Bouwkavel financieren

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Martijnver
Berichten: 2
Lid geworden op: do 23 apr, 2020 2:21 pm

Bouwkavel financieren

Bericht door Martijnver »

Hallo,

Mijn vrouw en ik willen een bouwkavel kopen om in de toekomst ons droomhuis op te bouwen. Echter, hiervoor is financiering nodig. Na oriëntatie online blijkt dit niet zo eenvoudig. Een gesprek bij de bank hebben we nog niet gehad en ik wil middels dit forum graag vooraf wat informatie inwinnen.

Onze huidige situatie:

-Eigen huis met een geschatte verkoopwaarde van 410K waar nog 320K hypotheek op zit
-Huidig salaris laat een maximale hypotheek van ongeveer 640K toe
-De bouwkavel kost 300K ex BTW
-BTW op de kavel kunnen we uit eigen geld bekostigen
-Kosten van de bouw van onze droomwoning bedraagt ongeveer 500K
-Middels een salarisgroei (contractueel op papier) kunnen we de woning en kavel over 3 jaar volledig bekostigen (rekening houdend met een kleine 80K overwaarde op onze huidige woning)
-Er mag vrij gebouwd worden op de kavel
-Gemeente Breda

Is het in onze situatie aannemelijk dat een hypotheekverstrekker de kavel wil financieren?

Bij voorbaat dank!
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Bouwkavel financieren

Bericht door SimpleMind »

Ik ben bang dat dit niet haalbaar is.

Ten eerste zal een verhoging binnen 6 maanden na offerte moeten plaatsvinden. Verder heb je naast BTW ook nog dubbele lasten gedurende de bouw (waarvoor je dus extra draagvermogen of spaargeld nodig hebt). En voor de overbrugging zal waarschijnlijk ook niet de volledige overwaarde geteld worden.

Maar tot slot misschien wel de belangrijkste vraag: hoe ga je dit de komende drie jaar betalen?
Martijnver
Berichten: 2
Lid geworden op: do 23 apr, 2020 2:21 pm

Re: Bouwkavel financieren

Bericht door Martijnver »

Dank voor de reactie. Met onze huidige rest hypotheek en een mogelijke hypotheek op het kavel zitten we nog altijd onder ons maximaal leenbedrag. De maandelijkse lasten voor een hypotheek van ruim 600K kunnen we wel dragen. We komen echter leenruimte tekort om direct te gaan bouwen...
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Bouwkavel financieren

Bericht door SimpleMind »

Zonder bouwen is het alleen een kavel. Dan zal de geldverstrekker nog veel strenger zijn en is er ook geen sprake van HRA.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Bouwkavel financieren

Bericht door rambagts »

https://financieel.infonu.nl/belasting/ ... scaal.html

Bouwgrond fiscaal: gevolgen voor de inkomstenbelasting
Als u een kavel financiert met een hypotheek is de hypotheekrente fiscaal aftrekbaar als binnen uiterlijk drie jaar na verwerving van de grond de woning is voltooid. Nu een kavel kopen, financieren met een hypotheek en na een jaar onbebouwd doorverkopen betekent dus dat u geen recht hebt op hypotheekrenteaftrek. Natuurlijk moet de hypotheek ook aan de nieuwe eisen van een hypotheek voldoen waarvan de belangrijkste eis is dat u maandelijks een deel van de lening aflost.
Plaats reactie