Studieschuld aflossen of eigen geld inbrengen?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

PCVH
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 20 okt, 2019 1:24 pm

Studieschuld aflossen of eigen geld inbrengen?

Bericht door PCVH »

Best forum,

nieuw hier en wat geneusd, boeiend, maar zit nog met een vraag.

Wij overwegen te gaan verhuizen. In principe willen we wellicht onze bankspaarhypotheek houden al is de rente hoog (en voor 30 jaar vastgezet, duh) maar daar zijn we nog niet uit, kan ook zijn dat we een nieuwe hypotheek afsluiten.

Toen we onze huidige hypotheek afsloten werd er niet naar studieschuld gekeken; nu wel. Wat is wijsheid: mijn studieschuld van ca. Ôé¼23.000 nu in ├®├®n keer aflossen of dat bedrag meenemen naar de bank als eigen geld voor een nieuw huis - is er een voordeel van ├®├®n scenario boven het ander m.b.t. een nieuwe hypotheek?

Met dank en vriendelijke groet,

Paul
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Studieschuld aflossen of eigen geld inbrengen?

Bericht door Rense »

Goedemorgen Paul,

Een studieschuld verlaagd je leencapaciteit ongeveer met een factor 2. Door deze studieschuld kun je dus circa Ôé¼ 46.000,- minder lenen dan zonder deze schuld.

Of het verstandig is deze af te lossen kan ik niet opmaken uit je bericht. Daarvoor zijn er te weinig gegevens bekend.

Als je niet volledig wilt lenen op basis van je inkomen kan het verstandig zijn de studieschuld in stand te houden. De rente is immers lager dan de hypotheekrente.
Ook heb je eigen geld nodig voor de nieuwe woning (kosten koper).
Wellicht is het dan een optie om de studieschuld gedeeltelijk af te lossen maar daarvoor zijn, zoals aangegeven, te weinig gegevens bekend.

Daarnaast zou ik de spaarhypotheek niet te snel opgeven omdat je dan ook een stuk belastingvoordeel gaat missen.

Samengevat, laat je goed informeren door een onafhankelijk adviseur.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Studieschuld aflossen of eigen geld inbrengen?

Bericht door M_1 »

Misschien ten overvloede, je kunt de bankspaarhypotheek ook gewoon naar een andere geldverstrekker meenemen. Dus de huidige hoge rente hoeft geen reden te zijn om van de bankspaarhypotheek af te stappen.
PCVH
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 20 okt, 2019 1:24 pm

Re: Studieschuld aflossen of eigen geld inbrengen?

Bericht door PCVH »

Bij mij en mijn ik-begrijp-er-niks-van-domheid is weinig ten overvloede dus bedankt, neem ik mee!

Mvg, Paul
PCVH
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 20 okt, 2019 1:24 pm

Re: Studieschuld aflossen of eigen geld inbrengen?

Bericht door PCVH »

Hoi Rense,

Bedankt voor de goede adviezen - sowieso lijkt een onafhankelijk adviseur een goed idee. Ik snap wat je bedoelt met de verschillende scenarios waaronder het wel of niet verstandig kan zijn, en gezien hoe beroerd ik de materie begrijp, heb je het blijkbaar puik uitgelegd, waarvoor dus dank!

Ik zal e.e.a. nog eens laten overzien!

Mvg, Paul
Plaats reactie