einde looptijd bankspaarhypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

QAF
Berichten: 57
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 9:41 am

Re: einde looptijd bankspaarhypotheek

Bericht door QAF »

[quote="webka"]Alles leuk en aardig hoor QAF, je bedoelt het ongetwijfeld goed en ik neem aan dat je geen adviseur bent, maar probeer je iets terughoudender op te stellen. Er worden mensen hierdoor serieus op het verkeerde been gezet.[/quote]

Euh....ik geef mijn visie (op iets dat de adviseur van TS bedacht heeft!) en geef duidelijk aan dat ik zo geen bezwaren zag en geef nog als tip om een fiscalist danwel de belastingdienst zelf te benaderen voor TS om het zeker te weten. Ik geef nergens garanties.

Bovendien is dit een forum, op een forum is het de bedoeling om te discussi├½ren, daarbij hoort soms ook ÔÇ£out of the boxÔÇØ denken en juist anderen die meedenken in de discussie om samen tot een duidelijk geheel te komen.

Misschien vindt jij het niet prettig als iemand je niet direct op je blauwe ogen gelooft en alles dat jij zegt voor zoete koek aanneemt, maar dat is dan vooral jouw probleem. Ik blijf vooral zelf graag nadenken, als gefundeerd blijkt dat ik verkeerd zit te denken, ben ik de eerste om dat toe te geven. Dat zie je hier boven ook, toen SimpleMind met feiten aankwam en bewijs daarvan, was het duidelijk.

En nee, ik ben geen adviseur (gelukkig maar...dat zou een stuk minder opleveren aan het einde van de maand :p), dat beweer ik ook nergens. Niet dat wel adviseur zijn schijnbaar garanties geeft op voldoende kennis, zie TS zijn adviseur en ik heb zelf ook ervaring met een adviseur die over wat dingen heen gezien heeft, die ik wel bedacht had.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: einde looptijd bankspaarhypotheek

Bericht door webka »

Ik geef enkel een suggestie om je iets terughoudender op te stellen en je bent meteen op je teentjes getrapt.

Prima, maar veel van je posts zijn nogal stellig.

Zoals ook in deze post je een opmerking stellig plaatst:
QAF schreef:In principe mag dat wel (altijd), alleen heb je dan geen recht meer (of slechts gedeeltelijk) op renteaftrek.
.
Compleet onjuiste informatie die als waarheid wordt neergezet. En inderdaad, gelukkig wordt ie gecorrigeerd.

Fijn overigens dat je meer verdient dan een adviseur. Toegevoegde waarde van die opmerking ontgaat me overigens.
QAF
Berichten: 57
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 9:41 am

Re: einde looptijd bankspaarhypotheek

Bericht door QAF »

webka schreef:Ik geef enkel een suggestie om je iets terughoudender op te stellen en je bent meteen op je teentjes getrapt.

Prima, maar veel van je posts zijn nogal stellig.

Zoals ook in deze post je een opmerking stellig plaatst:
QAF schreef:In principe mag dat wel (altijd), alleen heb je dan geen recht meer (of slechts gedeeltelijk) op renteaftrek.
.
Compleet onjuiste informatie die als waarheid wordt neergezet. En inderdaad, gelukkig wordt ie gecorrigeerd.

Fijn overigens dat je meer verdient dan een adviseur. Toegevoegde waarde van die opmerking ontgaat me overigens.
Dat is geen onzin. Die regels zijn de voorwaarden om voor renteaftrek in aanmerking te komen. Als je een spaarhypotheek afsluit die niet aan de regels voldoet, is niet die spaarhypotheek verboden. Er is alleen geen renteaftrek (meer).

Die opmerking is het gevolg op jouw berichtje, waaruit een zekere mate van bijzonderheid van een adviseur blijkt (je bent er zelf wel eentje gok ik?). Wie ben jij trouwens om mij terecht te wijzen op wat ik wel of niet moet doen? Misschien moet je jezelf niet zo serieus nemen!

Of je nou wel of geen adviseur bent boeit me trouwens ook niet. Of iemand nu vuilnisman is of top advocaat of chirurg...voor mij doen ze allemaal iets nuttigs. Jij lijkt je superieur te voelen, daar ben ik allergisch voor!

Hoe dan ook, ik zit op dit forum omdat ik het leuk en interessant vind, dus ik wil hier verder geen woorden aan vuil maken, dat is het me simpelweg niet waard, want het plezier vergaat me dan snel. Ik wens je een fijne avond!
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: einde looptijd bankspaarhypotheek

Bericht door SimpleMind »

Graag even on topic blijven. Adviezen zijn allen goedbedoeld. Maar in dit geval ontbrak de kennis. Gelukkig is er dan meestal wel iemand die dat corrigeert.

@QAF: webka is een zeer gedegen en betrouwbare adviseur met veel ervaring. Zijn advies is eigenlijk altijd wel correct. Hij neemt het vak vak adviseur terecht serieus, dit levert mensen veel voordeel op en behoed hen voor problemen. Ik heb veel respect voor hem.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: einde looptijd bankspaarhypotheek

Bericht door webka »

Nee, de polis of rekening voldoet dan niet meer. Het rentebestanddeel in die polis/rekening is/wordt dan belast.
De renteaftrek over de lening staat daar los van en blijft gewoon bestaan voor de 30-jaarsperiode.

Wederom doe je dus een zeer stellige uitspraak die onjuist is.
QAF
Berichten: 57
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 9:41 am

Re: einde looptijd bankspaarhypotheek

Bericht door QAF »

webka schreef:Nee, de polis of rekening voldoet dan niet meer. Het rentebestanddeel in die polis/rekening is/wordt dan belast.
De renteaftrek over de lening staat daar los van en blijft gewoon bestaan voor de 30-jaarsperiode.

Wederom doe je dus een zeer stellige uitspraak die onjuist is.
Zorgelijk dat jij dit als adviseur opschrijft, want gewoon aantoonbaar onjuist. Als je nu een nieuwe bankspaarhypotheek afsluit of verhoogt, heb je GEEN (of slechts gedeeltelijke) 30-jaars periode van renteaftrek. Daarvoor is namelijk minimaal een annuïtair aflosschema nodig.

Dat de spaarrekening niet meer in box 1 valt maar naar box 3 verhuisd, is een logisch gevolg.

Maar dit maakt allemaal nog steeds niet dat het verboden is. Hoewel geen gek het doet omdat het alles behalve zinnig is, maakt het niet verboden! Dus ja, ik blijf bij mijn stelling dat je altijd mag verhogen, verlengen of wat dan ook. Zoals gezegd levert dat nadeel op en doet dus niemand het....het mag wel. Jij beweert dat het niet mag, kwalijke zaak hoor, voor een adviseur.

H├®, maar veel plezier verder. Ik heb wel wat beters te doen, heb hier helemaal geen zin in. Zoals gezegd, ik zit hier voor mÔÇÖn plezier. Jammer dat dit een wedstrijdje verplassen wordt.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: einde looptijd bankspaarhypotheek

Bericht door webka »

Alles leuk en aardig hoor QAF, maar het begint nu storend te worden. Naast dat je hierboven echt onzin uitkraamt, accepteer ik niet dat je me bewust onjuist gaat quoten.
De casus gaat namelijk niet over een nieuwe bankspaarrekening maar over een bestaande SEW/KEW. Een nieuwe (wanneer er geen sprake is van een bestaand recht) kan uiteraard niet meer worden afgesloten. maar daar gaat de casus niet over.

Een SEW/KEW is fiscaal gezien, aflossingsvrij. Wanneer de polis of rekening niet meer voldoet verhuist deze naar BOX 3 en komt fictief tot uitkering. Interestbestandsdeel is dan belast. De lening loopt gewoon door (aflossingsvrij) met renteaftrek tot einde 30-jaarsperiode.
QAF
Berichten: 57
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 9:41 am

Re: einde looptijd bankspaarhypotheek

Bericht door QAF »

Hahahaha.

----- EDIT: tekst verwijderd door moderator (SimpleMind) -----
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: einde looptijd bankspaarhypotheek

Bericht door SimpleMind »

Ik denk dat het zo wel genoeg is. Verdere berichten die geen toegevoegde waarde hebben zal ik verwijderen. Ook zal ik in het laatste bericht wat teksten schrappen.

@QAF: iedereen is vrij om positief bij te dragen op het forum. Daarvoor hoef je geen adviseur te zijn. En ook de mening van adviseurs challengen is prima. Maar in dit geval heeft webka zeer correct aangegeven wat er wel en niet kan en mag. Als we het over KEW of SEW hebben dan is het niet toegestaan deze te verlengen (want dan is het geen KEW/SEW meer). Verder is webka een zeer gerespecteerd adviseur op dit forum, er zijn weinig anderen die zoveel goede bijdragen hebben. Op dit forum is het dan ook niet toegestaan elkaar op deze manier aan te vallen....
Plaats reactie