EWR niet 50/50 en fiscaal gevolg

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Hypotheeeeeek
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 11 sep, 2019 2:16 pm

EWR niet 50/50 en fiscaal gevolg

Bericht door Hypotheeeeeek »

Beste,

Binnenkort verkoop ik de met mijn ex gekochte woning. Mijn ex is voor 50% eigenaar, maar heeft nooit mee hoeven betalen aan de woning, hypotheek, inboedel e.d. Bij het aankopen van de woning hebben wij de afspraak gemaakt dat ik de overwaarde mag opstrijken of op zijn minst mijn inleg, zij zal dit beamen bij de notaris. Mocht het ertoe doen, wij wonen inmiddels al 3-4 jaar niet samen, maar hadden een samenlevingsovereenkomst.

Nu zal het gedeelte bij de notaris waarschijnlijk wel goed verlopen, heel basaal voor haar: (Verkoopprijs - Hypotheek) / 2 - schuld aan mij. Laten we dit invullen met fictieve bedragen: (300.000 - 200.000) / 2 - 40.000 = 10.000 overwaarde voor haar. Klopt mijn aanname hier?

Nu komt de belastingdienst nog kijken, deze berekent als ik het goed heb gewoon de 50% van de overwaarde zonder de schuld aan mij eraf. Dit zal dan 50.000 eigenwoningreserve zijn. Wat voor impact gaat het hebben als mijn ex nu een huis gaat kopen en er geen 50.000 euro maar 10.000 euro beschikbaar is? Kan zij dan over 40.000 euro geen hypotheekrenteaftrek ontvangen? En wat als zij 3 jaar gaat huren? Reset dit dan?

Alvast bedankt voor het lezen en beantwoorden!
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: EWR niet 50/50 en fiscaal gevolg

Bericht door webka »

Inderdaad: de fiscus houdt geen rekening met de schuld die ze aan jou heeft.
Afspraken die jullie hebben gemaakt zijn juridisch en niet fiscaal.
Dus haar Eigenwoningreserve wordt berekend door (verkoopprijs - verkoopkosten - uitstaande hypotheek)/2.
Met jouw fictieve bedragen dus die Ôé¼50.000.
Inderdaad heeft zij geen aftrek over het bedrag dat ze niet inbrengt, dus die 40k. Dit heeft tevens invloed op haar maximale leencapaciteit overigens (die daalt).
Haar EWR komt te vervallen na 3 jaar.
Hypotheeeeeek
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 11 sep, 2019 2:16 pm

Re: EWR niet 50/50 en fiscaal gevolg

Bericht door Hypotheeeeeek »

Hartelijk bedankt voor uw reactie! Het werkt dus precies zoals ik al dacht.

In dit fictieve geval krijg ik 40.000 euro meer dan mijn eigenwoningreserve. Dit geld hoef ik dan niet te spenderen aan het huis, maar moet ik hier dan wel belasting over betalen? Ik wil het bedrag direct in mijn hypotheek stoppen.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: EWR niet 50/50 en fiscaal gevolg

Bericht door webka »

Maakt niet uit waar je het voor gebruikt. Geen belasting verschuldigd.
Plaats reactie