Nieuwe hypotheek en oude aflossen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Puzzelaar
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 04 jan, 2016 8:07 pm

Nieuwe hypotheek en oude aflossen

Bericht door Puzzelaar »

Hallo forum leden,

Gister met een vriend zitten babbelen over hypotheken en hjj heeft een nieuwe afgesloten (via de notaris) en een handig truucje uitgehaald. Ik vraag mij of ik dit ook kan doen en of dit wel mag (lijkt mi een achterdeur om je hypotheek consumptief te besteden).

Situatie (bedragen zijn versimpeld):

Originele annuiteiten hypotheek: 400.000
Restbedrag: 300.000
Boetevrij aflossen: 20%
Rente: 5%
Spaargeld: 160.000 (tijdelijk geleend van familie)

Het plan:

December: 80.000 aflossen (20%)
Januari: 80.000 aflossen (20%)
Januari: Aflosnota laten maken (incl. de boete rente)
Januari: Nieuw hypotheek offerte (1,5%) van 300.000
Februari: Alles laten passeren bij de notaris, 140k om hypotheek af te lossen, 160k naar mij overmaken

Bijkomende kosten (meenemen in de rendementsberekenig): Notaris (1000) en hypotheek advies (2500).

De truuk is dus dat ik de hypotheek gewoon oversluit, maar dan met de helft aan boeterente.

Mag dit zo maar?
Mis ik wat?
En hoe zit het met de hypotheek rente aftrek? (ook zonder is 1,5% voordeliger dan 5% met aftrek)

Al vast bedankt voor de antwoorden?
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Nieuwe hypotheek en oude aflossen

Bericht door Rense »

Ja, dat mag maar het rendement is waarschijnlijk negatief.

Ten eerste heb je, in dit voorbeeld, geen 160k maar 80k nodig. Het boetevrije deel wordt al meegerekend in de bepaling van de boeterente.

In de nieuwe hypotheek ontstaat inderdaad een box 3 deel waarover de rente niet meer aftrekbaar is. Vraag is hoe lang deze nog aftrekbaar zou zijn. Is dit nog geruime tijd dan zijn de kosten (verlies aan aftrek) waarschijnlijk hoger dan de boete over dat bedrag.

Tot slot moet de nieuwe geldverstrekker een box 3 deel willen verstrekken. De meeste doen dat wel maar zeker niet allemaal.

Goed door laten rekenen dus.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Nieuwe hypotheek en oude aflossen

Bericht door webka »

Die lening naar familie moet wel juist zijn vormgegeven. 160 k naar jou laten overmaken waarmee je familie aflost gaat niet worden geaccepteerd.
De 160k aan familie is een gegeven en bekend bij de nieuwe geldverstrekker. Op basis van de jaaropgaves hypotheek /IB abgiftes worrdt duidelijk dat er 160 k in korte termijn is afgelost. Je zal dit moeten verklaren. Dat doe je door leningovereenkomsten met familie.
Er moet vervolgens de zekerheid zijn dat de leningen weg zijn op passeerdatum, anders past het (zeer waarschijnlijk) niet op inkomen.
Overigens veel geldverstrekkers vinden hier wel iets van.. (niet positief), dus niet eke zal hier mee verder willen.
Plaats reactie