KEW verpanding is vervallen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Bram@1975
Berichten: 6
Lid geworden op: di 28 mei, 2019 10:54 am

KEW verpanding is vervallen

Bericht door Bram@1975 »

Ik heb een KEW die reeds 16 jaar loopt. Nu zijn wij net verhuisd en is de oude hypotheek afgelost. De verpanding van de KEW is daarmee vervallen. Ik heb voor het nieuwe huis een nieuwe hypotheek afgesloten. Deze is niet gekoppeld aan de "oude" KEW.

Nu is de waarde van de KEW de laatste weken sterk gedaald, en wil ik nu niet afkopen. Mag ik de KEW gewoon laten doorlopen zonder dat deze verpand is? Ik blijf gewoon de maandelijkse premie betalen. Of moet ik de KEW nu binnen een bepaalde tijd (hoe lang?) afkopen en deze gebruiken om mijn nieuwe hypotheek af te lossen?
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: KEW verpanding is vervallen

Bericht door Rense »

Ja, dat mag. De verzekering hoeft niet perse verpand te zijn. Er moet een eigen woningschuld zijn en die is er door de nieuwe woning.

Je kunt bijvoorbeeld straks een deel van de (aflosvrije) hypotheek aflossen van de uitkering van de verzekering.
Bram@1975
Berichten: 6
Lid geworden op: di 28 mei, 2019 10:54 am

Re: KEW verpanding is vervallen

Bericht door Bram@1975 »

Bedankt voor je reactie! Dus de polis blijft gewoon een KEW polis, ook al is er geen directe koppeling meer met een hypotheek?
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: KEW verpanding is vervallen

Bericht door Rense »

Nee, je moet hem wel weer koppelen aan de nieuwe hypotheek. Dit kan bijvoorbeeld aan het aflosvrije deel. Je hebt hiervoor een jaar de tijd.

Als je hem niet koppelt vervalt hij naar Box 3.

Na afkoop hoef je niet verplicht af te lossen op de hypotheek.
Bram@1975
Berichten: 6
Lid geworden op: di 28 mei, 2019 10:54 am

Re: KEW verpanding is vervallen

Bericht door Bram@1975 »

Dank voor de reactie. Hoe kan ik deze KEW laten koppelen aan nieuwe hypotheek? Moet dat via de nieuwe geldverstrekker, of via de verzekeraar waar de KEW loopt?
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: KEW verpanding is vervallen

Bericht door Rense »

Dat verzoek moet je doen bij de nieuwe geldverstrekker. Zij sturen dan bericht naar de verzekeraar.
Plaats reactie