Bankspaarhypotheek meenemen (andere financier)

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Basserr
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 22 mei, 2017 2:10 pm

Bankspaarhypotheek meenemen (andere financier)

Bericht door Basserr »

Dag allemaal,

Sinds 2011 hebben mijn vrouw en ik een hypotheek bij ABN AMRO, waarvan een deel in de vorm van een bankspaarhypotheek.
Met behulp van de op dit forum opgedane kennis heb ik deze bankspaarhypotheek de afgelopen jaren geoptimaliseerd (storten en inkorten). De rentevastperiode van de bankspaardelen loopt in 2021 af.

Nu hopen wij binnenkort een ander (duurder) huis te kopen, zodat ik mij afvraag of het mogelijk is om de bankspaarhypotheek te behouden als ik mijn nieuwe woning bij een andere hypotheekaanbieder zou financieren. Aangezien de bankspaarhypotheek inmiddels niet meer aangeboden wordt aan nieuwe klanten, kan ik mij voorstellen dat aanbieders dit verouderde product liever langzaam uit hun systemen zien verdwijnen, en niet in de rij staan om 'nieuwe' bankspaarhypotheken over te nemen. Met name voor de aanbieders die pas na de afschaffing van de bankspaarhypotheek in 2013 begonnen zijn, lijkt me dit van belang..

Ik ben dan ook erg benieuwd of iemand hier ervaring heeft met het meenemen van een bestaande bankspaarhypotheek naar een andere aanbieder.

Alvast bedankt voor jullie aandacht!
QAF
Berichten: 57
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 9:41 am

Re: Bankspaarhypotheek meenemen (andere financier)

Bericht door QAF »

Ja, ik heb dat toevallig zelf dit jaar ook gedaan na een verhuizing. Is geen enkel probleem, wel is het aantal partijen dat nog bankspaarhypotheken aanbieden wat beperkter dan bij alternatieve aflosvormen. Zover mij bekend bieden deze partijen nog bankspaarhypotheken voor oversluiters met een bestaand bankspaarhypotheek.

Centraal Beheer
Obvion
BLG Wonen
Florius
Regiobank
Woonfonds
ING
Nationale-Nederlanden
ABN AMRO
Aegon
SNS Bank
Rabobank
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Bankspaarhypotheek meenemen (andere financier)

Bericht door M_1 »

Met banksparen naar een andere geldverstrekker overgaan voor de nieuwe woning is geen probleem. Geldverstrekkers vinden het volgens bij juist wel prettig, omdat klanten het bij banksparen vaak niet erg vinden als de rente wat hoger is. Bovendien blijven mensen met banksparen naar mijn gevoel langer bij een geldverstrekker zitten dan met een andere hypotheek.

Je hebt inderdaad minder keus uit geldverstrekkers, naar er is nog steeds behoorlijk veel keus.
Basserr
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 22 mei, 2017 2:10 pm

Re: Bankspaarhypotheek meenemen (andere financier)

Bericht door Basserr »

Top, dank voor het lijstje. Heel handig!

Bedacht me nog dat het overnemen van een bankspaarhypotheek met flinke spaarpot wel een relatief veilige financiering oplevert (loan tot value ca 75%). Dat lijkt me voor de aanbieder wel weer prettig.
QAF
Berichten: 57
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 9:41 am

Re: Bankspaarhypotheek meenemen (andere financier)

Bericht door QAF »

Klopt, maar niet alle partijen nemen het spaarsaldo met de LTV bepaling mee. Als je in de fase zit dat de bankspaarhypotheek netto geld kost, is dat jammer. In het geval hij netto geld oplevert natuurlijk niet, dan wil je een zo hoog mogelijke rente.

Van Woonfonds weet ik dat ze het spaarsaldo buiten beschouwing laten en van Obvion en Nationale-Nederlanden weet ik dat ze het (al dan niet op verzoek) wel meenemen in de LTV bepaling.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Bankspaarhypotheek meenemen (andere financier)

Bericht door M_1 »

De loan to value is voor iedere geldverstrekker natuurlijk gelijk. Dat niet iedere geldverstrekker de rente daarop aanpast staat daar los van.

Maar voor een geldverstrekker is het natuurlijk erg prettig als de kans op een toekomstige restschuld zo klein mogelijk is. Daarom zullen ze altijd blij zijn als tegenover de lening veel waarde staat (in huis en in spaarpot)
QAF
Berichten: 57
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 9:41 am

Re: Bankspaarhypotheek meenemen (andere financier)

Bericht door QAF »

Nee, LTV bepaling is niet bij alle aanbieders gelijk, want als het spaarsaldo bij de een wel en bij de ander niet meegenomen wordt in de LTV bepaling, kan je bij aanbieder X in een lagere LTV categorie zitten dan bij aanbieder Y. Fictief voorbeeld:

Getaxeerde waarde huis: Ôé¼ 250.000
(Resterende) Hypothecaire lening: Ôé¼ 224.000
Spaarpot: Ôé¼ 50.000

Bij aanbieder X zit je dan op LTV <70%, bij aanbieder Y op <90%. Kan nogal een slok op een borrel schelen.
Basserr
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 22 mei, 2017 2:10 pm

Re: Bankspaarhypotheek meenemen (andere financier)

Bericht door Basserr »

Waar M_1 volgens mij op doelt is dat financiers voor hun interne risicobepaling w├®l allemaal rekening houden met de spaarpot. Die is immers aan hen verpand.
QAF
Berichten: 57
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 9:41 am

Re: Bankspaarhypotheek meenemen (andere financier)

Bericht door QAF »

Dat zou kunnen, maar daar heb je eigenlijk niks aan dan.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Bankspaarhypotheek meenemen (andere financier)

Bericht door M_1 »

Natuurlijk wel. Dat kan namelijk een reden zijn waarom aanbieders graag bankspaarhypotheken blijven aanbieden. De extra zekerheid van niet alleen een woning maar ook een forse, groeiende, spaarpot als onderpand, waarmee de ltv lekker laag wordt, klinkt een geldverstrekker als muziek in de oren. ├ë├®n van de redenen waarom er nog een brede keus is uit aanbieders.
QAF
Berichten: 57
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 9:41 am

Re: Bankspaarhypotheek meenemen (andere financier)

Bericht door QAF »

Hoewel het mooi meegenomen is voor de aanbieder, betwijfel ik toch echt of dat dit nou doorslaggevend is en of dat voor ons als klanten nu echt een financieel voordeel oplevert. Een bankspaarhypotheek is voor de aanbieder sowieso interessant, voornamelijk vanwege een iets hogere rente (vaak gelijk aan aflossingsvrij) en omdat de bank over de gehele looptijd rente over de gehele schuld ontvangt (toegegeven...aan de andere kant moeten ze ook rente vergoeden over het spaarsaldo, maar dat geld staat lang vast en is voor de bank ook weer in te zetten om extra te verdienen). Vooral dat laatste is interessant en doet de kassa goed rinkelen. Je kan de bankspaarhypotheek natuurlijk goed vergelijken met een aflossingsvrije hypotheek. Die bieden banken ook nog steeds maar al te graag aan. De bankspaarhypotheek heeft t.o.v. de aflossingsvrije hypotheek ook nog eens als voordeel dat er in principe niet op wordt afgelost en dus die maximale rente kan worden gevangen over de gehele som. Bij een aflossingsvrije hypotheek zie je dat er toch nog weleens iets afgelost wordt. Bankspaarhypotheken hebben tot slot nog als voordeel dat na 30 jaar aflossing gegarandeerd is, bij aflossingsvrije hypotheken kan dat nog weleens lastig worden. En daar draagt dat spaarpotje inderdaad wel aan bij, maar zelfs zonder dat ben ik er van overtuigd dat er ook nog zat aanbieders waren.

Er is voor aanbieders maar 1 nadeel aan bankspaarhypotheken: de aanwas is klein, waardoor het relatief kostbaar en complex is om het product te blijven aanbieden. Dat is dan denk ik ook de grootste oorzaak dat nieuwe partijen dit niet gaan aanbieden, die kunnen de kosten niet al spreiden over de bestaande bankspaarhypotheken, met een minimale aanwas wordt dat erg kostbaar en veel gedoe.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Bankspaarhypotheek meenemen (andere financier)

Bericht door M_1 »

Klopt, voor bestaande aanbieders dus een mooi product om te blijven aanbieden, voor nieuwe aanbieders te duur om in de systemen op te tuigen.
Plaats reactie