rentemiddeling?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Ric325i
Berichten: 23
Lid geworden op: za 10 nov, 2018 9:59 pm

rentemiddeling?

Bericht door Ric325i »

Beste hypotheek giganten,
Ik ben eens naar de hypotheek van mijn ouders aan het kijken of er nog mogelijkheden zijn die we kunnen benutten nu de rente een stuk lager staat.
De aflossingsvrije Rabobank hypotheek van 34.044,52 euro is 2007 afgesloten en staat 15 jaar vast tegen 5,6%.
Dat termijn loopt af 09/2022.
Mijn ouders zijn rond de 70 wonen verder prima en kunnen de lasten goed dragen.
Ik weet nou niet of verder aflossen nou wenselijk is ik denk dat ze gewoon lekker moeten feestvieren van de centjes die er nog zijn. Toch ben ik aan het kijken of er dingen beter/voordeliger kunnen en lees ik wel over rentemiddeling en vraag ik me af is dat succesvol toe te passen in deze situatie?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: rentemiddeling?

Bericht door M_1 »

Momenteel is rentemiddeling niet mogelijk bij de rabobank.

In het algemeen maakt rentemiddeling de lasten op korte termijn lager, maar dat wordt op de lange termijn natuurlijk wel weer in rekening gebracht in de hogere rente. Rentemiddeling is dus lang niet altijd een logische keus.

Wat nog wel een mogelijkheid is is om de rente 'gewoon' open te breken. De hypotheek is zo laag, dat ze nu waarschijnlijk geen voordeel hebben van renteaftrek. De 1900 rente die ze betalen is waarschijnlijk lager dan het eigenwoningforfait. Maar als ze de rente openbreken en voor 3 jaar boeterente moeten betalen, dan komt dat (plus de gewone maandelijkse rente) waarschijnlijk wel boven het eigenwoningforfait uit. Dus dan ontvangen ze ineens wel een (klein) deel van de rente terug.

Het gaat hierbij natuurlijk niet om heel grote bedragen, omdat de lening al zo laag is. Maar als je de rente nu voor lange termijn vast kunt zetten op bijvoorbeeld 1,75%, dan heb je helemaal lage lasten.

Aflossen is overigens inderdaad iets wat ik niet zou doen. Is er geld 'over', laat ze daar dan gewoon leuke dingen van doen. Want een extra aflossing oid verdienen ze nooit meer terug.
Ric325i
Berichten: 23
Lid geworden op: za 10 nov, 2018 9:59 pm

Re: rentemiddeling?

Bericht door Ric325i »

Allereerst bedankt voor de reactie.
Het huis heeft een woz van +/-210k maar heb nu nog geen idee hoe hoog het eigenwoningforfait zou zijn dat moet ik nog uitzoeken
En ik gok erop dat na 2022 de hypotheek looptijd van 30 jaar klaar is mogen ze dan ├╝berhaupt nog wel rente aftrekken?
En weet iemand bij benadering hoe hoog zoÔÇÖn boeterente ongeveer zou zijn?
Ric325i
Berichten: 23
Lid geworden op: za 10 nov, 2018 9:59 pm

Re: rentemiddeling?

Bericht door Ric325i »

Ric325i schreef:Allereerst bedankt voor de reactie.
Het huis heeft een woz van +/-210k maar heb nu nog geen idee hoe hoog het eigenwoningforfait zou zijn dat moet ik nog uitzoeken
En ik gok erop dat na 2022 de hypotheek looptijd van 30 jaar klaar is mogen ze dan ├╝berhaupt nog wel rente aftrekken?
En weet iemand bij benadering hoe hoog zoÔÇÖn boeterente ongeveer zou zijn?
Herstel WOZ was over 2018 186k dus het eigenwoningforfait 1302 euro (als het goed is).
Ric325i
Berichten: 23
Lid geworden op: za 10 nov, 2018 9:59 pm

Re: rentemiddeling?

Bericht door Ric325i »

Ik heb geprobeerd om een boeterente te berekenen wat neer komt op 3700 euro of omdat je in theorie 10% boetevrij mag aflossen komt dat op 3300 euro. Is dat bedrag toevallig ook aftrekbaar van de belasting?
Zit ik einigzins in de buurt?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: rentemiddeling?

Bericht door M_1 »

Het percentage voor het eigenwoningforfait gaat jaarlijks wel iets naar beneden, maar de WOZ-waarde zal waarschijnlijk ook wat stijgen. Dus uitgaan van 1200-1300 lijkt mij wel realistisch.

De boeterente is inderdaad ook aftrekbaar. Ik denk dat je ouders 20% boetevrij zullen mogen aflossen, dus de boete zal iets lager zijn, iets van 3100. Dat komt dan voor de aftrek bovenop de gewone maandelijkse rente. Dan zuilen ze dus ongeveer 1900+3100 min 1300 eigenwoningforfait mogen aftrekken, ongeveer 3700. Tegen het lage AOW belastingtarief is dat toch een voordeeltje van zo'n 700 euro.

Bij de gewone rente is de jaarlijkse aftrek de komende 3 jaar zo'n 600 euro, wat maar zo'n 120 euro per jaar aan teruggave betekent. Als vervolgens de rente in de richting van de 2% gaat, dan houd je na het eigenwoningforfait geen aftrek meer over. Nu al openbreken betekent dus, naast lagere maandlasten, ook zijn 350 euro extra belastingvoordeel.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: rentemiddeling?

Bericht door Rense »

Let op! Als je boeterente gaat betalen dan ben je niet meer gebonden aan de huidige geldverstrekker. Je bent dan opnieuw vrij in de keuze en kunt dus kijken welke geldverstrekker het beste past.

Zoek een geldverstrekker met de laagste gewenste rentevaste duur. Omdat er waarschijnlijk geen renteaftrek meer is gezien het hypotheekbedrag kun je er voor kiezen om de kosten (boeterente, notaris, advieskosten en eventueel taxatiekosten) mee te nemen in de nieuwe hypotheek. Ze hebben dan geen eigen middelen nodig.
Plaats reactie