Kleine bankspaarhypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Keeprolling
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 08 mei, 2020 3:15 pm

Kleine bankspaarhypotheek

Bericht door Keeprolling »

Beste lezer,

Vanwege het aflopen van de rentevaste periode ben ik aan het onderzoeken hoe de hypotheek voort te zetten. Het gaat om een woning met een WOZ(monument) van 290.000.
De looptijd is inmiddels 10 jaar (sinds 2010)
Daarbij het ik 2 leningdelen:

60:000 tegen 1,5% rente bij het restauratiefonds. (annuïteiten)
60.000 tegen 4,9% rente bij de Rabobank (banksparen)

Het gaat me om het banksparen. Ik heb daar vorig jaar nog een eenmalig storting gedaan en zo de looptijd verkort van 30 naar 26 jaar.
Nu heb ik een voorstel om de Rabobank bankspaarhypotheek voort te zetten met 1,8% rente bij 5 of 10 jaar.
De afgelopen 10 jaar heb ik kunnen profiteren van de hypotheekrente-aftrek door de hoge rente. Maar bij berekeningen kom ik erachter dat het eigenwoningforfait en de
hypotheekrente-aftrek elkaar gaan opheffen bij dit rentepercentage en dat ik nog nauwelijks profiteer van dit voordeel. Dus ik vraag me af of een bankspaarhypotheek
nog andere voordelen biedt. Of kan ik beter kijken naar bijvoorbeeld een annuïteitenhypotheek met een nog voordeliger rente ?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Kleine bankspaarhypotheek

Bericht door SimpleMind »

Dit is inderdaad een situatie waarin een bankspaarhypotheek weinig tot geen voordeel geeft. Je hebt er echter ook niet direct nadeel van... (wellicht een heel klein beetje als je in de hoogste belastingschaal valt). Tegelijk wordt wet Hillen afgebouwd waardoor als je geen of weinig hypotheek hebt je toch langzam eigen woningforfait moet gaan betalen als je aflost in plaats van spaart.

Verder kun je wellicht nog veel korter vastzetten (je spaart extra, en voor de netto lasten is het nu ook gunstig). Wellicht is over 1-3 jaar de rente net iets hoger zodat je dan juist weer kunt profiteren.

Tot slot, als je plannen hebt om in de toekomst naar een duurdere woning te verhuizen kun je bij de dan hogere hyptheek ook weer extra profiteren.....
Keeprolling
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 08 mei, 2020 3:15 pm

Re: Kleine bankspaarhypotheek

Bericht door Keeprolling »

Bedankt voor de reactie. Ik val niet in de hoogste belastingschaal, dus dat valt dan weer mee. Ik hou het maar bij banksparen en heb inderdaad de mogelijk om het ook voor 1 of 3 jaar vast te zetten. Het maandelijks bedrag (rente + inleg) is dan nog lager ook.
Plaats reactie