Spaarhypotheek einde rente vaste periode

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

bora
Berichten: 1
Lid geworden op: za 07 mar, 2020 7:53 pm

Spaarhypotheek einde rente vaste periode

Bericht door bora »

Hallo allen,

Ik heb een vraag over wat te doen nu mijn rente vaste periode afloopt op 1-5-2020

momenteel heb ik een hypothrrk die uit 2 delen bestaat en nog 10 jaar loopt. Het gaat om een florius profijt 3+3 hypotheek bestaande uit
Deel 1 spaarhypotheek 4.6 % rente Ôé¼100.000 met dan Ôé¼43.600 in de pot
Eigenspaardeel is Ôé¼206,33 per maand
Deel 2 aflossingsvrij 4.6% rente openstaande schuld nog Ôé¼46.882

Totale som per maand Ôé¼ 757,14 (Ôé¼550,81 rente en Ôé¼ 206,33 eigen inleg)

Waarde huis Ôé¼350.000

Nu heb ik een aanbod gekregen van Florius van:

Deel 1 10 jaar vast voor 1,1% en eigen inleg van Ôé¼402,11
Deel 2 10 jaar vast voor 1,2%

Totale som per maand Ôé¼ 541,38 (Ôé¼139,,27 rente en Ôé¼402,11 eigen inleg)

Ik kan ook voor andere rentevaste periodes kiezen maar dan veranderd er qua percentage niet veel wordt nog wat lager tot 1% voor1 jaar
Voor het spaardeel is het zeer ongunstig aangezien er nu ook weinig belastingvoordeel zal zijn.

Wat is verstandig om in mijn geval te doen, graag zou ik jullie advies ontvangen.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Spaarhypotheek einde rente vaste periode

Bericht door M_1 »

Volgens mij maakt het hier weinig uit wat je doet en zou ik gewoon verder gaan op de ingeslagen weg.

Met deze lage rentepercentages en je lage verhouding tussen schuld en woningwaarde is het eigenwoningforfait zodanig dat je straks in feite geen renteaftrek meer hebt. Er is dan ook weinig voordeel van de spaarhypotheek; die is in het algemeen vooral voordelig door het verschil tussen netto spaarrente en aftrekbare leenrente.

Dan ligt kiezen voor de laagste rente voor de hand. In dit geval maakt het nauwelijks uit of je lang of kort vastzet en of je kiest voor spaarhypotheek of annuïteiten. Dan zou ik kiezen voor de makkelijke weg, zonder extra kosten, en gewoon doorgaan. Een simpelweg kiezen voor 10 jaar vast.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Spaarhypotheek einde rente vaste periode

Bericht door SimpleMind »

Ik ga volledig mee in de redenatie van M_1.

Wel een kleine aanvulling: zoals M_1 aangeeft valt het voordeel van deze spaarhypotheek eigenlijk volledig weg door de lage rente en de hoge WOZ-waarde. Je kunt overwegen om de rente voor het spaardeel voor dit moment kort vast te zetten. Nu toch net iets lagere lasten en mocht de rente in de komende (nog 10!) jaren omhoog gaan kan de spaarhypotheek weer extra voordeel op gaan leveren. Blijft natuurlijk wel koffiedik kijken. Rente kan ook verder dalen, wordt het natuurlijk niet beter van maar ook niet veel slechter. Aan de renteherziening zijn verder geen kosten verbonden (tenzij je hulp inzet van een adviseur).

Bij een dergelijk verschil tussen 1 en 10 jaar kun je voor aflossingsvrij prima 10 jaar kiezen, lage kosten en geen risico...

Kosten maken voor andere veranderingen ga je bij deze cijfers niet terugverdienen.
Plaats reactie