Hypotheek, 2 namen.

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Dobbel
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 22 mar, 2020 12:13 pm

Hypotheek, 2 namen.

Bericht door Dobbel »

Hallo,

Laat ik even voor op stellen dat ik ontzettend dankbaar en blij zou zijn als er iemand is die ons kan helpen. Wij hebben niemand in de omgeving die ons hier goed bij zou kunnen helpen. Misschien zijn het 'domme' vagen maar ook een zetje in de goede richting zou al heel fijn zijn. We lopen al lang met deze kwestie, en elk verhelderend advies is zo welkom.

Ik ben momenteel 2,5 jaar samen met mijn vriend. Ook 2,5 jaar geleden kocht hij een huis. Een huis waarin wij nu 1,5 jaar samenwonen.
Een jaar geleden besloten we, dat we het huis graag op twee namen wilden gaan zetten. We zijn voor meer informatie hierover naar de hypotheekadviseur geweest.
Die gaf drie opties aan;
- Trouwen in gemeenschap van goederen. (Geen optie voor alleen een huis.)
- Een deel van de hypotheek overkopen. (Ontzettend duur)
- Een samenlevingscontract waarbij je op papier zet hoeveel je beiden aan het huis betaalt.

We kozen voor het laatst. Het huis staat dan weliswaar niet op twee namen, maar dat is toch een hele lastige optie. Het is wel zo dat we dan het idee hebben samen een inbreng te doen in het huis en wij met recht kunnen zeggen dat het gezamenlijk bezit is.
( Vraag; denken jullie ook dat dit de beste oplossing is?)
We zullen daarvoor een afspraak moeten maken bij een notaris. Echter hebben wij geen idee wat we daarvoor moeten voorbereiden.
We denken dat het daar alleen wordt vastgelegd en dat wij alvast een heel goed beeld moeten hebben van hoe we dit gaan doen.

Omdat het huis op zijn naam blijft staan willen we het huis graag verdelen dat 2/3 van hem en 1/3 van mij als in bedragen. Hoe kunnen we dit het beste weg zetten? Moeten we een aparte rekening gaan maken voor de hypotheek zodat er een duidelijk overzicht is wat er wordt betaald en wanneer? Of moet ik hem dat bedrag gewoon maandelijks overmaken? Terwijl wij beiden ook andere maandelijkse kosten voor elkaar betalen?

En als we vastleggen dat ik een bepaald bedrag betaal, en hij moet dit terug betalen mochten we ooit uit elkaar gaan dan is dit nadelig wanneer er waardedaling van het huis is.
En, wanneer ik standaard elke maand geld in leg en er als regel is dat alleen het geld dat ik in de hypotheek leg in het huis zit, betekent dat, dat ik niet mee kan helpen aan investeringen in het huis.

Normaal zijn we niet zo pietleut in dit soort dingen, maar we willen dit wel goed geregeld hebben.
Ik ben in het algemeen vrij kundig in dingen zelf uit zoeken, maar hierbij loopt het vast. Waarschijnlijk, zoals je als kundige wel kunt merken in mijn bericht.
Ik hoop echt zo ontzettend dat er hier iemand is die ons een stapje de goede richting uit kan helpen. Advies kan geven, of kan vertellen hoe dit meestal wordt geregeld.

Ik ben u dankbaar,

Met vriendelijke groet
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Hypotheek, 2 namen.

Bericht door Rense »

Beste Dobbel,

Ik begrijp het doel van deze opzet niet. Reden lijkt te zijn dat je wilt meeprofiteren van toekomstige waardestijgingen maar geen risico wilt lopen bij een waardedaling.

Het bezit van de woning regel je niet met een samenlevingscontract. De woning blijft dus volledig zijn eigendom en ook de hypotheek blijft alleen op zijn naam.

Wat is de reden en het doel dat je een dergelijke constructie wilt opzetten?
Plaats reactie