Definitie 'lening eerste koophuis'

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Van Hemert
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 27 dec, 2019 11:18 am

Definitie 'lening eerste koophuis'

Bericht door Van Hemert »

Beste leden,

Weet iemand toevallig onder welke omstandigheden er nog sprake kan zijn van een 'eerste lening' voor een koophuis? Ik zal mijn situatie even kort uitleggen;

Uit een erfenis in 2007 heb ik 50% van een huis geërfd met een (huidige) WOZ-waarde van 575.000 euro. Hier heb ik samen met de andere eigenaar gewoond tot 1/1/2020 (bijna dus). In 2016 heb ik namelijk (omdat ik het gratis geld beleid van Draghi totaal niet vertrouwde) een tweede huis gekocht met de andere baten uit de erfenis (huidige WOZ 170k), dat heb ik al die tijd op mijn gemakje verbouwd en is nu af.

Ik vroeg mij af, daar ik nooit een hypotheek ben aangegaan, is het nog mogelijk dat (wanneer ik nog een huis koop) ik gebruik kan maken van de gunstige voorwaarden van een 'eerste lening voor een koophuis'. Wanneer ik op internet zoek naar dit soort onderwerpen kom ik alleen situaties tegen waarbij er op het eerste huis ook nog een schuld rust. Maar als die er niet is, wat dan? Ik heb verder ook geen studieschuld o.i.d. en een vast contract.

/edit/ Als ik namelijk zoek dan kom ik op twee voorwaarden; 1 je moet nog nooit een lening hebben gehad 2 ik moet in het huis gaan wonen wat ik ga kopen. /edit/
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Definitie 'lening eerste koophuis'

Bericht door Rense »

Goedendag,

Er is denk ik verwarring over het begrip eerste hypotheek. Een eerste hypotheek is niet meer dat de eerst gevestigde hypotheek op een woning. Een tweede hypotheek is de tweede gevestigde enz.

Je kunt meerdere hypotheken op meerdere panden hebben.

Waar het hier denk ik om gaat is de aftrekbaarheid van de rente van de hypotheek. Dat is eenvoudiger.

Alleen de hypotheekrente van de eigen woning (de woning waar je dus daadwerkelijk woont) is aftrekbaar. Je kunt dus een extra woning aankopen met behulp van een hypotheek.
De rente van deze hypotheek is aftrekbaar als je zelf in de woning gaat wonen. Koop je de woning aan als belegging of bv verhuur dan is de rente niet aftrekbaar.
Omdat je nog niet eerder een hypotheek voor een eigen woning hebt gehad is de rente bij zelfbewoning 30 jaar aftrekbaar.

Hoop dat het zo duidelijk is.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Definitie 'lening eerste koophuis'

Bericht door SimpleMind »

Ik denk dat als de huidige woning de afgelopen 3 jaar is opgegeven als Eigen Woning, in Box 1 en met Wet Hillen dus geen EWF, er wel sprake is van de bijleenregeling. Daarmee zal de nieuwe Eigen Woning Schuld wel beperkt zijn.
Plaats reactie