Annuïteitenhypotheek met andere rente en aflos looptijd

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

astein
Berichten: 4
Lid geworden op: do 09 jan, 2020 10:07 am

Annuïteitenhypotheek met andere rente en aflos looptijd

Bericht door astein »

Ik ben een nieuwe hypotheek aan het onderzoeken voor een nieuw te kopen huis. Ik wil graag de berekening van hypotheekadviseur begrijpen.

Deze geeft aan dat een Annuïteitenhypotheek voor de rente bijvoorbeeld een looptijd van 20 jaar mag hebben en voor de aflos periode een looptijd van 30 jaar.

Voor de bruto maandlasten berekening wordt de volgende formule gebruikt:
annuïteit = (maandrente / (1 - ((1 + maandrente) ^ - aantal periodes))) * hypotheekbedrag

Nu neemt de adviseur voor bovenstaande formule een looptijd van 30 jaar en voor de maandrente de looptijd van 20 jaar. Mag dat zo maar?

En als dat zo mag, hoe ga ik dat dan zelf berekenen? Aangezien er maar 1 periode in de formule zit.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Annuïteitenhypotheek met andere rente en aflos looptijd

Bericht door M_1 »

De looptijd is in dit geval altijd 30 jaar, alleen is de rentevaste periode misschien korter. Als je de rente voor bijvoorbeeld 20 jaar vast zet, dan blijft de looptijd dus gewoon 30 jaar.

In de berekening wordt er altijd vanuit gegaan dat de rente ook na de afgesproken rentevaste periode gelijk blijft. Je moet immers ergens vanuit gaan. Er wordt dus in de berekening van de maandlasten gerekend alsof je 30 jaar lang die 20-jaars rente hebt.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Annuïteitenhypotheek met andere rente en aflos looptijd

Bericht door SimpleMind »

Ik vraag me af of je adviseur dit echt met deze formule gaat gaat berekenen. Maar de formule klopt prima.
In de formule moet dan de looptijd van de hypotheek (totale aflosperiode) worden ingevoerd (in maanden => 360).

De verwarring zit denk ik in het feit dat er sprake is van een hypotheek met een looptijd van 30 jaar waarvan de eerste 20 jaar de rente vast zal staan.
Na de eerste 20 jaar zal er een nieuwe rente worden aangeboden en zal dezelfde formule worden gehanteerd voor de resterende looptijd (10 jaar => 120 maanden) met de nog niet afgeloste schuld...

De hyptheek heeft dus een looptijd van 30 jaar. De rente zal vermoedelijk voor de eerste 20 jaar vast staan (rentevastperiode).
Er kunnen ook andere rentevast periode worden gebruikt. 10 of 15 jaar vast zijn ook heel gebruikelijk..... (korter alleen als niet het maximale hypotheekbedrag nodig is).
astein
Berichten: 4
Lid geworden op: do 09 jan, 2020 10:07 am

Re: Annuïteitenhypotheek met andere rente en aflos looptijd

Bericht door astein »

M_1 schreef:De looptijd is in dit geval altijd 30 jaar, alleen is de rentevaste periode misschien korter. Als je de rente voor bijvoorbeeld 20 jaar vast zet, dan blijft de looptijd dus gewoon 30 jaar.

In de berekening wordt er altijd vanuit gegaan dat de rente ook na de afgesproken rentevaste periode gelijk blijft. Je moet immers ergens vanuit gaan. Er wordt dus in de berekening van de maandlasten gerekend alsof je 30 jaar lang die 20-jaars rente hebt.
Ok, bedankt voor de snelle terugkoppeling. Dus methode die de adviseur hanteert is dus valide en toegestaan. Duidelijk. Dan ga ik ook rekenen met 30 jaar. Bedankt.
astein
Berichten: 4
Lid geworden op: do 09 jan, 2020 10:07 am

Re: Annuïteitenhypotheek met andere rente en aflos looptijd

Bericht door astein »

SimpleMind schreef:Ik vraag me af of je adviseur dit echt met deze formule gaat gaat berekenen. Maar de formule klopt prima.
In de formule moet dan de looptijd van de hypotheek (totale aflosperiode) worden ingevoerd (in maanden => 360).

De verwarring zit denk ik in het feit dat er sprake is van een hypotheek met een looptijd van 30 jaar waarvan de eerste 20 jaar de rente vast zal staan.
Na de eerste 20 jaar zal er een nieuwe rente worden aangeboden en zal dezelfde formule worden gehanteerd voor de resterende looptijd (10 jaar => 120 maanden) met de nog niet afgeloste schuld...

De hyptheek heeft dus een looptijd van 30 jaar. De rente zal vermoedelijk voor de eerste 20 jaar vast staan (rentevastperiode).
Er kunnen ook andere rentevast periode worden gebruikt. 10 of 15 jaar vast zijn ook heel gebruikelijk..... (korter alleen als niet het maximale hypotheekbedrag nodig is).
Dank je wel voor de terugkoppeling. Helemaal mee eens, de adviseur gebruikt deze formule niet. Ik wil de berekening zoals de adviseur doet zelf na kunnen rekenen zodat ik het begrijp en er geen rare addertjes onder heet gras zitten. Met deze uitleg klopt het. Wat de adviseur in zijn programma heeft berekend kan ik nu ook na rekenen. Dat geeft me een beter gevoel. En nu kan ik ook zelf verschillende aanbieders mbt verschillende rentes heel makkelijk vergelijken.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Annuïteitenhypotheek met andere rente en aflos looptijd

Bericht door Rense »

Dat hoef je niet allemaal zelf uit te rekenen hoor. Daar zijn hele handige tools voor op internet.

Kijk bijvoorbeeld eens hier: https://www.berekenhet.nl/wonen-en-hypo ... iteit.html
astein
Berichten: 4
Lid geworden op: do 09 jan, 2020 10:07 am

Re: Annuïteitenhypotheek met andere rente en aflos looptijd

Bericht door astein »

Rense schreef:Dat hoef je niet allemaal zelf uit te rekenen hoor. Daar zijn hele handige tools voor op internet.

Kijk bijvoorbeeld eens hier: https://www.berekenhet.nl/wonen-en-hypo ... iteit.html
Weet ik. En die ken ik idd. Dank je wel.

Ben een excel spreadsheet aan het maken die specifiek voor onze situatie is zodat ik makkelijk getallen kan wijzigen en met rentes kan spelen.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Annuïteitenhypotheek met andere rente en aflos looptijd

Bericht door M_1 »

Dan weet je ben ik aan ook dat er in Excel standaard functies zijn om annuïteiten te berekenen...? Je hoeft dus niet meer en ingewikkelde formule te werken.
Plaats reactie