Ruizenhuil (hypotheek kwestie)

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Dr.Eight
Berichten: 2
Lid geworden op: za 26 okt, 2019 11:54 am

Ruizenhuil (hypotheek kwestie)

Bericht door Dr.Eight »

Goedemorgen allen,

Ik zit in een tamelijk lastige situatie en zou graag jullie kijk hierop willen hebben en wellicht een antwoord.

Verhaal zit als volgt in elkaar:
Persoon A (ik, woonachtig in NL, woon op 2B(bovenwoning))
Persoon B (buurvrouw, woonachtig in Afrika, woont op 2A(benedenwoning)

Ik, A, zou graag de benedenwoning van persoon B willen overnemen, maar zij wilt het niet verkopen.
De enige optie die zij wilt is het ruilen van een zelfde soort woning.

Nu heb ik woning 1A, benedenwoning naast on huis, gekocht om te ruilen voor 2A.
Woning 1A = Ôé¼300.000 WOZ
Woning 2A = Ôé¼285.000 WOZ
De ruiling zou met gesloten beurs plaats vinden, dus de Ôé¼15.000 krijgt ze in extra waarde van het huis.
Staat vast in officiële taxatie rapporten die opgesteld zijn door de makelaars.

Nu wilt zij graag de hypotheek (ING) overzetten die zij heeft afgesloten 12 jaar geleden. De WOZ van het huis was destijds Ôé¼152.000, daar is ook de hypotheek voor afgesloten.
Helaas geeft de bank nu aan dat ze de hypotheek niet kunnen overzetten naar 1A.
Verder geven zij aan dat ze geen nieuwe hypotheek kan afsluiten voor 1A omdat ze in het buitenland woonachtig is.

Dus nu de probleemstelling vast ligt, heb ik de volgende vragen:

- Is het wel mogelijk dat ING de hypotheek niet mag afgeven desondanks ze meer waarde voor het huis terug krijgt?
- Wat zullen eventuele andere opties zijn om dit alsnog door te zetten?

Hoor graag van jullie en dank alvast.
QAF
Berichten: 57
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 9:41 am

Re: Ruizenhuil (hypotheek kwestie)

Bericht door QAF »

Ja, ING mag een aanvraag gewoon weigeren als niet aan de voorwaarden wordt voldaan. Bij het meenemen van de hypotheek kijkt de bank gewoon ook naar de actuele voorwaarden en mag dan, om wat voor reden dan ook, weigeren.

Je buurvrouw zal moeten kijken naar de mogelijkheden van een hypotheekaanbieder die het toestaat dat ze woonachtig is in het buitenland. Kan makkelijker of moeilijker zijn, afhankelijk van het land en of haar inkomen een valutarisico kent tegenover de Euro. ABN biedt wel dergelijke hypotheken aan naar mijn weten.

Ze heeft hoe dan ook een goede adviseur nodig die ervaring heeft met dit soort hypotheken. Even een rondje bellen dus.

Als het niet lukt, heb je helaas geen opties om de ruil rond te krijgen.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Ruizenhuil (hypotheek kwestie)

Bericht door M_1 »

Ik weet niet hoe hoog haar hypotheek is en hoeveel geld jij hebt, maar in principe zou jij zelf ook geld aan haar kunnen uitlenen. Zo te zien was de WOZ waarde toentertijd flink lager dan nu, dus zal de hypotheek waarschijnlijk ook relatief laag zijn. Misschien dat je daarvoor zelfs een hogere hypotheek dan je nodig hebt zou kunnen afsluiten.
Dr.Eight
Berichten: 2
Lid geworden op: za 26 okt, 2019 11:54 am

Re: Ruizenhuil (hypotheek kwestie)

Bericht door Dr.Eight »

Dank beide voor jullie reactie.

We gaan nu uitzoeken of er inderdaad een bank is die een dergelijke constructie aan wilt gaan.
Nu staat het betreffende land in Afrika niet altijd geheel goed in de boeken, maar qua onrust vrij stabiel.
De adviseur is een traject die ze zelf aan moet gaan, dank voor de tip daarbij.

Betreft zelf een lening aan haar verstrekken weet ik niet of ik daar geheel goed achter sta.
De nadelen die dit eventueel met zich mee kan brengen, qua regelen en wanbetaling (waar je niet vanuit gaat natuurlijk).
Maar kan zeker een optie zijn als niks meer werkt en wij nog steeds 100% achter het plan staan.

Mochten er nog andere mensen zijn met een gouden idee, graag!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Ruizenhuil (hypotheek kwestie)

Bericht door M_1 »

Om zelf geld uit te lenen zou ook niet mijn voorkeur hebben, maar ik denk dat het in dit geval wel het enige realistische scenario is.

De enige andere optie die ik zo snel zie is dat je de woning zelf zou aanhouden en het vervolgens aan haar verhuurt. Dat geeft je misschien iets meer zekerheid. Maar dat is een nog duurder scenario.

Anders zit er weinig anders op dan het plannetje te laten varen, vrees ik.
Plaats reactie