Advies gevraagd (mogelijkheden verlagen maandelijkse kosten)

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Atlantis-95
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 23 dec, 2011 1:56 pm

Advies gevraagd (mogelijkheden verlagen maandelijkse kosten)

Bericht door Atlantis-95 »

Goedemorgen,

Help! Graag jullie advies inzake mijn hypotheek.

Ik heb een (oude) Postbankhypotheek met een maatwerkverzekering. Mijn doel is het onderzoeken naar de mogelijkheden om de maandlasten te verlagen.

Mijn situatie:

September 2006 is een Postbank (tegenwoordig ING) hypotheek afgesloten met een rentevaste periode van 20 jaar (looptijd 30 jaar) genomen die bestaat uit de volgende twee leendelen:
- ING maatwerkhypotheek (Leningdeel 1) tegen 4,9% a 125.000 euro.
- ING Aflossingsvrije Hypotheek (Leningdeel 2) tegen 4,7% a 125.000 euro. Dit deel is afgelost tot 82.300 euro,
De momentele kosten van de hypotheek bruto is Ôé¼ 798,20 per maand.

Aan leningdeel 1 is een kapitaalverzekering gekoppeld van Nationale Nederlanden (NN) die een 4,7% van uitkering garandeert. In dat potje zat op 31-12-2018 rond de 32.401 euro en een gegarandeerde uitkering per 26-10-2036 van Ôé¼ 125.000. De kosten van de maatwerkverzekering is Ôé¼ 177 per maand.

- Mogelijk er nog iets gedaan kan worden met topopslag. Dat gaat binnen deze constructie om maximaal (binnen deze hypotheek) 0,2% bij de opvolgende te verwachten WOZ waarde.
- Twee jaar geleden is gekeken naar rentemiddeling. Doordat mijn huidige rentevaste periode in 2026 afloopt geeft rentemiddeling amper tot geen winst.

Kan iemand aangeven wat de (on)mogelijkheden zijn om de maandelijkse lasten te verlagen??

Hoor het graag, bij voorbaat dank!
nerd01
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 04 dec, 2009 11:55 am

Re: Advies gevraagd (mogelijkheden verlagen maandelijkse kos

Bericht door nerd01 »

Misschien een open deur: Als je geld over hebt kun je de maandlasten op termijn verlagen door extra stortingen in de spaarhypotheek en extra aflossingen in de aflossingsvrije hypotheek. Zonder extra geld zou ik het zo laten.
nerd01
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 04 dec, 2009 11:55 am

Re: Advies gevraagd (mogelijkheden verlagen maandelijkse kos

Bericht door nerd01 »

Of wat creatiever, als je nog kapitaalkrachtige familie hebt, dan kun je de aflossingsvrije hypotheek in stukjes van 10% per jaar verhuizen naar een familielening: zie viewtopic.php?f=11&t=15554
Atlantis-95
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 23 dec, 2011 1:56 pm

Re: Advies gevraagd (mogelijkheden verlagen maandelijkse kos

Bericht door Atlantis-95 »

Sneller vervroegd aflossen zal niet gaan. Om die reden zit ik te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de hypotheek open te breken en de hypotheek of over te sluiten of gebruik te maken van rentemiddeling. Een familielening gaat het in ieder geval niet worden.

Naar rentemiddeling heb ik twee jaar geleden geïnformeerd en het maakte op dat moment weinig uit. Ik was net zo duur uit. Wat ik wil onderzoeken is wat de maandelijkse kosten worden op moment ik bij de nieuwe hypotheek de einddatum op 2036 zet. Maar dan nog zit ik met de maatwerkhypotheek waar een kapitaalverzekering aan is gekoppeld. Ik heb geen idee wat daar mogelijk is.
Marque
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 23 mar, 2015 3:17 pm

Re: Advies gevraagd (mogelijkheden verlagen maandelijkse kos

Bericht door Marque »

Ik heb zelf ook een ing maatwerk hypotheek.
Mijn rente heb ik oa kunnen verlagen door mijn schuld-marktwaarde verhouding door te geven. Ik heb toen een taxatie laten doen, maar een nieuwe hogere woz-waarde is volgens mij ook voldoende.

Daardoor kwam ik in een lager opslag tarief, misschien kan je daar wat mee?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Advies gevraagd (mogelijkheden verlagen maandelijkse kos

Bericht door M_1 »

Ik zou verwachten dat als je alleen het aflossingsvrije deel zou rentemiddelen, dat dat toch wel tot lagere lasten zou moeten leiden. Dan moet je natuurlijk de rente wel voor veel langer vastzetten dan de huidige rentevaste periode, maar dat moet sowieso bij rentemiddeling.

Maar als de rente nu nog een kleine 7 jaar vast staat en je middelt vervolgens, waarna je de rente bijvoorbeeld 15 jaar vast zet, dan zou je toch lager moeten uitkomen dan 4,7%? Zou toch minstens een procent lager moeten worden.
Atlantis-95
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 23 dec, 2011 1:56 pm

Re: Advies gevraagd (mogelijkheden verlagen maandelijkse kos

Bericht door Atlantis-95 »

Ik heb het uiteindelijk als volgt gedaan:
[*] Ik heb de topopslag laten verwijderen op beide leendelen (-0,20%). Ingangsdatum per 1 april.
[*] Daaropvolgend heb ik rentemiedeling laten uitvoeren op beide leendelen voor een nieuwe periode. Met daarbij gemiddeld 2,9% rente voor het aflossingsvrije leendeel en 3,0% voor het spaardeel. Ook is gekozen te bankieren bij de ING waardoor ik 0,25% korting krijgt bij de hypotheek die uiteindelijk komt op de 2,9 en 3,0%.
[*] Dan is er een kapitaalverzekering waar ik binnenkort de maandpremies van ontvang en die zullen behoorlijk hoger zijn. (Dat is wel vervelend bij de ING en NN. NN levert pas na twee weken een schatting van de maandpremies aan. In principe zit je daardoor in het luchtledige. Mijn voordeel is dat ik de maandpremie ken behorende bij 3,2% en dan kun je de inschatting doen)

Onder de streep ga ik er maandelijks (geschat) 90 Euro netto op vooruit (rekening houdend met de maandpremies kapitaalverzekering en hypotheekaftrek) en
weet ik waar ik de komende 15 jaar aan toe ben EN dat aan het einde het leendeel van de maatwerkhypotheek is afgelost.
Plaats reactie