Hypotheek verhogen combi verhuur

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Marrrss
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 29 jul, 2016 8:48 pm

Hypotheek verhogen combi verhuur

Bericht door Marrrss »

Ik heb het volgende dilemma,maar met hopelijk jullie goed advies kom ik eruit.

Ik heb een appartement wat ik verhuur sinds de crisis en dat bevalt goed, echter heb ik dit nooit gemeld bij de hypotheek verstrekker. Nu hebben we door wat geluk destijds ernaast nog een ander huis kunnen kopen maar met de wetenschap dat we het nu verhuurde appartement zouden verkopen.dit is dus nooit gebeurd. Nu willen we een opbouw gaan plaatsen op onze huidige woning wat behoorlijk geld kost. Graag wil ik de hypotheek verhogen (hadden toen een hogere inschrijving gedaan) huis en appartement zijn allebei goed veilig bij verkoop. Echter mijn hypotheekadviseur van aankoop huis raad het af omdat hij bang is dat huidige hypotheek verstrekker huis rare vragen gaat stellen over het nog niet verkochte appartement. Hoe groot achten jullie die kans of hebben jullie anderen ideeën?

Bij voorbaat dank!
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Hypotheek verhogen combi verhuur

Bericht door Rense »

Wat dacht je zelf? Ik gok 100%.

Eerste hypotheek loopt waarschijnlijk elders dan de tweede. Dus eerst afhandelen met de eerste zodat deze correct is (toestemming verhuur of aanpassing hypotheek) en daarna de verhoging aanvragen bij de tweede met vermelding van het verhuurde en de daarop rustende hypotheek.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Hypotheek verhogen combi verhuur

Bericht door SimpleMind »

Is er toevallig nog een overbruggingskrediet van toepassing? Dan wordt het namelijk nog spannender schat ik in. Zo niet: dan zal de overwaarde waarschijnlijk vooral komen door de recente stijging van de woningprijzen. Of dat genoeg is voor verhuur is maar de vraag. Kan nog wel paar dingen bedenken die fout kunnen gaan. Dus zoals Rense aangeeft: eerst situatie verhuur goed regelen.
Marrrss
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 29 jul, 2016 8:48 pm

Re: Hypotheek verhogen combi verhuur

Bericht door Marrrss »

Nee er is geen overbruggingskrediet van toepassing, dit loopt nu bijna 4 jaar zo. Hypotheek appartement loopt inderdaad via andere hypotheek verstrekker dan huidige woning.mooiste zou zijn als ik hypotheek appartement zou kunnen toevoegen bij huidige hypo. Alleen zal dat niet gaan lukken qua totale lening en inkomen verwacht ik...of zouden ze ook naar huidige marktwaarde kijken en dat mee afwegen, geen idee? Sowieso is die rente stukken beter. Dan die van Cmis, die eigenlijk alleen hypotheek portefeuille beheert en verder geen leningen meer verstrekt.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Hypotheek verhogen combi verhuur

Bericht door SimpleMind »

@Atari: Dit heeft niet zoveel met bang maken te maken. Het gaat om hoe het beste om te gaan met verhuur. Antwoord: regelen met geldverstrekker!
Als je het anders doet loop je het risico dat je moet verkopen, en daar zit Marrrs voglens mij niet op te wachten.
Veel adviseurs hier maken je onnodig bang maar zullen als je eenmaal bij ze aan tafel zit en hun nota betaald gewoon de aanvraag voor je indienen. Er wordt momenteel veel verhuurd zonder toestemming van de banken. Die liggen op 1 oor en controleren dit niet actief. Dus gewoon lekker aanvragen bij een andere adviseur.
Ik lees hier toch een soort tegenstijdigheid. Zijn adviseur waarschuwt en vraag dus niet zomaar die nota te betalen. En Rense geeft hier zonder enige nota advies... Persoonlijk wordt ik helemaal niet betaald voor welke hypotheek dan ook (behalve jouw belastingcenten voor mijn spaarhypotheek dan...) Dat er veel wordt verhuurd zonder toestemming wil niet zeggen dat het daarom verstandig is.....
Plaats reactie