Vader uit hypotheek halen.

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

broodjejam
Berichten: 1
Lid geworden op: do 17 okt, 2019 1:02 pm

Vader uit hypotheek halen.

Bericht door broodjejam »

Beste forumlezers,

In 2001 heb ik samen met mijn vader een nieuw bouw huis gekocht, want volgens de bank kon ik het huis niet alleen kopen, dus stond mij vader een soort van ÔÇ£garantÔÇØ. Sinds de aankoop heb ik alle lasten betaald.

Nu wil ik mijn vader uit de koop overeenkomst halen. Ik lees op internet alleen verhalen over echtscheidingen.

Mijn vader geeft aan dat hij helemaal niets wilt hebben van het huis (hoeft dus niet uit te kopen)

Bestaat zoiets dat mijn vader het huis overdraagt aan mij zonder dat hij uitgekocht hoeft te worden?

Of moet ik mijn vader uitkopen?
QAF
Berichten: 57
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 9:41 am

Re: Vader uit hypotheek halen.

Bericht door QAF »

Is je vader bij het Kadaster echt als (gedeeltelijk) rechthebbende geregistreerd? Of staat hij alleen garant voor de terugbetaling van het geleende geld + rente aan de bank? Dat laatste lijkt me het meest voor de hand liggend. In dat geval hoeft hij alleen door de bank ontslagen te worden uit zijn verplichtingen. Dat zal de bank alleen doen als jij nu wel alleen genoeg inkomsten hebt om binnen de plaatjes te passen voor verantwoorde financiering. Wellicht is ook een bezoekje aan de notaris nodig voor een nieuwe hypotheekakte waar je vader niet meer in staat.

Indien je vader echt als rechthebbende geregistreerd staat (zie eigendomsbewijs, je kan ook even op mijn.overheid.nl inloggen en bij kadaster kijken wat je aandeel in de woning is) van de woning/grond, heb je het in feite over uitkopen. Ook hier moet de bank uiteraard mee akkoord gaan (voor je nieuwe/gewijzigde hypotheek) en fiscaal kunnen er dan ook nog wel wat haken en ogen aanzitten. In dat laatste geval raad ik je aan je te laten adviseren door een notaris of fiscalist.
Plaats reactie