Aflossingsvrije hypotheek oversluiten

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

tommie1963
Berichten: 4
Lid geworden op: do 12 dec, 2019 11:23 pm

Aflossingsvrije hypotheek oversluiten

Bericht door tommie1963 »

Beste,
Ik ben aan het denken om mij aflossingsvrije hypotheek over te sluiten.
De hypotheek is Ôé¼260.000 groot en de rente is 4,6% met een resterende looptijd van 7 jaar.
De boete zou ongeveer Ôé¼55.000 zijn.
Volgens mij is er echter een andere mogelijkheid:
Stap 1: de lopende hypotheek om te zetten in een annuïteitenhypotheek met dezelfde rente en looptijd waardoor er geen boete wordt geheven.
Stap 2: oversluiten van de (nieuwe) annu├»teitenhypotheek naar een nieuwe hypotheek met een (veel) lagere rente. Boete is dan ca Ôé¼27.500 (de helft ongeveer van de oorspronkelijke boete).
Heeft iemand ervaring met deze constructie?
Alvast dank voor jullie visie.
QAF
Berichten: 57
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 9:41 am

Re: Aflossingsvrije hypotheek oversluiten

Bericht door QAF »

Vaak zijn dit soort constructies in de voorwaarden afgevangen. Bijvoorbeeld dat de eerste 12 maanden na aanpassingen (omzetten aflosvorm, rentemiddeling etc) bij vroegtijdig aflossen deze aanpassingen worden geacht nooit te hebben plaatsgevonden.
tommie1963
Berichten: 4
Lid geworden op: do 12 dec, 2019 11:23 pm

Re: Aflossingsvrije hypotheek oversluiten

Bericht door tommie1963 »

QAF schreef:Vaak zijn dit soort constructies in de voorwaarden afgevangen. Bijvoorbeeld dat de eerste 12 maanden na aanpassingen (omzetten aflosvorm, rentemiddeling etc) bij vroegtijdig aflossen deze aanpassingen worden geacht nooit te hebben plaatsgevonden.
Hoi QAF, hartelijk dank voor uw antwoord. Ik zie dergelijke minimale termijn niet in de algemene voorwaardes van de hypotheek staan. Heeft u een voorbeeld van hoe zulke voorwaarde eruit zou zien?
QAF
Berichten: 57
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 9:41 am

Re: Aflossingsvrije hypotheek oversluiten

Bericht door QAF »

Bijvoorbeeld Woonfonds Achmea: https://woonfonds.nl/_cache/woonfonds-w ... 30eb1b2802

Pagina 17 (Rentemiddeling):
...

Lost u uw lening helemaal af nadat u minder dan 6 maanden geleden een vergoeding in het rentepercentage
liet verwerken? Dan berekenen we de contante waarde níet met het actuele rentepercentage. In plaats daarvan berekenen we de contante waarde met de vergelijkingsrente op basis van de rente die u betaalde vóór uw nieuwe rente inging.
...
tommie1963
Berichten: 4
Lid geworden op: do 12 dec, 2019 11:23 pm

Re: Aflossingsvrije hypotheek oversluiten

Bericht door tommie1963 »

QAF schreef:Bijvoorbeeld Woonfonds Achmea: https://woonfonds.nl/_cache/woonfonds-w ... 30eb1b2802

Pagina 17 (Rentemiddeling):
...

Lost u uw lening helemaal af nadat u minder dan 6 maanden geleden een vergoeding in het rentepercentage
liet verwerken? Dan berekenen we de contante waarde níet met het actuele rentepercentage. In plaats daarvan berekenen we de contante waarde met de vergelijkingsrente op basis van de rente die u betaalde vóór uw nieuwe rente inging.
...
Hoi QAF,
Wederom hartelijk dank voor uw reactie. Het door u gequote artikel gaat over "rentemiddeling" waarbij een aanpassing is gedaan aan het rente%. De case die ik beschreef ging over het omzetten van de hypotheek naar een andere vorm met hetzelfde rente% waarna hij vervolgens wordt afgelost. De door u gequote voorwaarde lijkt hier niet bedoeld te worden.
Ik ben op zoek naar een passage in een voorwaarde die daar iets over zegt. Die heb ik vooralsnog nog niet gevonden.
Nogmaals dank voor uw bijdrage.
QAF
Berichten: 57
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 9:41 am

Re: Aflossingsvrije hypotheek oversluiten

Bericht door QAF »

Daar zit inderdaad nog een verschil in. Maar dit is ook maar een voorbeeld van voorwaarden, de intentie is wel duidelijk om trucjes tegen te gaan, wat in jouw situatie eigenlijk gelijk is. Als jouw hypotheek niet bij Woonfonds zit, heb je daar ├╝berhaupt niks aan. Maar ik heb geen tijd om alle voorwaarden van alle banken door te spitten. Over het algemeen kan je overigens wel zeggen dat banken ook niet van gisteren zijn, en dus ook maatregelen genomen hebben tegen ÔÇ£slimmeÔÇØ trucjes.

Maar, vraag het gewoon aan de bank! Heb je het gelijk zwart op wit. Als de voorwaarden het niet verbieden/afvangen, is er niks illegaals aan.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Aflossingsvrije hypotheek oversluiten

Bericht door SimpleMind »

Bedenk wel dat omzetten naar annuïteit (veel) hogere lasten geeft. Terug naar aflossingsvrij is meestal een stuk lastiger (of onmogelijk).

Raadpleeg eens een adviseur.
tommie1963
Berichten: 4
Lid geworden op: do 12 dec, 2019 11:23 pm

Re: Aflossingsvrije hypotheek oversluiten

Bericht door tommie1963 »

Bedankt QAF en simplemind voor jullie reacties en advies.
De genoemde constructie komt van een adviseur en ik wilde deze eens toetsen bij ervaringsdeskundigen.
Ik zal jullie op de hoogte houden hoe eea afloopt.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Aflossingsvrije hypotheek oversluiten

Bericht door SimpleMind »

Constructie is zeer goed mogelijk. Maar laat je adviseur goed uitleggen hoe het nieuwe plaatje eruit ziet. En ook wat de toekomstige voordelen/nadelen en mogelijkheden/beperkingen zijn. En dat ook voor de mogelijke alternatieven zoals afkopen dan wel helemaal niets doen.

Overigens gaat het in dit geval niet over oversluiten maar simpelweg aanpassen van de hypotheek. Houd dat voor jezelf helder. Oversluiten is echt een nieuwe hypotheek met nieuwe voorwaarden.
QAF
Berichten: 57
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 9:41 am

Re: Aflossingsvrije hypotheek oversluiten

Bericht door QAF »

Als een adviseur een dergelijke constructie adviseert, ga ik er van uit dat hij gecheckt heeft dat dit binnen de van toepassing zijnde voorwaarden past. Voor de rest eens met SM, je moet goed uitzoeken of dit op de lange termijn ook voordelig is.
Plaats reactie