iets aparts? overwaarde hypotheek abnamro

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

laranja
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 jul, 2014 10:43 am

iets aparts? overwaarde hypotheek abnamro

Bericht door laranja »

Heb nu een aflossingsvrije hypotheek tot 2025 lopen via de ABN AMRO. Zag bij toeval een spot van deze bank op tv onlangs.
Overwaarde hypotheek. Iets nieuws voor hun? Lijkt me wel wat o.a. voor bijv. nieuwe keuken, wat renoveren aan het huis.
Huige overwaarde is op zn minst 2 ton, wil er wat mee, een bescheiden gedeelte ervan dan. Wil nl voorlopig hier blijven wonen en hoor bij de doelgroep.

Mss kan een deskundig iemand hier wat comments aan toevoegen.
Relevante link is:

https://www.abnamro.nl/nl/prive/hypothe ... theek.html

:?:
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: iets aparts? overwaarde hypotheek abnamro

Bericht door rambagts »

Dit is een nieuw product. Met de rekentool kun je berekenen wat je maandelijks of eenmalig (voor bv. een verbouwing) aan geld kan opnemen als er een overwaarde is en het is mogelijk vanaf de AOW leeftijd maar de voorwaarden en rentepercentages worden niet vermeld.

Tot een paar jaar geleden bood een aantal banken zg "opeethypotheken" aan maar door forse daling van de huizenprijzen kwam een aantal "opeters" in de problemen en zijn banken gestopt met deze producten.

Voor huizenbezitters die al hun geld in de stenen hebben zitten kan dit nieuwe product wellicht nuttig zijn maar zonder de voorwaarden en rentepercentages te kennen is het nog even lastig te adviseren.
Laatst gewijzigd door rambagts op za 11 mei, 2019 7:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: iets aparts? overwaarde hypotheek abnamro

Bericht door SimpleMind »

Rente is beschikbaar bij keuze ÔÇ£Overwaarde hypotheekÔÇØ als hypotheekvorm.

Advies is erg lastig zonder totaalplaatje. Het gaat hier eigenlijk niet om het kopen/verbouwen van een woning maar om inkomsten/vermogensplanning. Dat is erg afhankelijk van de persoonlijke situatie. Zoek een financieel adviseur is mijn advies.
laranja
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 jul, 2014 10:43 am

Re: iets aparts? overwaarde hypotheek abnamro

Bericht door laranja »

Ok Ik neem iig contact op met ABNAMRO. Kreeg zelfs appje erover. Ben zelf hun klant.
Volgens hun blijven de maandelijkse kosten zelfde als nu. Schuld bljft natuurlijk plus rente.
Wil toch weten het hoe en wat en idd HUN voorwaarden.

Dank voor jullie reactie.
laranja
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 jul, 2014 10:43 am

Re: iets aparts? overwaarde hypotheek abnamro

Bericht door laranja »

FYI>
Ik zie het iig wel zitten met dit product. Voor mijn situatie dan. Rente bij 10 jaar 2,31 ..20 jaar 2,89 %. Had in mijn hoofd 10 jr.
:idea:

Dit las ik recent in de Telegraaf (vandaag)

Uit
https://www.telegraaf.nl/financieel/146 ... op-te-eten

Heeft u extra geld nodig en zit uw vermogen vast in uw huis dan kunt u, als u de AOW-leeftijd heeft bereikt, de overwaarde van uw huis benutten zonder dat u uw huis hoeft te verkopen.
Hoe werkt dat? U bepaalt zelf hoeveel geld u nodig heeft. Dat kan een bedrag ineens zijn of maandelijks een bedrag. Het is niet mogelijk ├®n een bedrag ineens en een maandelijks bedrag op te nemen.
De maximale hoogte van het bedrag is afhankelijk van de overwaarde van uw woonhuis. Heeft u nog een hypotheek, dan hoeft dit niet direct bezwaarlijk te zijn. Het beperkt echter wel de ruimte van het maximale bedrag dat u kunt opnemen.
"Goed nadenken vooraf om decepties te voorkomen"
Voor de rentevaste periode kunt u kiezen uit tien, vijftien en twintig jaar. De verschuldigde rente hoeft u niet maandelijks naar de bank over te maken, maar wordt opgeteld bij de hypotheek. Het verschuldigde hypotheekbedrag loopt daardoor maandelijks op. De hypotheek moet u aflossen bij verkoop. Is het hypotheekbedrag onverhoopt hoger dan de verkoopopbrengst dan is de resterende schuld onder voorwaarden voor rekening van de bank. De voorwaarden zijn goed onderhoud en een marktconforme verkoopprijs.
De overwaarde-hypotheek is een prima product alhoewel ik verwacht dat veel consumenten de opnamemogelijkheden beperkt zullen vinden. Zij houden onvoldoende rekening met de rentebijschrijving en de garantie dat de restschuld voor rekening van de bank is.
Daarnaast is het essentieel dat consumenten die hier gebruik van willen maken vooraf goed nadenken hoe zij het geld willen gaan gebruiken. Bij tegenvallers, zoals onverwachte grote uitgaven of pensioenkortingen, is de flexibiliteit van dit product nagenoeg nihil. Als u kleiner wilt gaan wonen dan zou dit product u wel eens in de weg kunnen zitten. Om decepties te voorkomen vooraf goed nadenken!
laranja
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 jul, 2014 10:43 am

Re: iets aparts? overwaarde hypotheek abnamro

Bericht door laranja »

Ook: eerst/voordien was het huis verkopen bij bv Florius of andere, je verkoopt je eigen huis om het vervolgens te huren voor een m.i. te hoog bedrag. Werd genoeg voor gewaarschuwd in de pers.
laranja
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 jul, 2014 10:43 am

Re: iets aparts? overwaarde hypotheek abnamro

Bericht door laranja »

Hallo

Hypotheek on-line afsluiten via

https://www.bijbouwe.nl/online-hypothee ... uiten.aspx

Heb het gevoel dat de kosten meevallen in vergelijking met andere hyptheekverschaffers.
Is het wat? De moeite waard?

:!: :?:
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: iets aparts? overwaarde hypotheek abnamro

Bericht door Rense »

Beste Laranja,

Je haalt nu van alles door elkaar. De overwaardehypotheek wordt aangeboden door ABN AMRO. Die heeft niets met Florius of BijBouwe te maken.

Deze hypotheek kan je arsluiten via de ABN AMRO of via een onafhankelijk adviseur. Qua rente maakt dat niets uit, qua kosten kon de ABN AMRO nog wel eens tegenvallen. Loop dus net klakkeloos naar de bank maar informeer ook elders.
laranja
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 jul, 2014 10:43 am

Re: iets aparts? overwaarde hypotheek abnamro

Bericht door laranja »

Rense schreef:Beste Laranja,

Je haalt nu van alles door elkaar. De overwaardehypotheek wordt aangeboden door ABN AMRO. Die heeft niets met Florius of BijBouwe te maken.

Deze hypotheek kan je arsluiten via de ABN AMRO of via een onafhankelijk adviseur. Qua rente maakt dat niets uit, qua kosten kon de ABN AMRO nog wel eens tegenvallen. Loop dus net klakkeloos naar de bank maar informeer ook elders.
Beste Rense,

Dank voor de reactie.

Haal niets door elkaar. Ik heb me terdege verdiept in de Overwaarde Hypotheek. Heb zelfs rekening gehouden met stijgen van de rente (geloof ik zelf niet voor komende jaren) en dus zelfs verlaging van de dagwaarde van het huis en zelfs voornemens maar een deel vd overwaarde op te nemen
De documenten zijn inderdaad al ok en nu is het een kwestie van accoord gaan met de ABNAmro, hun rapport en kosten uiteraard.

Dat ik zonet Bijbouwe heb genoemd heeft te maken dat ook zij met de Overwaarde hypotheek stunten. Inderdaad qua kosten mss zelfs lager dan bij de ABN Amro. Was ik gewoon nieuwgierig naar.

Vond deze video iig interessant te beluisteren, zag ik bij toeval vandaag.

https://weblog.moneywise.nl/hypotheken/ ... dar-radio/

of deze URL

https://www.nporadio1.nl/consument/1852 ... ehypotheek
QAF
Berichten: 57
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 9:41 am

Re: iets aparts? overwaarde hypotheek abnamro

Bericht door QAF »

Sorry, maar ik ben het eens met Rense. Je haalt van alles door elkaar. Oversluiten is wat anders dan overwaarde. BijBouwe biedt geen mogelijkheden om je overwaarde op te nemen. De link die je geeft gaat ook over oversluiten.

ABN AMRO en Florius (= volle dochter van ABN) bieden een dergelijk product wel aan, ieder met hun eigen voor en nadelen. Dit soort producten worden gebruikt om bijvoorbeeld te voorzien in extra pensioeninkomen om van te leven.

Je geeft in je startpost ook aan dat je het geld zou willen gebruiken voor een nieuwe keuken en wat renoveren. Daar heb je geen overwaarde hypotheek voor nodig, dat kan gewoon bij elke aanbieder d.m.v. een taxatierapport (en vervolgens een bouwdepot). In het geval je hypotheek hoger is ingeschreven, of er al veel is afgelost, kan dit mogelijk zelfs bij de huidige aanbieder zonder dat je naar de notaris hoeft (als extra leningdeel).

Met alle respect, maar mijn advies hierin zou ook zijn het zoeken van een goede, bij voorkeur onafhankelijke, adviseur. Naar mijn inschatting is je eigen kennis van deze producten te weinig om zelfstandig goed overwogen keuzes te maken en alle opties af te wegen. Dat is helemaal niet erg en geldt voor veruit de meeste Nederlanders. Die paar 1000 euro voor goed advies, ga je daardoor zeker terugverdienen.
laranja
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 jul, 2014 10:43 am

Re: iets aparts? overwaarde hypotheek abnamro

Bericht door laranja »

Goed lezen is ook een kunst zie ik.

Tuurlijk ik ben deze topic gestart omdat ik wat meer over dit nieuwe product wilde weten. Zag bij toeval een spot van ABN Amro:
(er zijn onderttussen wel meerdere die zich hebben gemeld heb ik gezien)

dus
d.w.z. in huis blijven wonen (zelfde maandkosten) en ja over de overwaarde (of deel) willen beschikken. That's all. Rente is nu laag en wat je nodIg hebt wordt uiteraard bij de huidige hyp opgeteld etc etc..en de kosten.
Voordien kon het eerst niet. Eerst de hele hap verkopen, hoop cash en huis evt huren nmm te duur. Zag ik dus niet zitten.
Er zijn varianten.

Heb trouwens verschillende links hier geplaatst om het de lezers en mezelf te verduidelijken.
:!:
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: iets aparts? overwaarde hypotheek abnamro

Bericht door Rense »

Ik zou het inderdaad bij BijBouwe doen. Scheelt je een hoop kosten en gezien je kennis moet dat geen probleem zijn.

Succes :o
laranja
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 jul, 2014 10:43 am

Re: iets aparts? overwaarde hypotheek abnamro

Bericht door laranja »

Hoi hoi, nog bedankt voor de reacties.

Heb mss voor jullie een rare vraag..alles is rond nu dus het stappen naar de notaris wordt laatste actie. Papieren liggen er.
Scheelt het of ik nu, in 2019 dus of 2020 voor een bepaalde datum (ergens in jan.2020) naar de notaris moet? :?:
Thx alvast.

:mrgreen:
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: iets aparts? overwaarde hypotheek abnamro

Bericht door SimpleMind »

Voor de aftrek van kosten kan dat uitmaken. Het hangt een beetje van van je inkomsten, en verhouding WOZ/hypotheek, oude en nieuwe rente.
Het kan bij hoog IB-tarief gunstiger zijn om dit jaar de kosten af te trekken. Je moet even op een rijtje zetten hoe de totale aftrek dit jaar versus volgend jaar uitpakt.
laranja
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 jul, 2014 10:43 am

Re: iets aparts? overwaarde hypotheek abnamro

Bericht door laranja »

THX voor de reactie.
Hooog IB tarief?? Dat heb ik zeker niet. Laag eerder.

Maar idd ga het op een rijtje zetten. Las wel ergens in het pamflet van ABNAMRO iets over het fiscale gedoe.
Of anders bel ik de belastingdienst wel op.
Of schrijf ze.

Of een belastingadviseur.

Of Eigen Huis, ben ik lid van.

Heeft er mee te maken dat dit een anders dan anders hypotheek is ..nieuw product van de geldgever.
Speciaal voor senioren (65+ waarvan) waarvan de overwaarde vnl in de stenen zit.

:?
Plaats reactie