie1988 »

Beste forumleden,

Mijn hypotheek van Florius bedraagt 161.000 euro, 10 jaar vast en nog 'n jaar of 7 van die 10 te gaan; 1,79 % rente.
Nou wil ik die looptijd verlengen naar 30 jaar vast; rente Florius voor 30 jaar is 1,81 %
Nou zegt mijn tussenpersoon dat men dan de rente voor de resterende huidige looptijd verlaagt naar 1,24% (de huidige rentestand voor 10 jaar vast en dan moet ik het verschil van 0,55% als boeterente betalen en dan komt de hypotheek voor 30 (nu nog 27) vast te staan op 1,81%.
Ik blijf bij dezelfde bank.
Ik heb wat gegoogled en gelezen dat de boeterente nooit hoger mag zijn dan het werkelijke financiële nadeel voor de bank.
Deskundig ben ik natuurlijk niet, maar dat verlies lijkt me toch moeilijk aan te tonen.
Voor het resterende deel van de huidige looptijd plust men zelfs nog 0,02%.
Ik begrijp wel dat er 'n boeterente zou zijn als er naar 'n andere bank overgestapt wordt; dan is er 'n werkelijk verlies voor Florius.

De boeterente is bijna 4.000 euro, dus voor mij zeker de moeite waard om naar te informeren.

Als ik mijn boeterente wil berekenen (via verschillende websites) krijg ik steeds een melding dan mijn nieuwe rente lager moet zijn dan mijn huidige rente. Logisch natuurlijk, maar hoe zit het dan bij de boeterente die ik nu voor geschoteld krijg?

Ik hoor graag van jullie!

Groeten, Bas
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Klopt mijn boeterente?

Bericht door SimpleMind »

Je tussenpersoon heeft gelijk. Je koopt eigenlijk eerst je huidige periode af en daarna spreek je een nieuwe rentevaste periode af.

De vraag is natuurlijk of deze kosten zinvol zijn. Persoonlijk zou ik dit niet direct doen, tenzij dat je verwacht dat de rente de komende jaren heel hard om hoog gaat en je geen plannen hebt voor een verhuizing binnen 10 jaar ozfo
Plaats reactie