omzeilen van boeterente bij oversluiten

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

henkgrad
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 24 nov, 2019 11:21 pm

omzeilen van boeterente bij oversluiten

Bericht door henkgrad »

Hoi allemaal,

ik heb ik dit moment een hypotheek bij de Rabobank tegen 4,3 procent. Destijds was dit een mooie rente voor 30 jaar vast....nu is het een lachertje. Als ik de hypotheek wil oversluiten brengt de Rabobank mij zo'n 32.000 euro in rekening als boeterente. En dat is niet grappig natuurlijk!
Het vreemde is als ik mijn huis verkoop en een nieuw huis koop dan mag ik de huidige hypotheek boetevrij aflossen. En dus bedacht ik de volgende constructie:

Op 1 december koop ik het huis van mijn moeder, mijn moeder koopt mijn huis (wij wonen in dezelfde straat..de huizen zijn identiek...dus financieel moet dit lukken lijkt mij). Ik los mijn hypotheek af en sluit een nieuwe af tegen een lage rente. Ik betaal taxatiekosten, notariskosten, misschien wat kosten aan de bank en overdrachtsbelasting.

Op 2 december verkoop ik het huis van mijn moeder weer terug aan haar en koop ik mijn eigen huis terug. Ik betaal weer taxatiekosten, notariskosten en wellicht weer bankkosten. De overdrachtsbelasting hoef ik niet te betalen omdat het binnen 6 maanden weer verkocht is.

Nu is mijn vraag...Is deze werkwijze legaal en haalbaar?
QAF
Berichten: 57
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 9:41 am

Re: omzeilen van boeterente bij oversluiten

Bericht door QAF »

Ja, deze constructie is legaal maar erg risicovol. Wat als jij of de andere partij de financiering niet meer rond krijgt? Dat is zeker niet ondenkbaar. Ik zou er niet aan beginnen.

En, toen je tekende vond je het een prima deal toch? Waarom is dat veranderd? Alleen omdat andere mensen een nog betere deal hebben? Hoe had je het gevonden als de rente flink was gaan stijgen en de bank kwam bij jou aan met een constructie om de rente open te breken zonder dat jij er iets voor terug krijgt? Ik begrijp heel goed dat het niet leuk is om te zien en horen om je heen, maar je hebt nog steeds een prima deal. Je hebt toen zekerheid gekocht, die heb je gekregen.

Als je van de lage rente wilt profiteren, kijk dan naar eerlijke en nette constructies. Bijvoorbeeld rente middeling.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: omzeilen van boeterente bij oversluiten

Bericht door M_1 »

De constructie is in principe toegestaan, mits je ook daadwerkelijk verhuist. Voor het vervallen van de boeterente bij verkoop is in de regel namelijk niet alleen de eis dat je de woning verkoopt, maar moet je ook echt verhuizen.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: omzeilen van boeterente bij oversluiten

Bericht door Rense »

Daarnaast hebben notarissen de opdracht vanuit het KNB gekregen niet mee te werken aan een dergelijke constructie mochten zij die vermoeden.

Je hebt dus grote kans dat de notaris wel meewerkt aan de eerste overdracht maar niet aan de tweede.

Niet aan beginnen dus.
Plaats reactie