Uitgekocht maar nu....

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Offshoretiger
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 19 apr, 2020 7:50 pm

Uitgekocht maar nu....

Bericht door Offshoretiger »

Beste mensen,

Wij zitten met een probleem.
We komen er even niet uit wat te doen.

We zijn gecompenseerd ivm schade en mogen daarvoor nieuwbouwen, dit laatste gebeurt op een locatie elders.

Echter wonen we nu nog in een woning die gesloopt dient te worden, hier zit nog een x bedrag hypotheek op.
De grond kunnen we goed verkopen aan de buren.
Dit willen we graag en willen graag dit geld voor onszelf houden om duurdere leningen mee in te lossen ipv de hypotheek die relatief goedkoop weggezet is.

Maar nu komt die, hoe gaan we dit doen, met een bkr a2 Codering.
De nieuwe woning is natuurlijk vele malen meer waard, zoals het nu lijkt rond de 4,5 ton tov een hypotheek van 130k welke nog open staat.

Zoals ik het lees met een verhuis regeling word alles wederom opnieuw getoetst etc, ik ben bang dat dit niet geheel lukken gaat.

Is er iemand die hier een profi advies op geven kan.

Resum├®:

Vergoeding gekregen voor nieuwbouw
Nieuwbouw vind elders plaats
Ouderlijke woning dient gesloopt te worden.
Deze grond kunnen we verkopen aan de buren.
De gelden die hiervoor betaald worden willen we graag in eigen beheer wegzetten ipv direct alles inlossen op openstaande hypotheek.
Bkr a2 codering helaas opgelopen.

Wie o wie
QAF
Berichten: 57
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 9:41 am

Re: Uitgekocht maar nu....

Bericht door QAF »

Je huidige hypotheek rust (zeer) waarschijnlijk op zowel de huidige woning als de grond. Je kan deze dus niet zonder tussenkomst van de bank verkopen aan de buren. De bank zal de hypotheek afgelost willen zien. Verhuisregeling kan dan wel, maar zal inderdaad getoetst worden aan de huidige situatie en nieuwe onderpand. Houdt er wel rekening mee dat je dan over het bedrag dat je voor de grond krijgt geen renteaftrek meer hebt (dat is je overwaarde) op je nieuwe hypotheek. Kan nog steeds interessant zijn als je met dat geld andere duurdere kredieten aflost.

Wat wel een groot probleem wordt is die A2-codering, dat is niet niks. Is er wel een H (herstel)-code bij gemeld? Zonder die H-code kan je het sowieso vergeten. En een A2 met H wordt al niet makkelijk....

Ik zie de nieuwe hypotheek eerlijk gezegd somber in voor je...hoelang loopt die A2 nog?
Offshoretiger
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 19 apr, 2020 7:50 pm

Re: Uitgekocht maar nu....

Bericht door Offshoretiger »

Dank voor je reactie.

De a2 codering loopt nog wel even.
Het is echter wel zo, dat de nieuwbouw gewoon doorgaat hypotheek vrij vooralsnog en we kunnen er prima wonen.
Echter is de voorwaarde van de nieuwbouw ook het slopen van het huidige woonadres.

En daar zit nou juist de moeilijkheid omdat je dus over moet naar een ander adres en in theorie een nieuwe hypotheek.
Er is vanuit de schadeloosstellende partij aangegeven dat zij garant staan voor issues als deze.

Ik zoek eigenlijk in beginsel nog steeds naar in handen krijgen van het geld wat betaald word voor de kavel die overblijft.
132k is de openstaande hypotheek
73,5k word er betaald voor de grond.

Die laatste houd ik dus zoals gezegd graag in eigen beheer op de een of andere manier zodat ik hiermee duurdere leningen af kan lossen.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Uitgekocht maar nu....

Bericht door webka »

Enige optie is m.i. de geldverstrekker waar nu ook de hypotheek loopt. Bij alle andere aanbieders kan je het vergeten.
Wie is die partij?
Plaats reactie