Renteaanbod afloop rentevastperiode

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Door
Berichten: 11
Lid geworden op: za 07 jun, 2008 10:47 am

Renteaanbod afloop rentevastperiode

Bericht door Door »

1 December verloopt de rentevastperiode van hypotheek. Op 20 augustus kreeg ik daarvoor een rente aanbod van Florius (drie+drie hypotheek). 21 Augustus daalt de rente van Florius nog met 0,05 %. Dit is dan nog steeds 3 maanden voor het aflopen van de rentevastperiode.
Florius is niet bereid deze lagere rente aan te bieden: het aanbod is leidend en niet meer te onderhandelen. Wel is het mogelijk om voor 150 euro een nieuwe rente aan te vragen via een zogenaamde "mutatie zonder advies".
Is deze werkwijze bij andere hypotheekverstrekkers ook gebruikelijk?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Renteaanbod afloop rentevastperiode

Bericht door SimpleMind »

Even afhankelijk van hypotheekvorm: is variabel een optie? Dan kun je daarna kiezen op ieder gewenst moment na de rentewijziging. Achteraf aanpassen van rente bij Florius kost volgens mij niets (hypotheekvorm wijzigen kost 150,-).

Uiteraard kan rente ook weer stijgen. Verwacht niet op korte termijn maar geen garantie.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Renteaanbod afloop rentevastperiode

Bericht door M_1 »

Maar even terug naar de eigenlijke vraag. Ja, het is gebruikelijk dat de banken je een 'vaststaande' offerte sturen minstens drie maanden voor afloop van de rentevaste periode. Dat zijn ze namelijk vanuit de Europese regelgeving sinds een paar jaar verplicht, zodat je precies weet wat je aan toe bent, vooral om eventueel elders offertes aan te vragen. Ze mogen daarna niet alsnog de rente verlagen.

Ironisch daarbij is dus dat je daarbij in principe wel weer een offerte voor een "nieuwe" hypotheek bij je eigen bank kunt aanvragen, waarvoor dan weer de regels voor nieuwe hypotheken gelden. En waarbij de rente daarom wel mag meedalen.
QAF
Berichten: 57
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 9:41 am

Re: Renteaanbod afloop rentevastperiode

Bericht door QAF »

M_1 schreef:Ze mogen daarna niet alsnog de rente verlagen.
Dat klopt volgens mij niet, dit is afhankelijk van je hypotheekvoorwaarden. Bij bijvoorbeeld de Obvion Compact Hypotheek is de situatie hetzelfde als bij TS, echter bij de Basis Hypotheek en Obvion Hypotheek kan je wel profiteren van een lagere rente nadat je al een voorstel gehad hebt, exact gelijk aan de regels zoals deze zijn voor de vaststelling van de rente bij aanvraag van de hypotheek. Zie https://www.obvion.nl/Hypotheekrente/Ei ... eriode.htm
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Renteaanbod afloop rentevastperiode

Bericht door SimpleMind »

Ter info: nog een renteverlaging per vandaag.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Renteaanbod afloop rentevastperiode

Bericht door M_1 »

QAF schreef:
M_1 schreef:Ze mogen daarna niet alsnog de rente verlagen.
Dat klopt volgens mij niet, dit is afhankelijk van je hypotheekvoorwaarden.
Ik was inderdaad wel heel kort door de bocht, zie ik. Mijn boodschap was eigenlijk dat de geldverstrekkers vanuit de Europa en de toezichthouders opgedragen hebben gekregen dat ze minstens 3 maanden van tevoren een definitieve offerte moeten geven voor de verlenging. En dat ze niet later alsnog een nieuwe offerte mogen sturen. Als binnen de hypotheekvoorwaarden is afgesproken dat ook bij verlenging de rente meedaalt, dan zal die afspraak uiteraard ook onder de nieuwe regels gerespecteerd worden.
Door
Berichten: 11
Lid geworden op: za 07 jun, 2008 10:47 am

Re: Renteaanbod afloop rentevastperiode

Bericht door Door »

Bedankt voor jullie reacties.
Rente nogmaals gezakt... blijft mijn vraag waarom ik niet de laagste, dan geldende, rente voor 1 september krijg aangeboden... mijn aanbod is namelijk al verstuurd tien dagen v├│├│r 1 september.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Renteaanbod afloop rentevastperiode

Bericht door M_1 »

Omdat het niet gaat om de situatie 3 maanden voor het verstrijken van de rentevaste periode, maar om de situatie op het moment van het opmaken van de offerte.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Renteaanbod afloop rentevastperiode

Bericht door SimpleMind »

Wacht met keuze tot kort voor beslissingsmoment. Als rente is gestegen kies je een geschikte periode. Zo niet kun je kiezen voor variabel en de maand daarna een nieuwe rentevastperiode kiezen. Zo zul je waarschijnlijk toch in de buurt van je gewenste percentage komen, of zelfs eronder. Het lijkt er niet op dat er snel een stijging komt, eerder nog een lichte daling.
QAF
Berichten: 57
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 9:41 am

Re: Renteaanbod afloop rentevastperiode

Bericht door QAF »

Ik heb de Florius voorwaarden even voor je nagekeken, maar de procedure die Florius gevolgd heeft is conform die voorwaarden. Zie https://www.florius.nl/-/media/florius/ ... A03665203B (pagina 17). Florius geeft * minimaal * 3 maanden van te voren een nieuw aanbod, conform regelgeving. In theorie mag dat dus ook al 6 maanden voor aflopen RVP zijn. Bij de duurdere Profijt twaalf hypotheek heb je overigens wel dat de rente meedaalt. Het ÔÇ£budgetÔÇØ product heeft dat niet, vergelijkbaar zoals bij Obvion.

Let wel op: als je niet reageert, krijg je exact dezelfde rente vast periode als dat je had, bijvoorbeeld 10 jaar. Je moet uiterlijk 2 weken van te voren aangeven wat je wilt. In jouw situatie zou ik nu even niks doen en kijken hoe de rente een week of 3 voor je einde RVP staat. Staat deze (een aardige stukje) lager dan de aangeboden rente, omschakelen naar variabel en zodra die ingegaan is direct vragen om een voorstel voor een nieuwe RVP van bijvoorbeeld 10 jaar. Kost je het geen Ôé¼ 150,- en de algemene verwachting is dat de rente nog licht zal dalen de komende periode, daar profiteer je dan nog van mee. Mocht de rente de komende periode onverwachts toch gaan oplopen heb je het huidige voorstel nog achter de hand. Je hebt dan misschien niet de allerlaagste rente die mogelijk was geweest, maar zit daar heel dicht op en historisch gezien heb je hoe dan ook een geweldige deal natuurlijk.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Renteaanbod afloop rentevastperiode

Bericht door SimpleMind »

Toch nog even kleine check over de hypotheekvorm. Niet bij alle hypotheekvormen is variabel mogelijk en bovendien is bij een spaarvorm hogere rente soms wel gunstig. Wat voor hypotheek gaat het om?
Door
Berichten: 11
Lid geworden op: za 07 jun, 2008 10:47 am

Re: Renteaanbod afloop rentevastperiode

Bericht door Door »

Hypotheek is gedeeltelijk banksparen en gedeeltelijk aflossingsvrij. Mijn vraag voor de laagste rente betreft het aflossingsvrije deel; voor banksparen nog de keus te maken welke periode vast te zetten.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Renteaanbod afloop rentevastperiode

Bericht door SimpleMind »

Ik ben benieuwd naar je keuzes. Zijn erg afhankelijk van de details.
Door
Berichten: 11
Lid geworden op: za 07 jun, 2008 10:47 am

Re: Renteaanbod afloop rentevastperiode

Bericht door Door »

Meedenken wordt op prijs gesteld!
Doelkapitaal 91000, looptijd 20 jaar. Opgebouwd na 10 jaar: 38800 euro. Aanbod 1,3,5,6,10 jaar vast: 1,6-1,66-1.76-1,82-1,96%
Ik neig naar 1 of 3 jaar vast te kiezen, in de hoop dat daarna de rente hoger is zodat ik dan minder hoef in te leggen.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Renteaanbod afloop rentevastperiode

Bericht door SimpleMind »

Je zit voor het banksparen eigenlijk precies in een soort overgangsfase. Een lagere rente zal voor de netto maandlasten waarschijnlijk heel licht duurder uitpakken maar je spaarpot zal wel op kortere termijn wel harder stijgen. Per saldo is een lagere rente op korte termijn net gustiger. Als je er vanuit gaat dat de rentes niet heel veel lager worden is nu kortvastzetten en over een paar jaar juist lang inderdaad heel gunstig. Meer dan drie jaar zou ik zeker niet doen omdat je daarna geen 10 jaar meer aangeboden zal krijgen. Verschillen tussen 1, 2 en 3 zijn relatief klein, maar je risico is ook niet groot, dus ik neig persoonlijk erg naar 1 jaar (voor het banksparen).

Voor het aflossingsvrije deel heb ik geen verdere info en kan ik daarom beperkt info geven. Wel blijft optie om eerst over te gaan naar variabel en daarna vastzetten voor de gewenste periode een optie.
Plaats reactie