boetevrije aflossing herfinancieren

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

cris-999
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 4:53 pm

boetevrije aflossing herfinancieren

Bericht door cris-999 »

Hoi, Ik heb een spaarhypotheek bij Aegon. 10 jaar geleden afgesloten voor 30 jaar vast tegen 5,3% rente (120 spaar en 100 aflossingsvrij). Nu ben ik eens aan het kijken of er mogelijkheden zijn om van die hoge rente af te komen en had ik het volgende idee (geen idee of dit kan/mag). Ik mag 10% boetevrij aflossen, maar als ik nou voor die 10% een nieuwe hypotheek afsluit tegen huidige rente en die ieder jaar verhoog met 10%. Maar mag/kan dit? En is die eventuele nieuwe hypotheek dan automatisch annuïteit/lineair?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: boetevrije aflossing herfinancieren

Bericht door M_1 »

In theorie kan dit. De vraag is dan wel waar je die hypotheek zou willen afsluiten. Een normale commerciële geldverstrekker wil namelijk niet 'op de tweede plaats' komen, na Aegon. Die door zullen hier niet aan meewerken. Maar als je het geld bijvoorbeeld familie kunt lenen, dan is het prima te doen.
cris-999
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 4:53 pm

Re: boetevrije aflossing herfinancieren

Bericht door cris-999 »

Ok, en stel dat ik dit bij een familielid kan doen. Krijg ik dan wel nog hypotheekrenteaftrek over dit deel? En moet ik dit bedrag dan volledig aflossen (liniair/annuïteiten)?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: boetevrije aflossing herfinancieren

Bericht door M_1 »

In feite sluit je dan een deel van de hypotheek gewoon 1 op 1 over. Als je de lening niet verhoogt, dan mag je gewoon de zelfde leenvorm voortzetten.
cris-999
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 4:53 pm

Re: boetevrije aflossing herfinancieren

Bericht door cris-999 »

Ok, misschien een gekke gedachte: Maar ik kan dus bij mijn broer een aflossingsvrijehypotheek nemen van 10% per jaar van mijn totale hypotheeksom (het spaargedeelte hou ik bij Aegon) en daar langzaam mijn aflossingsvrije hypotheek met aflossen bij Aegon en overzetten naar mijn broer tegen huidige rente en ik krijg dan wel gewoon hypotheekrenteaftrek.
En mijn broer heeft ongeveer een zelfde hypotheekvorm als mij (ook 30jaar vast), dus die kan vervolgens bij mij een hypotheek nemen en hetzelfde doen? Of draaf ik nu door?
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: boetevrije aflossing herfinancieren

Bericht door Rense »

In theorie kan dat. Moet je wel allebei 100K op de bank hebben om aan elkaar te lenen.
cris-999
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 4:53 pm

Re: boetevrije aflossing herfinancieren

Bericht door cris-999 »

Hmmm dat gaat hem niet worden, dacht eigenlijk als ik hem leen en hij mij kost dat uiteindelijk niks. Maar het bedrag moet wel werkelijk worden afgelost idd. De bank wil ook niet op nr2 komen....enige optie is verhuizen dan??
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: boetevrije aflossing herfinancieren

Bericht door M_1 »

Voor jouw idee van lenen om daarmee een deel over te sluiten hoef je natuurlijk niet nu meteen een ton op de plank te hebben liggen. Je kunt immers maar 10% per jaar boetevrij aflossen. Wellicht dat je in de loop van een aantal jaren wel steeds wat kleinere stukjes kunt lenen. Waarbij jij het voordeel van lage rente hebt en je familielid het voordeel heeft van een stabiel en goed rendement.

Andere optie is natuurlijk dat je zelf zo veel mogelijk jaarlijks aflost...
Plaats reactie