risico's garant staan overbruggingshypotheek ex

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

MdV
Berichten: 2
Lid geworden op: za 02 mei, 2020 9:45 pm

risico's garant staan overbruggingshypotheek ex

Bericht door MdV »

Beste forum lezers,

Ik val maar meteen met de deur in huis.
Mijn ex (niet getrouwd maar 8 jaar samenwonend geweest zonder partnerschap e.d.) heeft mijn handtekening nodig voor haar overbruggingshypotheek voor haar nieuwe huis.
Welke risico's loop ik daar precies allemaal bij? En welke andere zaken moet ik nog aan denken als ik hiervoor teken?

Overige info:
We hebben samen een dochtertje van 3
Ik heb al een ander nieuw huis gekocht zonder overbrugging
haar huis valt ruim buiten NHG norm
ons huidige huis moet nog verkocht worden en dat zal een overwaarde brengen
Haar overbruggingshypotheek is berekend op 90% van de te verwachtte verkoopwaarde om minder risico te lopen
Als ik niet teken hangt haar een boeterente boven het hoofd
onze verstandhouding is niet altijd even constructief op het moment (zacht uitgedrukt) en ik heb geen behoefte meer om nog bij haar zaken betrokken te zijn behalve dat we samen een dochter hebben

Alvast heel erg bedankt allemaal voor de reacties. En als je advies met bronvermelding kan geven dan zou dat helemaal super zijn. Ik kan niet een specifiek antwoord vinden op internet momenteel dus ik hoop dat dit forum mij meer kan vertellen.

Met vriendelijke groet,

MdV
Atlantis-95
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 23 dec, 2011 1:56 pm

Re: risico's garant staan overbruggingshypotheek ex

Bericht door Atlantis-95 »

Mijn ex (niet getrouwd maar 8 jaar samenwonend geweest zonder partnerschap e.d.) heeft mijn handtekening nodig voor haar overbruggingshypotheek voor haar nieuwe huis.
Waar teken je precies voor? Stel je je garant?
Welke risico's loop ik daar precies allemaal bij? En welke andere zaken moet ik nog aan denken als ik hiervoor teken?
Je stelt je min of weer garant voor de lening. Denk even verder: Wat als je ex tussentijds werkloos raakt of dat ze andere opvolgende ongewenste financiële beslissingen neemt? En stel dat je niet tekent kan de bank aanspraak maken op jouw halve deel op moment het met je ex fout gaat. Mogelijk dat het onder de streep om die reden weinig uitmaakt.
Als ik niet teken hangt haar een boeterente boven het hoof?
[*]Ik vind het raar dat er blijkbaar(?) geen ontbindende voorwaarden (voor financiering) zijn opgenomen in de overeenkomst en/of ze daar niet over geadviseerd. Ze zit in een afwijkende situatie en dat vereist extra aandacht/maatwerk.
[*] Een 'boeterente' over wat? Als zij de 'overbruggingshypotheek' niet rond krijgt, is er geen hypotheek/woning. Doel je niet op een boete van (bijvoorbeeld) 10% van de aankoopwaarde van de beoogde nieuwe woning?
Haar overbruggingshypotheek is berekend op 90% van de te verwachtte verkoopwaarde om minder risico te lopen
Ik neem aan dat de woning gezamenlijk gekocht is en jullie ieders 50/50 van de woning bezitten en dat het binnen haar halve deel om 90% gaat? De aanname van 90% van de verwachte verkoopwaarde (van wiens inschatting). Vanwege de de Corona perikelen waar we in zitten vind ik een beetje eng om uit te gaan van 90% van de verwachte verkoopwaarde. Nu kan ik niet goed inschatten wat de woningprijzen doen, maar ik kan me zo voorstellen dat potentiële kopers op dit moment iets voorzichtiger/behoudender zijn.
MdV
Berichten: 2
Lid geworden op: za 02 mei, 2020 9:45 pm

Re: risico's garant staan overbruggingshypotheek ex

Bericht door MdV »

Beste Tukker,

Wij hebben het huis idd samen gekocht. Als het huis wordt verkocht krijg ik de helft van de overwaarde. Dat staat los van de handtekening die zij nodig heeft voor haar overbruggingshypotheek. De notaris vraagt om mijn handtekening omdat ik dus mede eigenaar ben van ons huis.

mvg

MDV


Beste Atlantis 95,

Ik wordt gevraagd om te tekenen voor haar overbruggingshypotheek (obh). Zo een obh is een extra tijdelijk leningdeel tegen een hogere rente wat is gebaseerd op de verwachtte inkomsten bij de verkoop van ons gezamenlijke huis (dat dus in de verkoop moet). Door een taxateur is de waarde van ons huis bepaald en zo heeft haar adviseur de verwachtte inkomsten meegenomen bij de aanvraag voor haar nieuwe hypotheek van haar nieuwe huis. Stel dat onze overwaarde 160.000,- is dan krijgen wij beide 80.000 euro. Mijn ex heeft nu op basis van die verwachtte inkomsten een obh van 70.000 euro afgesloten zodat ze haar nieuwe huis kan kopen. Als ik teken en het huis levert dan minder op dan verwacht bijvoorbeeld maar 100.000 (dus 50.00 p.p.) dan mag haar geldverstrekker de overige (70.000-50.000) 20.000 euro bij mij komen halen en dan ben ik dat kwijt.

Maar ik weet niet precies wat zo een handtekening nog meer inhoudt.
Kan ik bijvoorbeeld zelf nog wel een hypotheek afsluiten als ik garant sta voor iemand en zo ja, is dat dan tegen minder gunstige voorwaarden? En wat gebeurt er als mijn ex tussentijds overlijdt, ben ik dan volledig aansprakelijk voor haar nieuwe hypotheek e.d.? Dat zou ik graag willen weten.

De boete waar ik naar refereer is idd de 10% van de aankoopwaarde van haar nieuwe woning.

En op een persoonlijke noot. Mijn ex heeft de relatie beëindigd zonder nog te willen vechten voor ons gezin omdat ze een oude vlam was tegengekomen die (ook) weer vrijgezel was.....ik kreeg alleen de mededeling zeg maar maar geen kans om nog iets te veranderen aan haar/ons geluk.
Dus aan alle kanten zie ik alles door mijn vingers glijden zonder dat ik er iets tegen kan doen op allerlei vlakken. Verlies van partner, verlies van 60% contacttijd met mijn dochter, verlies van het (net door mij opgeknapte ) huis, verlies van vrienden, verlies van eigen middelen, etc... etc..
De impact van een scheiding is zoveel groter dan alleen einde relatie, zeker als je kinderen hebt.

Als ik al zou tekenen dan is het vooral omdat ik geen onnodig meer verstoorde relatie met haar wil omdat ik anders vrees dat ze mijn dochter meer van me weg zal houden (ouder vervreemding).

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Mvg,

Marcel de Beste forum lezers,

Ik val maar meteen met de deur in huis.
Mijn ex (niet getrouwd maar 8 jaar samenwonend geweest zonder partnerschap e.d.) heeft mijn handtekening nodig voor haar overbruggingshypotheek voor haar nieuwe huis.
Welke risico's loop ik daar precies allemaal bij? En welke andere zaken moet ik nog aan denken als ik hiervoor teken?

Overige info:
We hebben samen een dochtertje van 3
Ik heb al een ander nieuw huis gekocht zonder overbrugging
haar huis valt ruim buiten NHG norm
ons huidige huis moet nog verkocht worden en dat zal een overwaarde brengen
Haar overbruggingshypotheek is berekend op 90% van de te verwachtte verkoopwaarde om minder risico te lopen
Als ik niet teken hangt haar een boeterente boven het hoofd
onze verstandhouding is niet altijd even constructief op het moment (zacht uitgedrukt) en ik heb geen behoefte meer om nog bij haar zaken betrokken te zijn behalve dat we samen een dochter hebben

Alvast heel erg bedankt allemaal voor de reacties. En als je advies met bronvermelding kan geven dan zou dat helemaal super zijn. Ik kan niet een specifiek antwoord vinden op internet momenteel dus ik hoop dat dit forum mij meer kan vertellen.

Met vriendelijke groet,

MdV
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: risico's garant staan overbruggingshypotheek ex

Bericht door HJV »

Je ex heeft duidelijk aangegeven dat een vervolg van de relatie niet tot de mogelijk hoort.
Maar zij heeft wel je handtekening nodig.
Wees niet te snel met het plaatsen van je handtekening voor een financieel vervolg voor een persoon in deze je ex,
die je heb ingeruild voor een ander, misschien kan die nieuwe financieel bij springen?
Mocht je toch je handtekening moeten plaatsen bv bij toestemming verkoop 1e woning vraag dan een concept van het geen je moet ondertekenen en minimaal bedenk tijd van 7 dagen.
Kan je meerdere keren lezen wat je ondertekend en bij onduidelijkheid kan je te raden gaan bij anderen bv een rechts bijstand verzekering etc.
Laat je niet onder druk zetten, als je in het begin van een proces toegeeft dan heeft men je duidelijk voor de rest in de tang en kunnen zijn elke kant met je op.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: risico's garant staan overbruggingshypotheek ex

Bericht door webka »

MdV schreef: Ik wordt gevraagd om te tekenen voor haar overbruggingshypotheek (obh). Zo een obh is een extra tijdelijk leningdeel tegen een hogere rente wat is gebaseerd op de verwachtte inkomsten bij de verkoop van ons gezamenlijke huis (dat dus in de verkoop moet). Door een taxateur is de waarde van ons huis bepaald en zo heeft haar adviseur de verwachtte inkomsten meegenomen bij de aanvraag voor haar nieuwe hypotheek van haar nieuwe huis. Stel dat onze overwaarde 160.000,- is dan krijgen wij beide 80.000 euro. Mijn ex heeft nu op basis van die verwachtte inkomsten een obh van 70.000 euro afgesloten zodat ze haar nieuwe huis kan kopen. Als ik teken en het huis levert dan minder op dan verwacht bijvoorbeeld maar 100.000 (dus 50.00 p.p.) dan mag haar geldverstrekker de overige (70.000-50.000) 20.000 euro bij mij komen halen en dan ben ik dat kwijt.
Allereerst, je hebt niets te maken met de hypotheek die zij nu aangaat voor de nieuwe woning, of met de 10% boete die zij moet betalen wanneer zij de woning niet afneemt. Je geeft alleen toestemming om een hypotheek te vestigen op een onderpand dat van jullie van beiden is. Veel spannender is het niet, en er zit ook nog eens een forse overwaarde op die woning.

Ten tweede :Je raakt niets "kwijt" geraakt door het zetten van die handtekening. Immers, als de woning minder oplevert dan is dat niet toe te rekenen aan haar. Jouw helft blijkt minder waard geworden, net als die van haar. Het zetten van de handtekening heeft daar niets aan bijgedragen. Wanneer zij de overbrugging niet nodig zou hebben gehad en de woning was verkocht, dan was jouw opbrengst ook maar Ôé¼ 50.000 geweest ipv Ôé¼ 80.000.
Stel de overwaarde is eerst bepaald op Ôé¼ 160.000 en deze blijkt nu maar Ôé¼ 100.000 te zijn (obv de waarde waarde van de woning wel een groot verschil uiteraard, zelfs in corona tijd) dan wordt van die Ôé¼ 100.000 eerst de Ôé¼ 70.000 voor de overbrugging terugbetaald (de geldverstrekker komt niets bij "jou halen", die heeft hypotheekrecht en haalt het gewoon van de opbrengst af). Zij heeft dan dus Ôé¼ 70.000 gehad en jij Ôé¼ 30.000. Jij hebt recht op Ôé¼ 50.000 in dit voorbeeld, dus er ontstaat een vordering van Ôé¼ 20.000 op haar, zoals Tukker al opmerkte.
Dat ligt in basis al wettelijk vast, echter je zou als extra zekerheid een overeenkomstje kunnen opstellen waarin je afspreekt wat de terugbetalingvoorwaarden worden. Dus bijvoorbeeld: indien de opbrengsts minder dan 140.000 bedraagt (ieder 70.000) dan ontstaat er een vordering voor het verschil van je ex naar jou, en wanneer het niet mogelijk is voor haar om het bedrag extern te financieren (iets met maximale inspanning, blabla), dan spreken we af dat het bedrag in maximaal xx termijnen wordt terugbetaald.

Persoonlijk zou ik me hier niet al te druk over maken. Het is iets wat zeer vaak moet gebeuren bij scheidingen waarbij de voormalig gezamelijke woning nog niet is verkocht. Exen moeten dan meetekenen. Wanneer allebei een overbrugging nodig hebben dan werkt het uiteraard makkelijk.
Er is gerekend met een marge, dus de kansen op een tekort zijn niet al te groot. Hoewel je ex het niet handig heeft geregeld (tav de ontbindende voorwaarden) is dit nu wel een gegeven. Niet tekenen zorgt ervoor dat je je ex in een soort financieel ravijn stort (die 10% is vaak het begin, kosten kunnen hoger zijn en kunnen op haar worden verhaald). Allemaal niet bevoorderlijk voor de onderlinge verhoudingen, zeker niet in de situatie waarbij een kind is betrokken.
Succes!
Plaats reactie