iets aparts? overwaarde hypotheek abnamro

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: iets aparts? overwaarde hypotheek abnamro

Bericht door Rense »

Fiscaliteit is niet heel spannend. Als je het opgenomen geld gebruikt voor de woning zijn de kosten ter verkrijging van de financiering aftrekbaar. Gebruik je het niet voor de woning dan zijn de kosten niet aftrekbaar. Gebruik je het gedeeltelijk voor de woning dan zijn de kosten naar rato aftrekbaar.

Waarschijnlijk los je niet af en dan is de rente niet aftrekbaar.
laranja
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 jul, 2014 10:43 am

Re: iets aparts? overwaarde hypotheek abnamro

Bericht door laranja »

:?:
Toch het beste in 2019 hypotheekacte passeren lijkt me of?

dit hoorde ik van mijn bankadviseur
Als je dit jaar nog laat passeren dan is de boeterente nog voor 2019 fiscaal aftrekbaar. Daar tegenover staat dat u het bedrag uitgekeerd krijgt en als dat 31 december op uw rekening staat, u
dit als vermogen opgeeft. Maar u heeft ook een schuld (in box3) erbij en deze mag u in mindering brengen op uw vermogen. Per saldo betaalt u over een even groot gedeelte van uw vermogen vermogensrendementsheffing (indien van toepassing).

Wil die grijpgrage vingers van de belastngdienst omzeilen..probeer het dan. Naar de notaris zo laat mogelijk dan wel voor 31 dec 2019 is iig mogelijk.

Tenminste als ik een en ander goed heb gelezen en begrepen. :|

Voor 2020/2021 zie ik dan wel weer.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: iets aparts? overwaarde hypotheek abnamro

Bericht door Rense »

Als je dit jaar nog passeert dan ontvang je dat bedrag dit jaar niet meer terug maar pas rond midden volgend jaar. (aangifte ib voor 01-05 is terugontvangen voor 01-07).
laranja
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 jul, 2014 10:43 am

Re: iets aparts? overwaarde hypotheek abnamro

Bericht door laranja »

Nog bedankt @Rense voor uw laatste reactie. :wink:

Voor mij is nu alles achter de rug t/m de notaris aan toe (viel me allerzins mee, gewoon ook hier wezen shoppen) en er dus gebruik van gemaakt.
Kon het toch niet laten deze site weer eens door te nemen. :)
Uitgebreider leesvoer meen ik aan dan toen ik met eerste gesprek begon (15 aug 2019)

https://overwaarde-opnemen.nl/
Plaats reactie