Hypotheek / Huurhuis

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

nimo89
Berichten: 2
Lid geworden op: za 06 jul, 2019 11:24 am

Hypotheek / Huurhuis

Bericht door nimo89 »

Goedemiddag,

Mijn zusje en ik hebben in 2011 onze koopwoning geërfd van onze moeder. Nu hebben we hier al die tijd samen gewoond, maar willen nu graag "uit elkaar". Ik heb een particuliere huurwoning gevonden waar ik over drie weken in kan. Alleen nu is mijn vraag wat dit voor gevolgen heeft voor de koopwoning/hypotheek.
Het huis staat op onze beide namen, de hypotheek staat op mijn naam. Kan de hypotheek zonder vragen over gezet worden naar mijn zusje? (Ze kan het betalen, alleen voor de bank is het waarschijnlijk te weinig mochten ze naar haar salaris kijken).
Moet ik me inschrijven op mijn nieuwe huurwoning of is het verstandiger om dat niet te doen?

Ik wil graag weten wat de consequenties zijn mbt tot de bank en de belasting.
Ik hoop mijn situatie duidelijk uitgelegd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Nick
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Hypotheek / Huurhuis

Bericht door Rense »

Hoi Nick,

Nu de woning op twee namen staat zijn jullie beide eigenaar (uit vererving). De hypotheek staat alleen op jouw naam en is waarschijnlijk in 2011 ingegaan.

Gezien je opmerking over het inkomen van jouw zus zal de bank geen hoofdelijk ontslag voor jou accepteren en zal je dus aansprakelijk blijven voor de lening. Je kunt eventueel je zus laten toevoegen maar zolang haar inkomen onvoldoende is blijf ook jij medeverantwoordelijk voor de totale schuld. Uiteraard kan jouw zus alles gaan betalen maar mocht hierin een achterstand ontstaan dan blijf jij daarvoor aansprakelijk. Niet echt een optimale situatie dus.

Ik zou me goed voor laten lichten door een onafhankelijk adviseur die jullie situatie kan analyseren en kan adviseren over een mogelijke oplossing.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Hypotheek / Huurhuis

Bericht door rambagts »

Hoogte van de hypotheek versus huidige waarde van de woning kan ook wel eens belangrijk zijn voor de uitkomst.
Heb je die gegevens?
Verder: als je verhuist naar een huurwoning vervalt je hypotheekrenteaftrek.
nimo89
Berichten: 2
Lid geworden op: za 06 jul, 2019 11:24 am

Re: Hypotheek / Huurhuis

Bericht door nimo89 »

Rense schreef:Hoi Nick,

Nu de woning op twee namen staat zijn jullie beide eigenaar (uit vererving). De hypotheek staat alleen op jouw naam en is waarschijnlijk in 2011 ingegaan.

Gezien je opmerking over het inkomen van jouw zus zal de bank geen hoofdelijk ontslag voor jou accepteren en zal je dus aansprakelijk blijven voor de lening. Je kunt eventueel je zus laten toevoegen maar zolang haar inkomen onvoldoende is blijf ook jij medeverantwoordelijk voor de totale schuld. Uiteraard kan jouw zus alles gaan betalen maar mocht hierin een achterstand ontstaan dan blijf jij daarvoor aansprakelijk. Niet echt een optimale situatie dus.

Ik zou me goed voor laten lichten door een onafhankelijk adviseur die jullie situatie kan analyseren en kan adviseren over een mogelijke oplossing.
Bedankt voor uw reactie. Dat is zeker geen optimale situatie. Voor het moment ideaal, maar wie weet wat er in de toekomst gebeurt. Ik heb as. woensdag een gesprek met een financieel adviseur en hoop dan meer antwoorden te hebben.
rambagts schreef:Hoogte van de hypotheek versus huidige waarde van de woning kan ook wel eens belangrijk zijn voor de uitkomst.
Heb je die gegevens?
Verder: als je verhuist naar een huurwoning vervalt je hypotheekrenteaftrek.
De hoogte van het hypotheek is op dit moment Ôé¼192.000. De waarde van het huis vind ik moeilijk te schatten. Al jaren geen taxatie meer gedaan. De WOZ waarde is Ôé¼207.000.

Dat de hypotheekrenteaftrek vervalt begrijp ik. Hier heb ik ook rekening mee gehouden.
Mijn moeder heeft destijds een aflossingvrije hypotheek afgesloten en hebben tot nu toe alleen nog maar de rente betaald.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Hypotheek / Huurhuis

Bericht door rambagts »

Gelet op hoogte hypotheek en WOZ-waarde woning kun je dus, zoals Rense al aangaf, maar beter een goed advies vragen.
Plaats reactie