Huurwoning en koopwoning verhuren

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Piniki
Berichten: 4
Lid geworden op: za 15 feb, 2020 10:04 am

Huurwoning en koopwoning verhuren

Bericht door Piniki »

Beste mensen,

Wij wonen naar ons zin in een huurhuis maar hebben ├│├│k een leuk huis gezien om te kopen. We willen hier echter nog niet gelijk in gaan wonen, maar meer op onze oude dag.
De bedoeling is om de eerste (5) jaar er gedeeltelijk zelf in te wonen (hoofdwoning blijft dan ons huurhuis), het verbouwen/opknappen en in de zomer gedeeltelijk vakantieverhuur voor wat dekking van de hypotheek (bank gedoogd in overleg zolang hypotheek maar betaald wordt).
Nu moeten we beslissen wat voor soort hypotheek af te sluiten. Voorkeur gaat uit naar 50 % aflossingsvrij (box3) en 50 % annuiteitenhypotheek (box1 normaal gezien).

Aantal vragen die ik nergens terug vind:
Voor gehele financiering gaan we dus w├®l voor een eigen woning financiering en niet voor een verhuurhypotheek. Dit kan ook, want het is onze eerste woning die we kopen.

Kan ik vervolgens w├®l deze gehele hypotheek gelijk vanaf het begin in mijn belastingaangifte in box 3 zetten (ivm de belastingen bij eventuele vakantieverhuur, dan hoef ik dit verder ook niet op te geven aan de belasting) als ik een annu├»teiten hypotheek neem en gedeeltelijk aflossingsvrij neem?
Of als ik het helemaal als annuïteiten hypotheek neem?
Of mag dit sowieso niet? Of is dit heel dom om te doen?

Moet ik mezelf inschrijven op deze woning, of kan ik gewoon als hoofdwoning (misschien juist wel...) mijn huurwoning aanhouden zodat het (ondanks het soort hypotheek) wel een tweede woning is voor de belastingdienst?
Bedankt alvast!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huurwoning en koopwoning verhuren

Bericht door M_1 »

De hypotheekvorm die je afspreekt met de bank staat los van hoe je de woning fiscaal gebruikt. Als de woning niet je hoofdwoning is, dan zal de hypotheek dus een gewone box 3 lening zijn. Ook als de bank dit wel 'ziet' als een gewone woninghypotheek.
Piniki
Berichten: 4
Lid geworden op: za 15 feb, 2020 10:04 am

Re: Huurwoning en koopwoning verhuren

Bericht door Piniki »

M_1 schreef:De hypotheekvorm die je afspreekt met de bank staat los van hoe je de woning fiscaal gebruikt. Als de woning niet je hoofdwoning is, dan zal de hypotheek dus een gewone box 3 lening zijn. Ook als de bank dit wel 'ziet' als een gewone woninghypotheek.
Bedankt M_1! Dit helpt me al een heel eind. Dat was me dus niet duidelijk.
Als we ons wel in deze woning inschrijving en het dan dus onze hoofdwoning wordt kan ik het dan alsnog in box 3 opgeven of dan niet meer?

Groeten,
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Huurwoning en koopwoning verhuren

Bericht door SimpleMind »

Het probleem is niet direct om de lening in Box3 te kunnen opnemen. Terug naar Box 1 is lastig. Als je niet koopt (en daarbij leent) met de intentie om er zelf te gaan wonen of de woning gaat verhuren vallen de woning en de lening in Box 3. De woning kan wel terug naar box 1, de lening eigenlijk niet meer.....
Piniki
Berichten: 4
Lid geworden op: za 15 feb, 2020 10:04 am

Re: Huurwoning en koopwoning verhuren

Bericht door Piniki »

Is dat inderdaad zo, ook al wordt het na 5 jaar je hoofdwoning?
En hoe zit het met de kosten om een woning te kopen het eerste jaar? Die mag ik zeker ook niet aftrekken als hij gelijk in box 3 wordt gezet?
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Huurwoning en koopwoning verhuren

Bericht door Rense »

Klopt, het betreft dan fiscaal geen aankoop eigen woning en daarmee zijn de kosten niet aftrekbaar.

Tevens kan de hypotheek niet terug naar box 1. Immers box 1 is alleen voor aankoop, onderhoud of verbetering van de woning. Na 5 jaar is geen sprake meer van ├®├®n van deze zaken.
Piniki
Berichten: 4
Lid geworden op: za 15 feb, 2020 10:04 am

Re: Huurwoning en koopwoning verhuren

Bericht door Piniki »

En je mag denk ik ook niet met nationale hypotheekgarantie kopen als je hem gelijk in box 3 zet? Of maakt dat verder niet uit?
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Huurwoning en koopwoning verhuren

Bericht door HJV »

Piniki schreef:En je mag denk ik ook niet met nationale hypotheekgarantie kopen als je hem gelijk in box 3 zet? Of maakt dat verder niet uit?
De woning moet het hoofdverblijf zijn. Wat inhoud dat men op dit adres dient te zijn ingeschreven bij de gemeente,
Woning valt dan in Box 1
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Huurwoning en koopwoning verhuren

Bericht door SimpleMind »

@Atari: Ook hier sla je de plank weer volledig mis. Graag eerst lezen en niet overal lukraak roepen "gewoon verhuren"... Bij verhuur verliest men de HRA.....en dat is nu juist wat ze niet willen.
Plaats reactie