Wat gebeurt er met familiehypotheek na overlijden ouders?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Familiehypotheek
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 01 mar, 2020 1:13 pm

Wat gebeurt er met familiehypotheek na overlijden ouders?

Bericht door Familiehypotheek »

Beste forumleden,

Sinds 2015 hebben wij (mijn vrouw en ik) een 'familiehypotheek' bij mijn schoonouders.
(naast deze familiehypotheek hebben we nog een klein deel geleend bij een andere hypotheekverstrekker/bank)
Constructie simpelweg uitgelegd:

- Schoonouders hebben aan ons, bij de aanschaf van ons huidige huis, in totaal 250.000 euro aan ons geleend.
- 175.000 euro in de vorm van een aflossingsvrije hypotheek (dit mocht, oud maximaal deel wat meegenomen mocht worden vanuit een vorige hypotheek/vorig huis)
- 75.000 euro in de vorm van een annuïtaire hypotheek
- Beiden afgesloten tegen een toen-ter-tijd marktconforme overeen gekomen 4% rente
- Eenmalig per jaar schenken schoonouders, belastingvrij, een vast bedrag van 5000,- euro aan ons terug
- Alles was bij aan gaan lening, bij een notaris officieel vast gelegd

Nu hopen we dat we nog h├®├®l lang mogen genieten van (schoon)ouders en deze fraaie constructie, maar ooit komt het moment van 'overlijden'...

Nu vraag ik me af wat er dan met onze lening/familiehypotheek gebeurd?
Dus zodra langst levende ouder overleden is.
Er zijn geen andere erfgenamen (enigst kind).

Vervalt de lening gewoon?
Moet er dan erfbelasting betaald worden?
Zo ja, hoe gaat dat in zijn werk? Wordt dit dan berekend op basis van die geleende 175.000 euro (die we dus aflossingsvrij hebben) en over het deel dat dan nog open staat van de deels afgeloste 75.000 euro (annuïtair)?
'Hoe veel' erfbelasting zal dit ongeveer netto voor ons gaan worden?

En hierop voortbordurend: Is het wijs om op voorhand/nu mogelijk het eea te 'regelen' om dit verstandiger aan te pakken?

Stel dat ze over bijv '20 jaar' overlijden... Ik zou het als leek nml eigenlijk dan raar vinden dat er nog erfbelasting betaald moet worden over een bedrag wat dan al zeg 25 jaar niet meer op hun rekening stond (want in 2015 via een familiehypotheek ons huis van gekocht).
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Wat gebeurt er met familiehypotheek na overlijden ouders

Bericht door Rense »

Fiscaal is de hypotheek voor jullie een eigen woning schuld en daardoor is de rente voor jullie aftrekbaar.

Fiscaal is de hypotheek voor jullie (schoon-)ouders een belegging uit hun vermogen. Het blijft dus hun geld en zij moeten het ook jaarlijks opgeven voor de vermogensrendementsheffing (samen met de rest van hun vermogen).

Qua erfbelasting is er dus geen verschil of het geld nu op hun rekening staat of belegd is in een hypotheek aan derden.

Daarmee is denk ik ook jullie vraag beantwoord.
QAF
Berichten: 57
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 9:41 am

Re: Wat gebeurt er met familiehypotheek na overlijden ouders

Bericht door QAF »

En als aanvulling op bovenstaande, dat is ook helemaal niet gek. Anders zou dit wel een heel makkelijke manier zijn om schenk- of erfbelasting te ontwijken. En dat zou niet eerlijk zijn.

Hoeveel erfbelasting er afgedragen moet worden is natuurlijk afhankelijk van wanneer de ouders overlijden. Dit is in 2020 voor de eerste Ôé¼ 20.946 vrijgesteld (kind-ouder), over het deel Ôé¼ 20.946 tot Ôé¼ 126.723 betaal je 10% erfbelasting, over hetgeen daarboven 20%.

Bij leven kunnen je schoonouders ook al schenken (al dan niet op papier), maximaal Ôé¼ 5.515 belastingvrij in 2020. Onder voorwaarden kan ook eenmalig een bedrag van Ôé¼ 103.643 belastingvrij geschonken worden tbv de eigen woning. Je kan hier het beste een keer een gesprekje over hebben met een fiscalist/belastingadviseur.

Ik zou ook je schoonouders/partner willen adviseren iets op te nemen voor het geval jij en je partner onverhoopt uit elkaar mochten gaan. Het is dan niet heel eerlijk dat jij er met een deel van de erfenis vandoor gaat. Er zijn constructies mogelijk waarbij jij ten tijde van de relatie wel de vruchten plukt, maar dat bij een eventuele scheiding de erfenis in geheel ten goede komt aan je ex-partner.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Wat gebeurt er met familiehypotheek na overlijden ouders

Bericht door M_1 »

De hypotheek verandert dan van een lening van haar ouders naar een lening van de 'erven van'. Je hebt dan nog even tijd om eventueel de hypotheek over te sluiten (voor behoud van de renteaftrek) of je kunt bij de afwikkeling van de erfenis de uitstaande lening (deels) verrekenen met de nalatenschap. Daarbij geldt wel, wat al eerder benoemd is, dat de waarde van de lening onderdeel is van de nalatenschap waarover erfbelasting berekend wordt. Het zou dan dus kunnen zijn dat je uit eigen geld en stukje erfbelasting zou moeten betalen. (Maar ik ga er eigenlijk vanuit dat je schoonouders nog wel een buffer hebben waaruit de erfbelasting betaald kan worden. En dat ze niet zo veel hebben uitgeleend dat dat niet zou kunnen.)

Dat er erfbelasting over de vordering betaald moet worden is niet zo raar. Voor je schoonouders is het in feite niet anders dan als ze het geld voor 30 jaar in een deposito hadden gestopt.
Familiehypotheek
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 01 mar, 2020 1:13 pm

Re: Wat gebeurt er met familiehypotheek na overlijden ouders

Bericht door Familiehypotheek »

Allemaal ontzettend bedankt voor de reacties en uitleg. Zeer gewaardeerd!

@QAF: het 'schenken bij leven' gebeurt, zoals genoemd, al ieder jaar. Dat ivm de wat hoge afgesproken (maar marktconforme) rente die wij betalen/hogere hypotheekrenteaftrek.
Dus belastingvrij bij leven al 'op papier' meer schenken om bij overlijden uiteindelijk minder/geen erfbelasting te moeten betalen, lukt op die manier niet.
Eenmalig is er ook al een keer geschonken.

Over het 'iets opnemen op papier' in geval dat wij bijv. onverhoopt gaan scheiden: daar heb je helemaal gelijk in. Dat hebben we dan ook gelijk, bij een notaris, laten doen ten tijde van het aangaan van de familie hypotheek. Hier staan zeer duidelijke afspraken in over over zulks.

@M_1: Je geeft aan dat de waarde van de lening onderdeel is van de nalatenschap waarover uiteindelijk erfbelasting berekend wordt?
Moet ik dan met de waardes rekenen uit met annuïteitenschema? Dus zoals ik aan gaf hebben we een aflossingsvrij deel van 175.000 en een annuïteitendeel van 75000.
Dus die 175000 blijft altijd staan en bij die 75000 moet gerekend worden met wat daar op het moment van overlijden dan nog van over is?

Dus bijv (bij gelijkblijvendheid van regelgeving): Stel dat ouders (hypothetisch) over 20 jaar overlijden, dan is de familiehypotheek nog ~ 175.000,- + 20.000,- (restant annuïteit) = 195.000 euro open staand.
Dat zou betekenen dat we dan nog zeg netto 22.138,- euro erfbelasting moeten betalen?
(even met een online erfbelasting calculator berekend: https://www.berekenhet.nl/schenken-en-e ... sting.html )?
En als we dat bedrag niet in ├®├®n keer kunnen betalen, dat de optie dan is om de hypotheek over te sluiten naar een 'normale hypotheekverstrekker'?
Óf laten verrekenen met eventuele overige nalatenschap, áls dat er is...

Begrijpen we dit correct?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Wat gebeurt er met familiehypotheek na overlijden ouders

Bericht door M_1 »

Dat begrijp je inderdaad goed. In feite zou dat ook zo gebeuren als ze die 2 ton op de bank hadden staan, alleen heb je daar dan makkelijker toegang toe. Gelukkig hoef je niet meeteen de dag na het overlijden de erfbelasting te betalen, maar kun je een redelijke uitstel krijgen, zodat je tijd genoeg hebt om aan dat geld te komen.
Familiehypotheek
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 01 mar, 2020 1:13 pm

Re: Wat gebeurt er met familiehypotheek na overlijden ouders

Bericht door Familiehypotheek »

Bedankt voor de uitleg. Helemaal duidelelijk!

En hierop voortbordurende: Zijn er nog het-overwegen-waard-constructies bij leven, die mogelijk (voor beide partijen) interessant zijn om deze erfbelasting te 'verminderen'?
Ik vind het nml een áánzienlijk bedrag (de hoeveelheid erfbelasting), wat een groot nadeel lijkt tov een hypothecaire lening bij een normale bank.
Natuurlijk ben ik me wel bewust van het de vruchten die wij nu plukken mbt de familiehypotheek (hogere rente/hypotheekrenteaftrek/jaarlijkse terugschenking/etc...)
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Wat gebeurt er met familiehypotheek na overlijden ouders

Bericht door M_1 »

Er zijn zeker mogelijkheden om de (toekomstige) belastingen te verlagen. Maar in het algemeen worden de kosten niet nul. Meest voor de hand liggende lijkt mij een of meer papieren schenkingen.

Bij een papieren schenking geven de schoonouders niet werkelijk geld, maar gaan ze in feite een schuld aan die ÔÇÿlaterÔÇÖ moet worden betaald/verrekend. Dit kan dus ook als het geld ÔÇÿin de stenenÔÇÖ zit, of in een familiebank vast zit. Als je dit via de notaris doet (kost zoÔÇÖn 200 euro) en als de schoonouders netjes rente betalen (minstens 6%), dan wordt de schuld ook later bij de nalatenschap verrekend en wordt de erfenis dus lager.

Het mes snijdt dan aan drie kanten.
- De nalatenschap wordt later lager. Vooral interessant voor het deel dat in het ÔÇÿdureÔÇÖ tarief valt, dus als de erfenis hoger is dan ongeveer anderhalf ton. Na de vrijstelling van ruim 20.000 betaal je over de eerste ongeveer 130.000 10% erfbelasting en daarboven 20%. Met een papieren schenking van bv een ton moet je nu wel 10% schenkbelasting betalen, maar bespaar je later de dure 20% erfbelasting.
- Het box-3 vermogen van de ouders wordt lager. De schuld mogen ze aftrekken van het tegoed. Als hun vermogen (waarbij ook de vordering op jullie hoort) hoger is dan ongeveer 2 ton voor gehuwden, dan moeten ze over het meerdere 1,27% vermogensrendementsheffing betalen. De vordering die jullie ÔÇÿkrijgenÔÇÖ maakt jullie box 3 wel hoger, maar over het deel boven de vrijstelling hoef je waarschijnlijk maar 0,54% vermogensrendementsheffing te betalen.
- Je schoonouders moeten 6% rente betalen over de schuld. Dat betekent dat zij meer aan jullie kunnen overdragen dan de jaarlijkse ongeveer 5000 schenkingsvrijstelling.

Rekenvoorbeeldje. Stel de totale nalatenschap is nu 250.000 waard en de tweede schoonouder komt te overlijden. Dan betaal je op dit moment ongeveer 33.000 erfbelasting. Als je schoonouders op papier een ton schenken, dan betekent dat dat er ong. 9500 schenkbelasting moet worden betaald, maar de nalatenschap ook nog maar 150.000 waard is. Dat betekent maar ongeveer 13.000 erfbelasting betalen. Besparing van 20.000 ÔÇô 9500 = 10.500.

Daarnaast moeten de schoonouders aan jullie jaarlijks 6% rente betalen. Dat betekent dat ze jullie ieder jaar 6.000 geven, die eventueel bovenop de 5.000 schenkingsvrijstelling kan komen. Als je schoonouders dat willen, dan kunnen ze jullie dus jaarlijks 11.000 overmaken.

Uiteraard kun je dit ook in stukken knippen en bijvoorbeeld twee schenkingen van 50.000 doen. Dan heb je wel dubbele notariskosten, maar hoeft er ook maar 2 keer 4500 schenkbelasting betaald te worden. Dat geeft dus nog een kleine besparing in de schenkbelasting.
Familiehypotheek
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 01 mar, 2020 1:13 pm

Re: Wat gebeurt er met familiehypotheek na overlijden ouders

Bericht door Familiehypotheek »

@M_1, reuze bedankt voor het uitgebreide antwoord en rekenvoorbeeld. Ontzettend fijn een begrijpenlijk.
We gaan jouw uitleg tzt voorleggen aan ouders. Kijken hoe zij hier in gaan staan.

Kan je me nog uitleggen waarom (schoon)ouders 6% rente aan ons moeten betalen in deze constructie?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Wat gebeurt er met familiehypotheek na overlijden ouders

Bericht door M_1 »

Dat is omdat jullie om geld de schenking teruglenen aan je schoonouders. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -op-papier
Plaats reactie