Oversluiten bij zelfde verstrekker

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

PedroMig
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 15 jan, 2020 2:28 pm

Oversluiten bij zelfde verstrekker

Bericht door PedroMig »

Beste leden,

Ik ben aan het bedenken hoe ik het beste mijn maandlasten omlaag kan krijgen. Dit wil ik doen door mijn hypotheek over te sluiten. Zodra ik naar een andere verstre─Àker ga moet ik langs de notaris en moet ik ook een taxatie laten opmaken.

Nu heeft dezelfde vertrekker en dus hypotrust een gunstige rente van 1,05 voor een net iets ander product. Dit product heet "vrij leven". Het huidige product heet "goede start".

Kan ik Hypotrust benaderen met de vraag of ik de lening kan oversluiten naar
"Vrij leven" zonder dat ik langs de notaris moet en zonder dat ik een taxatierapport hoeft op te stellen?
Zou ik nog enkel tiende procent er af kunnen krijgen als ik het gooi op de marktwaarde? Die zit nu op zo'n 37%

De gegevens die er mogelijk toe doen:
Huis gekocht in 2014
Aankoopbedrag 200.000 eur
Hypotheek Hypotrust 200.000 eur.
Rente 4,1%
Rentevast periode: 20 jaar
Hypotheekvorm: annuitair.
NHG: Ja
Los van annuitair afgelost: 60.000 eur.
Totale hypotheekschuld per 1 feb 19.750.
Boeterente: 20.000 eur netto.
WOZ waarde: 320.000


Ik hoor heel graag hoe jullie er tegen aan kijken.

Groet,
Pedro-Miguel
Zomer2019
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 15 jan, 2020 3:09 pm

Re: Oversluiten bij zelfde verstrekker

Bericht door Zomer2019 »

Goedemiddag,

Hypotrust, inmiddels Conneqt als naam voor hypotheekaanbieder.
Conneqt is een aanbieder van hypotheekproducten, deze producten geven ze namen als 'goede start' en bv. 'vrij leven'.
Bij de producten worden geldverstrekkers gezocht als bv. Achmea, van Landschot, Argenta, ABN AMRO enz enz.

Als je wijzigt van product bij Connect (v/h Hypotrust) wijzig je ook van geldverstrekker. Hiermee ook van voorwaarden en rente's.
Daarom moet je ook weer naar de notaris en moet er ws ook weer taxatierapport (of Calcasa of WOZ komen).

Berekend moet worden of de gemaakte kosten en boeterente economisch terug verdient kan worden. Daarnaast moeten ze ook betaald worden. Daarbij spelen inkomen en de woning een rol.
Toch kan het zijn dat er andere zaken een rol spelen, zoals bv. zekerheid van een lange huidige lage rente. Inkomenswijzigingen (pensioen) of wijzigingen in de gezins- of andere situaties kunnen hierbij ook een belangrijk rol spelen.
PedroMig
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 15 jan, 2020 2:28 pm

Re: Oversluiten bij zelfde verstrekker

Bericht door PedroMig »

Beste Peter, hartelijk dank voor je reactie. Ik heb voor beide hypotheken een rekensom gemaakt en dan kom ik uit op een verschil van 39.000 eur bruto. Dus enkel de hypotheken. En zonder belasting teruggaaf. 119750 met 4,1 is al nihil.. 1,05 is dan ook verwaarloosbaar. Maar, daar moeten nog wel alle kosten vanaf.

Boeterente: 20.000 eur
Notaris: 650
Taxatie: 300
Bemiddelingskosten: x.xxx

Mijn conclussie:
Onderaan de streep scheelt het geld. Misschien niet de 20 of 30 duizend eur die ik had willen zien, maar als de boeterente uit eigen middelen kan worden betaald, dan ga ik direct 250 eur netto minder hypotheek betalen.

Dat ga ik dan ook op deze manier realiseren.

Groet,
PedroMiguel
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Oversluiten bij zelfde verstrekker

Bericht door Rense »

Als ik het zo lees zou je ook kunnen overwegen de lening om te zetten naar aflossingsvrij in BOX3.

Je hebt de discipline om af te lossen dus dat kan dan ook zonder verplichte annuïteit.
Plaats reactie