pensioeninleg werkgever

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

bvdw
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 23 dec, 2019 8:19 pm

pensioeninleg werkgever

Bericht door bvdw »

Goedeavond,

Ik heb mij net aangemeld op het forum om een vraag te stellen die ik niet via de zoekmachine beantwoord kon worden.
Ik ben een 'starter', sinds 1.5 jaar bij mijn huidige werkgever aan het werk, woon nog thuis en heb nog nooit een eigen huis gehad of gehuurd.
Het pensioen bij mijn werkgever wordt niet verzorgt door een pensioenfonds of verzekering. Mijn werkgever keert ieder jaar een percentage van het bruto jaarsalaris uit als compensatie. Een voorwaarde voor deze regeling is dat het bedrag wel in een pensioensrekening gestopt wordt (geblokkeerde rekening, pas na pensioensleeftijd uitkeren dus banksparen/lijfrente).

MIjn vraag is nu: telt het extra inkomen mee bij de berekening van het maximaal te lenen hypotheekbedrag? Het bedrag wordt alleen uitgekeerd na het overleggen van het overboek bewijs. Dit bedrag is verder niet gekoppeld aan persoonlijk functioneren of doelstellingen van het bedrijf.

alvast bedankt!
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: pensioeninleg werkgever

Bericht door SimpleMind »

Even simpel gezegd: je kunt tot aan je pensioendatum dit geld niet gebruiken. Je kunt het dus ook niet gebruiken om de hypotheek te betalen. Het is op dit moment dus niet echt inkomen...
Het is ook wel eenvoudig te vinden als je even op toetsinkomen zoekt: https://www.nhg.nl/V-N/Voorwaarden-Norm ... etsinkomen
Bij 6.8.2 staat het vrij duidelijk:
Onkostenvergoedingen, zoals reis- en representatiekostenvergoedingen alsmede vergoedingen voor een ziektekostenverzekering (bijvoorbeeld een interim-regeling voor ambtenaren) en/of pensioencompensatie maken geen deel uit van het toetsinkomen..
bvdw
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 23 dec, 2019 8:19 pm

Re: pensioeninleg werkgever

Bericht door bvdw »

bedankt voor het antwoord. Ik kon er zelf niks over vinden maar het woord wat ik zocht was dus pensioencompensatie.

Wat ik daarbij wel apart vind is (voor zover ik het tot nu toe begrepen heb) dat pensioeninleg van de werknemer bij een pensioenfonds niet van het toetsinkomen gehaald wordt. Klopt dit?
bvdw
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 23 dec, 2019 8:19 pm

Re: pensioeninleg werkgever

Bericht door bvdw »

Ik heb nog geen werkgeversverklaring opgevraagd.
Op loonstrook staat het omschreven als beschikbaar gestelde ouderdagsvoorziening. Ik ga er dus van uit dat is onder pensioencompensatie valt.
Wat ik dan apart vind is als ik per maand bijvoorbeeld 300 euro aan pensioencompensatie zou krijgen dat deze niet meegerekend wordt voor het maximale hypotheekbedrag. Bij een andere werkgever met pensioenfonds zou hier een werknemersbijdrage van bijvoorbeeld 300 euro ingehouden worden van het salaris, alleen wordt deze 300 euro wel meegerekend bij het salaris. In beide gevallen is er een verplichting maar in mijn geval wordt het pensioendeel niet meegerekend als salaris.

Klopt bovenstaande?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: pensioeninleg werkgever

Bericht door M_1 »

Nee, klopt niet. Bij de meeste bedrijven wordt het gros van de pensioenpremie door de werkgever betaald. En zie je dit niet terug op het loonstrookje. De bijdrage van de werknemer zou dan bijvoorbeeld 100 euro zijn, terwijl de werkgever daar 'onzichtbaar' nog 400 euro bij doet. Met een 'regel het zelf'-pensioenregeling zou het bruto maandinkomen dan dus zo'n 400 euro hoger zijn geweest.
Plaats reactie