Herziening looptijd hypotheekrente in aantocht, wat nu?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

CuriousGeorge
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 21 dec, 2016 7:49 pm

Herziening looptijd hypotheekrente in aantocht, wat nu?

Bericht door CuriousGeorge »

Dag allemaal,

Over ruim een jaar zal er een herziening van de rente plaatsvinden. Een goed moment om alvast opnieuw stil te staan bij de samenstelling van mijn hypotheek.

Mijn vraag is of het in mijn situatie raadzaam is om veranderingen aan te brengen zoals:
- het bankspaardeel verruilen voor een andere hypotheekvorm.
- extra blijven inleggen op spaarrekening
- rente op aflossingsvrije hypotheek voor 1 jaar vastzetten
- (deel) aflossingsvrije hypotheek aflossen
- bankspaar rente looptijd vastzetten voor maximale duur van 10 jaar. (ik doe hierbij de aanname dat deze de komende 10 jaar stabiel blijft)
- anders, namelijk ...

Ons streven is om vermogen maximaal te laten groeien. Wanneer het spaargeld vastzetten in een deposito netto meer oplevert zou dit bijvoorbeeld de voorkeur hebben boven extra inleggen op spaarhypotheek en/of aflossen.

Voor wat het waard is, we verwachten wel binnen 5 jaar te verhuizen, waarbij de totale hypotheeksom onder de 300.000 zal blijven.

Wat betreft spaargeld zitten we boven het heffingsvrije vermogen.

Gegevens hypotheek (NHG):

Verstrekker: Florius
Product: Florius Profijt drie + drie
Rentepercentage 4,1%
WOZ: 160.000
Marktwaarde: 190.000

Deel 1:

Aflossingsvrij
startdatum 01-12-2010
einddatum 01-12-2040
datum herziening 01-12-2020
Hypotheekbedrag 80.500
Schuldrest 80.500

Deel 2:

Bankspaar
Einddatum 01-12-2030 (in het verleden ingekort)
Datum herziening 01-12-2020
Hypotheekbedrag 95.000
Opgebouwde spaarwaarde 43.500
Laatst gewijzigd door CuriousGeorge op zo 11 aug, 2019 10:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Herziening looptijd hypotheekrente in aantocht, wat nu?

Bericht door SimpleMind »

Vanaf een telefoon lastig om het echt te berekenen, maar mijn eerste reactie is:

- het bankspaardeel verruilen voor een andere hypotheekvorm.
Zeker niet. Banksparen blijft meest gunstige hypotheek vorm. Zeker ook met in het achterhoofd jullie doel: vermogen laten groeien.

- extra blijven inleggen op spaarrekening
Dat is zeker gunstig. Helaas zal de het effect iets minder zijn door vermoedelijk iets lagere rente, maar het is zeker beter dan het rendement van een spaarrekening. Bovendien daler na de rente verhoging waarschijnlijk weer meer ruimte zijnsoordelen stortingen.

- rente op aflossingsvrije hypotheek voor 1 jaar vastzetten
Als je verwacht dat rente laag blijft prima, kan ook iets langer als je zekerheid zou zoeken.

- (deel) aflossingsvrije hypotheek aflossen
Als je boven vermogensgrens zit en het alternatief een spaarrekening is dan is dit zeker een optie. Begin wel met storten banksparen, levert namelijk meer op (rendement en flexibiliteit)

- bankspaar rente looptijd vastzetten voor maximale duur van 10 jaar. (ik doe hierbij de aanname dat deze de komende 10 jaar stabiel blijft)
Kan. Maar hier denk ik dat nu 1-3 jaar kort en daarna tot einde looptijd (waarschijnlijk tegen 10-jaarsrente) voordeliger kan zijn. Moet echter even worden uitgerekend

- anders, namelijk ...
Zorg dat je voor verhuizing over 5-jaar meer dan voldoende geld achter de hand houdt. Hiermee ben je veel flexibeler dan het geld dat in de stenen zit. En deze vrijheid is veel (geld) waard
CuriousGeorge
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 21 dec, 2016 7:49 pm

Re: Herziening looptijd hypotheekrente in aantocht, wat nu?

Bericht door CuriousGeorge »

Bedankt voor de snelle reactie SimpleMind.

Waarom levert storten op banksparen meer flexibiliteit op ten opzichte van aflossen op aflossingsvrije hypotheek?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Herziening looptijd hypotheekrente in aantocht, wat nu?

Bericht door M_1 »

Flexibiliteit in de zin van dat bij extra spaarstortingen je hypotheekschuld hoog blijft. Bij aflossen daalt de hypotheek. Dat betekent dat ook na een eventuele verhuizing over 5 jaar de maximale hypotheek daalt. Uiteraard is geld in de bankspaarrekening minder flexibel dan op de spaarrekening, maar het rendeert een stuk beter.

Aanvullend op Simplemind, ik zie dat de hypotheek van 175k tussen de WOZ en de marktwaarde ligt. Hou er daarom rekening mee dat een tegenvallende verkoopprijs over een paar jaar (zeker na aftrek van verkoopkosten) zou kunnen betekenen dat bij verkoop de terug te betalen hypotheek hoger is dan de verkoopopbrengst. En bij een nieuwe woning zullen de aankoopkosten ook hoger zijn dan je maximale hypotheek. Dus wat extra geld achter de hand, of een deel aflossen op het aflossingsvrije, kan geen kwaad.
CuriousGeorge
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 21 dec, 2016 7:49 pm

Re: Herziening looptijd hypotheekrente in aantocht, wat nu?

Bericht door CuriousGeorge »

Bedankt voor de toelichting en aanvullende tips!
Plaats reactie