Eerste hypotheek: basale vragen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Siyah
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 21 jun, 2019 8:41 am

Eerste hypotheek: basale vragen

Bericht door Siyah »

Hoi daar,

Allereerst excuses voor mijn directe benadering: ik zie door de bomen het bos niet meer en de vele verschillende antwoorden zijn nogal verwarrend, dus vandaar dat ik het zo probeer. Ik heb een - naar mijn mening - een paar basale vragen en ik hoop dat deze beantwoord kunnen worden. Daar gaat ie dan:

1. Wanneer dien ik de taxateur in te schakelen? Nog voordat ik wat heb ondertekend, toch? En kan ik bijvoorbeeld bij een bezichtiging (bijv. open huis) hem/haar meenemen?

Met andere woorden: kan ik nog voordat ik "JA" zeg tegen een woning, de woning hebben laten bekijken door de taxateur en hoe valt dat bij de tegenpartij? Is dit normaal?

2. Raden jullie het aan een aankoopmakelaar in te schakelen? Het wordt mijn eerste huis (starter) en ondanks het feit dat ik een prima budget heb, ben ik niet heel bekend met alle regels en toeters en bellen.

3. Wat kan de makelaar zoal doen voor mij wat ik zelf niet zou moeten doen?

4. Bonusvraag: als jullie naar de markt kijken, wat is dan verstandig? Een nieuwbouw woning of een bestaande woning? Ben benieuwd, aangezien alle opties nog open staan.

Edit:
5. Stel dat we afspreken dat ik bijv. in november of volgend jaar januari ga intrekken (dus niet per direct). Per wanneer worden dan de hypotheek betalingen verricht? Dus wat is het exacte proces daar? Moet ik dan al vanaf het moment dat ik de koopakte onderteken, gaan betalen of pas nadat ik ben ingetrokken?

Alvast hartelijk dank voor jullie geduld en antwoorden!
Laatst gewijzigd door Siyah op vr 21 jun, 2019 11:09 am, 2 keer totaal gewijzigd.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Eerste hypotheek: basale vragen

Bericht door M_1 »

1. Taxateur is sowieso nodig voor de hypotheek, maar dat is in de regel pas nadat de woning gekocht is. Een taxateur meenemen naar een bezichtiging is niet heel gebruikelijk, het is dan logischer om een aankoopmakelaar mee te nemen. Die let op veel meer dingen en kan ook beter de verkopers inschatten.
2. Aankoopmakelaar is erg verstandig. Voorkomt in de huidige markt een hoop teleurstellingen als je veel te laag biedt op een gewild huis, maar voorkomt ook dat je veel te hoog biedt op een huis dat eigenlijk veel te duur in de markt is gezet.
3. Makelaar kent de markt beter, weet welk soort woningen bij jou in de buurt erg geliefd zijn en hoeveel kans je dus maakt. Makelaar heeft vaak ook een bepaalde inschatting van de verkopers en van de vraag hoe graag ze de woning kwijt willen. Wat de speelruimte is in de prijs. Makelaar kent ook de werkelijke verkoopprijzen van de woningen in je buurt en niet alleen de vraagprijzen. Makelaar kijkt ook objectiever naar de woning en eventuele gebreken, zonder je eigen 'roze bril'.
Siyah
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 21 jun, 2019 8:41 am

Re: Eerste hypotheek: basale vragen

Bericht door Siyah »

M_1 schreef:1. Taxateur is sowieso nodig voor de hypotheek, maar dat is in de regel pas nadat de woning gekocht is. Een taxateur meenemen naar een bezichtiging is niet heel gebruikelijk, het is dan logischer om een aankoopmakelaar mee te nemen. Die let op veel meer dingen en kan ook beter de verkopers inschatten.
2. Aankoopmakelaar is erg verstandig. Voorkomt in de huidige markt een hoop teleurstellingen als je veel te laag biedt op een gewild huis, maar voorkomt ook dat je veel te hoog biedt op een huis dat eigenlijk veel te duur in de markt is gezet.
3. Makelaar kent de markt beter, weet welk soort woningen bij jou in de buurt erg geliefd zijn en hoeveel kans je dus maakt. Makelaar heeft vaak ook een bepaalde inschatting van de verkopers en van de vraag hoe graag ze de woning kwijt willen. Wat de speelruimte is in de prijs. Makelaar kent ook de werkelijke verkoopprijzen van de woningen in je buurt en niet alleen de vraagprijzen. Makelaar kijkt ook objectiever naar de woning en eventuele gebreken, zonder je eigen 'roze bril'.
Duidelijk! Mijn dank is groot.

Ik heb nog een additionele vraag, welke ik ook in mijn beginpost zal zetten.

1. Stel dat we afspreken dat ik bijv. in november of volgend jaar januari ga intrekken (dus niet per direct). Per wanneer worden dan de hypotheek betalingen verricht? Dus wat is het exacte proces daar? Moet ik dan al vanaf het moment dat ik de koopakte onderteken, gaan betalen of pas nadat ik ben ingetrokken?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Eerste hypotheek: basale vragen

Bericht door SimpleMind »

Op het moment dat de een voorlopige koopakte tekent betaal je nog niets. (Er moet daarna meestal wel een bankgarantie worden geregeld).
Je gaat pas hypotheek betalen op het moment dat de woning passeert bij de notaris (dus overdracht van het huis).
Op dat moment wordt de woning jouw eigendom met daarop een hypotheek (die je vanaf dat moment dus ook moet betalen).
Of je er dan meteen intrekt of eerst gaat verbouwen is aan jullie..
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Eerste hypotheek: basale vragen

Bericht door M_1 »

Eigenlijk heel simpel, je begint te betalen voor de lening op het moment dat je het geld hebt gebruikt. Dus op het moment dat de woning moet worden betaald gebruik je het geld van de hypotheek en vanaf dat moment begint de rente en aflossing te lopen.

Nog even over je bonusvraag, bestaand of nieuwbouw heeft voor een deel ik met je eigen voorkeur te bakken. De ├®├®n wil een oud huis omdat daar wat meer geschiedenis in zit, je hebt soms weinig extra kosten als er niets aangepast of verbouwd hoeft te worden en het ligt in een bestaande wijk, zodat je weet waar je aan toe bent.
De ander wil graag alles nieuw en netjes hebben en volledig naar de eigen smaak maken, met een schone lei beginnen. Dan is nieuwbouw handiger. Bovendien is het in onderhoud en energiekosten in de regel voordeliger. Maar houd er dan rekening mee dat je diverse extra kosten hebt die je wel m├│et maken in plaats van dat je de keus hebt. Bijvoorbeeld vloeren, wanden, gordijnen moeten afgewerkt, keuken en sanitair zul je soms extra moeten betalen en uitkiezen. Een eventuele tuin moet ingericht. En je zit vaak in een nieuwbouwwijk die nog weinig historie en karakter heeft.

Financieel gezien weet je bij nieuwbouw meteen waar je aan toe bent. Dat is wel een voordeel in een markt waar bestaande woningen soms veel duurder worden verkocht dan de vraagprijs. Volgens mij is de 'kale' nieuwbouw vaak ook wel voordeliger, maar heb je dus nog een hoop extra kosten. Maar als je sowieso redelijk veel aanpassingen aan een bestaande woning zou willen doen, dan is nieuwbouw wel handiger.
Plaats reactie