2e huis kopen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

KeesDeVries
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 19 apr, 2019 4:53 pm

2e huis kopen

Bericht door KeesDeVries »

Beste,

De situatie is als volgt:

Huis in bezit op beider naam, verkoop waarde ca. 340.000 euro, hypotheek 270.000,-. Opgebouwd vermogen in hypotheek ca. 40.000,-
Inkomen man 65.000
Inkomen vrouw 28.000
Eigen geld 30.000 euro.

Is het mogelijk om tegen normale hypotheek voorwaarden een extra woonhuis aan te kopen van ca. 200.000,- (dat qua huurpunten in de particuliere sector valt) Ik blijf ingeschreven op het huidige adres, mijn vrouw schrijft zich in op het andere adres.

In de nieuwe woning gaat mijn zoon wonen met (op papier mijn vrouw) en twee vrienden, die vrienden betalen ca. 300 euro en waarmee ik een groot gedeelde van de woonlasten kan dekken. Na een jaar of 4/5 verkopen we de boel weer, hopelijk met een winst die de aankoopkosten dekt. Ik ga er vanuit dat ik geen aftrek heb op dat andere huis.

Kan een dergelijke constructie of net iets anders of is dit illegaal? Is een huurcontract mogelijk voor die vrienden of andere huurders? Moeten die vrienden op papier bij hun ouders blijven wonen?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: 2e huis kopen

Bericht door SimpleMind »

Kan een dergelijke constructie of net iets anders of is dit illegaal?
In de nieuwe woning gaat mijn zoon wonen met (op papier mijn vrouw)
Dus ja dat is illegaal... dit nog even los van alle andere (fiscale) ellende, het feit dat je dan formeel geen partners meer bent (nog wel toeslagpartner) en de bank hier waarschijnlijk niet aan mee gaat werken.
KeesDeVries
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 19 apr, 2019 4:53 pm

Re: 2e huis kopen

Bericht door KeesDeVries »

SimpleMind schreef:
Kan een dergelijke constructie of net iets anders of is dit illegaal?
In de nieuwe woning gaat mijn zoon wonen met (op papier mijn vrouw)
Dus ja dat is illegaal... dit nog even los van alle andere (fiscale) ellende, het feit dat je dan formeel geen partners meer bent (nog wel toeslagpartner) en de bank hier waarschijnlijk niet aan mee gaat werken.
Ok, bedankt kan ik het uit mijn hoofd zetten :)
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: 2e huis kopen

Bericht door M_1 »

Los daarvan moet je je afvragen of het verstandig is om met een zo grote hefboom te investeren. Met 15% eigen geld en 85% lening loop je ook bij zulk vastgoed een behoorlijk risico.
Plaats reactie