Aflossing hypotheek en vrijstelling rendementsheffing

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

gerhard
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 apr, 2019 9:39 am

Aflossing hypotheek en vrijstelling rendementsheffing

Bericht door gerhard »

Hallo allen,

ik heb een spaarhypotheek in combinatie met een startzekerverzekering bij ABN Amro.
Omdat ik zelf ook wat spaargeld had, leek het me verstandig om een deel van de hypotheek af te lossen.

Nu krijg ik een mutatie formulier toegestuurd voor de startzekerverzekering. Hier staat oa in
"De verzekeringnemer verklaart hierbij nadrukkelijk dat hij/zij weet dat de door hem/haar aangegeven mutatie leidt tot een verlies van de vrijstelling rendementsheffing"

Dit is nieuw voor mij, dus ik vraag me af of dit wel klopt?
Laatst gewijzigd door gerhard op ma 29 apr, 2019 1:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Aflossing hypotheek en vrijstelling rendementsheffing

Bericht door SimpleMind »

Ja het is zeker mogelijk dat extra aflossing leidt tot verlies van de vrijstelling (ivm bandbreedte). Ik kan niet inschatten wat de exacte gegevens zijn en je precies hebt gedaan maar ik denk dat je het beste zo snel mogelijk contact kan opnemen met je adviseur.
gerhard
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 apr, 2019 9:39 am

Re: Aflossing hypotheek en vrijstelling rendementsheffing

Bericht door gerhard »

Ok, dat ga ik zeker doen. Ik heb echter geen onafhankelijke adviseur ingeschakeld dus ik vraag me af of deze regels ook ergens (online) beschikbaar zijn?

Mijn hypotheek was ongeveer 120.000 en ik heb het nu afgelost tot 80.000, dus wel een aanzienlijke aflossing.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Aflossing hypotheek en vrijstelling rendementsheffing

Bericht door SimpleMind »

De simple regel is dat de maximale jaarinleg niet meer mag zijn dan 10x de minimale jaarinleg (over de gehele looptijd en inclusief eventuele extra inleg).
In de praktijk is het echter iets gecompliceerder omdat de (herberekende) inleg erg afhankelijk is van zaken als rente, extra inleg, aflossing, looptijd etc.

Op basis van je verhaal begrijp ik dat het oorspronkelijke spaardoel 120.000 was? En dat dit nu waarschijnlijk is/wordt aangepast naar 80.000?
Wat is de huidige waarde van de verzekering? Wat is de einddatum van de verzekering? Wat is de huidige rente? En wat was de spaarinleg tot nu toe?

Overigens is indien mogelijk extra sparen bijna altijd voordeliger dan extra aflossen... maar ook hiervoor gelden dezelfde regels...
gerhard
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 apr, 2019 9:39 am

Re: Aflossing hypotheek en vrijstelling rendementsheffing

Bericht door gerhard »

dank voor de info SimpleMind!

Ik heb inmiddels reactie van mijn adviseur wat betreft de vrijstelling:
Het formulier wordt gebruikt voor zowel Kapitaal Verzekering Eigen woning (KEW) als box III polissen. Bij box III polissen kan de vrijstelling verloren gaan wanneer er een handeling wordt verricht die niet is toegestaan. Bij KEW polissen is dit echter niet van toepassing. Uw polis is een KEW polis, derhalve mag u in kopje over de vrijstelling n.v.t. neer zetten.
Het mutatie formulier is dus aangepast met de nvt voor vrijstelling rendementsheffing.
Iets anders: in eerste instantie hadden ze mijn overlijdensrisico dekking op 120.000 gelaten, terwijl het beoogd doelkapitaal verlaagd is naar 80.000. Onder het mom dat oververzekering 'wel is toegestaan' binnen het produkt. En ik dus meer premie moest afdragen.

Het verdient allemaal geen schoonheidsprijs..
Plaats reactie