Gijzelen ex partner dmv weigering verkoop?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Manus
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 04 okt, 2017 10:56 am

Gijzelen ex partner dmv weigering verkoop?

Bericht door Manus »

L.S.,

Mijn vriendin en ik zijn recent uit elkaar gegaan. We hebben samen een huis gekocht. Mijn ex heeft een kind. Ik heb dus besloten het huis uit te gaan omdat ik hem niet op straat wilde zetten. We waren niet getrouwd en hebben dus ook geen wettelijke afspraken gemaakt over het huis, woonrecht etc. Ik betaal nog wel de hypotheek enz.

Ik heb twee vragen:

Ik ben vrijwillig uit de woning vertrokken en mijn ex heeft me nu zover dat ik toestemming aan haar vraag voordat ik langskom om iets op te halen ofzo. Ze heeft e-mails en smsÔÇÖjes waarin deze afspraak bevestigd is. Ik neem aan dat dit betekent dat ik mijn woonrecht op de woning ondertussen lang en breed (heel na├»ef) verspeeld heb. Klopt dit?

Mijn tweede vraag:

Kan mijn ex mij in theorie ÔÇ£gijzelenÔÇØ door de verkoop van de woning te dwarsbomen? Op dit moment heeft mijn ex het woongenot van onze zeer fijne woning in amsterdam zuid voor een zeer goede prijs. Door de verkoop te dwarsbomen zou ze deze situatie in stand kunnen houden en zo mij dwingen mee te betalen aan haar woongenot. In de tussentijd is het voor mij onmogelijk om onze overwaarde in een nieuwe woning te stoppen. Ik wil niet uitgaan van het slechtste maar ik wil wel graag goed op de hoogte zijn van mijn rechten.

Wat zegt de wet als een van de partners niet wil meewerken aan de verkoop?

Is er een max aantal afwijzingen voor elke van de partners bij een verkoop?

Is er een max periode vastgelegd in de wet waarbinnen de woning verkocht moet zijn in een situatie als deze?

Hoor graag van u!

Alvast dank.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Gijzelen ex partner dmv weigering verkoop?

Bericht door rambagts »

Beste Manus,

Vervelende situatie.
Vraag 1: door het verlaten van je woning heb je je woonrecht verspeeld. Je ex zou zelfs de sloten mogen vervangen om te voorkomen dat jij (of anderen die een sleutel hebben) het huis nog zonder haar toestemming kunnen betreden.

vraag 2:
Ik neem aan dat woning zal worden verkocht. In dat geval zullen jullie allebei de verkoopopdracht aan een makelaar moeten ondertekenen en het dus eens worden over zaken als: welke makelaar, minimale verkoopprijs (vraag advies aan makelaar), tijdspanne etc.

Je ex zou je kunnen dwarsbomen door bv. de opdracht niet mede te ondertekenen (dan kan makelaars niets doen) of wel te ondertekenen maar dan later bv. geen kijkers binnen te laten of huis niet op te ruimen of schoon te houden in de hoop dat kijkers afhaken of te weinig bieden om daardoor langer in het huis te kunnen blijven wonen.
In dat geval zul je je ex via een vonnis van de rechtbank tot medewerking moeten dwingen. Hoge advocaatkosten voor jou en je ex.
Probeer dat te voorkomen.

Probeer dus goede (financiële) afspraken te maken tot de verkoop van de woning rond is. Schakel zo nodig een mediator of een gemeenschappelijke vriend of kennis in.
Manus
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 04 okt, 2017 10:56 am

Re: Gijzelen ex partner dmv weigering verkoop?

Bericht door Manus »

Dank.
Plaats reactie