Mogelijkheden hypotheek ivm verhuizen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Calimerow
Berichten: 1
Lid geworden op: do 05 dec, 2019 9:24 am

Mogelijkheden hypotheek ivm verhuizen

Bericht door Calimerow »

Beste allemaal,

Wij willen gaan verhuizen en willen graag weten wat de mogelijkheden zijn ivm alle nieuwe regels e.d.

onze situatie is het volgende

03-2012 bankspaarhypotheek genomen, 30 jaar vast. Nu willen wij graag gebruik maken van een 50% aflossingsvrij deel en 50% liniair o.i.d.
Ikzelf had in gedachten om ons huidige hypotheek terug te betalen als ons huis daadwerkelijk verkocht is en om daarna, voor ons volgende huis, een nieuwe hypotheek te nemen met bovenstaand genoemde hypotheek. Hoe zit dit met het rente-aftrek gedeelte? Of moeten wij onze oude hypotheek omzetten naar een aflossingsvrije en dan alsnog een extra hypotheek afsluiten bijvoorbeeld een x bedrag, tot aan 50% van de waarde van het huis, aflossingsvrij + 50% liniair.

Ik zie reacties graag tegemoet.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Mogelijkheden hypotheek ivm verhuizen

Bericht door SimpleMind »

Voor mij is je vraag niet helemaal duidelijk. Maar laat ik proberen te beantwoorden wat ik lees.


Je hebt op dit moment een fiscaal gunstige hypotheek. In de meeste gevallen zelfs goedkoper dan een lineaire hypotheek over de hele looptijd.
Je wilt je huis verkopen en een ander huis verkopen. Als je een ander huis koopt binnen een beperkte tijd na verkoop huidige woning kun je de huidige fiscale voordelen behouden.

Huidige fiscale voordeel is tweeledig:
- Je kunt fiscaal voordelig sparen
- Je hoeft (tijdens de looptijd) niet af te lossen om de hypotheekrente af te kunnen trekken van de belasting
Beide voordelen kun je bij een volgend huis weer gebruiken, als je binnen een beperkte tijd een ander huis koopt.

Voor een nieuwe hypotheek zal maximaal 50% van de woningwaarde aflossingsvrij kunnen zijn.
Het aflossingsvrije deel samen met een spaardeel zal niet hoger kunnen zijn dan de huidige bankspaarhypotheek.
Het bedrag dat hoger is dan de huidige hypotheek zal binnen 30 jaar afgelost moeten worden (annuiteit of lineair).

Bij een nieuw huis hoort altijd een nieuwe hypotheek (fiscaal gezien kunnen de hypotheekvoordelen wel meegenomen worden).
Er is dus niet direct iets als oude hypotheek omzetten naar aflossingsvrij. Je stelt de nieuwe hypotheek samen zoals je zelf wilt en binnen de fiscale voorwaarden (en regels van de geldverstrekkers).

Mijn eerste gedachte bij jullievraag is: Waarom zou je de huidige fiscaal gunstige regeling niet (deels) mee willen nemen naar een nieuwe hypotheek?
Mijn advies: bezoek een goede onafhankelijke adviseur. Deze kan je vast verder helpen om een goed plan te maken dat bij jullie pas.
Plaats reactie