Niet aftrekbare leningdeel afgelost, volledig aftrekbaar nu?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

olavlu
Berichten: 2
Lid geworden op: za 05 mar, 2016 11:38 pm

Niet aftrekbare leningdeel afgelost, volledig aftrekbaar nu?

Bericht door olavlu »

Hallo,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het (voor mij) volgende complexe vraagstuk. Ik heb een hypotheek met 4 leningdelen. Toen ik het huis kocht heb ik een deel van de overwaarde van mijn oude woning gebruikt om een nieuwe auto te kopen. Daarover mag je geen renteaftrek rekenen en valt in de bijleenregeling, prima. De hoogte van de hypotheek is echter nu gedaald tot onder het niveau tot waar de bijleenregeling viel. Naar mijn mening heb ik dan deze "schuld" afgelost en is het niet meer noodzakelijk dit als bijgeleend geld op te geven.

Het complexe deel is het volgende: deze niet-aftrekbare rente heb ik altijd opgegeven in 1 van de leningdelen, terwijl ik afgelost heb over 2 leningdelen. En dat deel is nog niet volledig afgelost met het bedrag dat ik bijgeleend heb. Als ik daar echter het 2e leningdeel bij betrek is het totaal aan aflossingen op de gehele hypotheek voor het deel waar ik geen rente-overtrek heb ontvangen wel afgelost.

Hypothetisch:

Gebruikt uit overwaarde: 15000 (kortom, deel waarover ik renteaftrek mag ontvangen is hypotheekhoogte - 15000)

Leningdeel 1: 50000, hierop altijd 15000 als niet aftrekbaar opgegeven. Inmiddels 5000 afgelost, dus op dit moment geef ik aan de belastingdienst aan dat over een bedrag van 10000 geen rente aftrek is.
Leningdeel 2: 150000, 16000 afgelost
Leningdeel 3: aflossingsvrij, geen aflossing
Leningdeel 4: bankspaar, geen aflossing

Kortom: in totaal 21000 afgelost op de gehele hypotheek.

Klopt deze redenatie? Of dien je op de totale looptijd van de hypotheek dit bijgeleende bedrag aan te moeten geven?

Hoor het graag, bij voorbaat dank!
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Niet aftrekbare leningdeel afgelost, volledig aftrekbaar

Bericht door SimpleMind »

Je redenering is niet helemaal correct. Als (een deel van) je hypotheek is afgesloten na 2012 heb je de verplichting om af te lossen. Dit leidt niet tot vermindering van de Box 3 lening.
Verder zou je ieder jaar een lager bedrag moeten opgeven voor de box 1 lening en de resterende box 3 lening. Je kunt natuurlijk niet ineens zeggen vorig jaar was het nog helemaal box3 en nu is het box 1.
Je aangifte van eerdere jaren zijn natuurlijk medebepalend voor de aangifte van dit jaar.

Mijn advies: laat er een belastingadviseur naar kijken en deze voor 2019 de aangifte verzorgen...
Plaats reactie