Vraagje valuta/extra aflossen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Mir111
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 10 jun, 2013 11:37 am

Vraagje valuta/extra aflossen

Bericht door Mir111 »

Heeft het zin een overboeking naar mijn hypotheekbank te doen op 31 december om mijn spaarsaldo naar beneden te krijgen voor 1 januari (saldo waar belasting naar kijkt)(we zitten boven ruim boven de 60720) . Ik mag pas in 2020 weer 10 procent op mijn hypotheek aflossen! Als ik de aflossing van ASN naar Hypotrust op 31 december overboek is het toch valutair 1 januari pas bij Hypotrust? Ik hoop dat ik dit begrijpelijk heb geformuleerd, anders hoor ik het wel!
Bedankt voor jullie reacties alvast.
QAF
Berichten: 57
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 9:41 am

Re: Vraagje valuta/extra aflossen

Bericht door QAF »

31 december valt dit jaar op een dinsdag en is een gewone werkdag, er is ook gewoon betalingsverkeer op 31 december 2019. Los daarvan: als de valutadatum op 2 januari wordt vastgesteld bij de ontvanger is dat zeer waarschijnlijk ook voor jou het geval. Zeker met instant payments van tegenwoordig.

Niet dat jij dat wil, maar vroeger werd nog weleens geprobeerd om bijvoorbeeld laat op de 31e geld over te boeken van een spaarrekening naar betaalrekening (of andersom), waar het dan pas op 2 januari werd ontvangen om dit geld dus zo te verbergen voor de fiscus. Hoewel dat steeds moeilijker wordt is het ook gewoon belastingontduiking en strafbaar. Dankzij instant payments wordt dat (gelukkig) steeds moeilijker.

Ik denk dat dit kansloos wordt om de vrh te voorkomen. Je zou eens kunnen kijken of je bank het toestaat om hypotheekrente vooruit te betalen en zaken als je zorgverzekering zou je per jaar vooruit kunnen betalen om de VRH wat te verlagen.
Deffje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 10 jun, 2019 4:34 pm

Re: Vraagje valuta/extra aflossen

Bericht door Deffje »

Goedendag,
Zou hier wel even op willen voortborduren.
Mijn intentie is niet om de belasting te ontduiken, laat dat duidelijk zijn.
Mijn appartement is verkocht en we zitten op 31 december 2019 bij de notaris voor de overdracht.
Vanaf dat moment heb ik dus geen woning meer.
De notaris moet nog het een en ander verifiëren en mijn overwaarde zal pas op 2 januari of een dag later op mijn rekening staan.
Kortom, op 1 januari 2020 heb ik geen eigen woning meer maar ook geen geld.
Wat zou ik nu aan moeten geven omtrent mijn situatie over de aangifte 2020?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Vraagje valuta/extra aflossen

Bericht door rambagts »

Klopt.

Je kunt het vergelijken met de situatie dat je op de avond van 31 december de hoofdprijs in de staatsloterij wint en het geld pas paar dagen later op je rekening staat. Dus toch een vordering in Box 3 per 1/1.

https://www.sra.nl/NieuwsById?id=53DA3B ... 7D0073422D
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Vraagje valuta/extra aflossen

Bericht door M_1 »

Zo is het ook met bijvoorbeeld als je geld overmaakt van spaarrekening naar bankrekening of andersom. Bij de belasting gaat het niet puur om wat er op de rekening staat, het gaat er om wat je hebt. Dus ook al is je geld van rekening a naar rekening b onderweg, en staat het dus niet op een van beide rekeningen, je hebt wel gewoon de beschikking over dat geld. Dus moet je het opgeven.
Plaats reactie