Advieskosten Hypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

vosser
Berichten: 4
Lid geworden op: do 13 nov, 2014 1:58 pm

Advieskosten Hypotheek

Bericht door vosser »

Goedemiddag,

ik heb een vraag.

Na een lange periode zijn mijn partner en ik uit elkaar.
Ik blijf in het huis wonen en neem haar hypotheekdelen over, zodat mijn ex straks van de hypotheek af is.

Bij het gesprek met mijn hypotheekadviseur kwam de vraag ter sprake wat gebruikelijk is met de advieskosten van de adviseur.
Komen deze voor rekening van mijzelf of voor beide, dus ook mijn ex?

De adviseur gaf aan dat het wel zo netjes zou zijn als zij ook meebetaald (zij wil er immers af was zijn gedachte) maar dat is hoe jullie het verder
samen regelen zie hij.

Nu vraag ik me dus af wat gebruikelijk is? Heb hier nog niet eerder mee te maken gehad.
Of is het inderdaad zo wat men bij een relatiebreuk samen afspreekt?


Alvast bedankt voor de reacties.

mvg
Fred
QAF
Berichten: 57
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 9:41 am

Re: Advieskosten Hypotheek

Bericht door QAF »

Wat mij betreft zijn deze kosten voor jou. Simpelweg omdat het is om jouw hypotheek te regelen. Als zij het huis wilt verkopen, heeft ze ook geen kosten aan de hypotheek. Aan de andere kant heeft ze dan wel (wat) verkoopkosten, maar ja, als jij haar uitkoopt is de kans ook groot dat ze niet krijgt wat ze zou krijgen bij verkoop aan een derde. Alles afwegende wat mij betreft dus reëel dat degene die blijft deze kosten voor zijn rekening neemt, jij in dit geval. Tot slot: De adviseur geeft ook advies voor jouw situatie, niet voor die van haar.

Maar in theorie kan je natuurlijk afspreken met elkaar wat je wilt.
vosser
Berichten: 4
Lid geworden op: do 13 nov, 2014 1:58 pm

Re: Advieskosten Hypotheek

Bericht door vosser »

Vond het ook vreemd dat de hypotheekadviseur zei dat dit gebruikelijk was dat deze kosten gedeeld worden.


Hij zei inderdaad, ter motivatie, dat als je zou verkopen zij ook de helft van de kosten zou moeten dragen voor verkoop.
Ze betaalt mee aan de kosten van de notaris en dat is voor mij voldoende en redelijk.

Bedankt voor je reactie in ieder geval.
Plaats reactie