Aflossingvrij/Bankspaarhypotheek meenemen naar nieuwe woning

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Spammed
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 20 mar, 2019 8:12 pm

Aflossingvrij/Bankspaarhypotheek meenemen naar nieuwe woning

Bericht door Spammed »

Huidige situatie:
Spaargeld: Voldoende voor resterende hypotheek in zÔÇÖn geheel af te lossen, en flink deel in nieuwe woning te stoppen.

Huidige hypotheek:
Bankspaar: resterend spaardoel 100k -> spaardoel was ooit 150k ÔÇô> iets van 20k reeds gespaard -> herzieningsdatum rente dit jaar
Aflossingsvrij: resterend 60k -> was ooit 210k -> herzieningsdatum rente dit jaar

Ik ben mijzelf aan het orienteren op de aanschaf van een nieuwe woning. Nu heb ik iets afwijkende wensen. Ik wil mijn oude woning (appartement in centrum Amsterdam) niet verkopen, maar gaan verhuren.

Het is nu niet langer mogelijk om bankspaar, dan wel een aflossingsvrije hypotheek af te sluiten. Echter deze zou ik wel mee kunnen nemen (?) naar een nieuwe woning. De wens is dit ook te doen en resterende lening annuitair/lineair te nemen. Nu heb ik dus een aantal vragen:
ÔÇó Kan ik oude hypotheekdelen volledig aflossen, of moet ik dan eerst daar een overbruggingshypotheek opzetten (en deze dan aflossen)?
ÔÇó Kan ik aflossingvrije hypotheek in nieuwe situatie op 50% van aanschafwaarde zetten van nieuw aan te schaffen woning? Of ben ik beperkt tot bedrag wat nu nog resterend is / oorspronkelijke waarde (en is dit dan daadwerkelijke bedrag, of bedrag op hypotheekakte)
ÔÇó Kan ik bankspaarhypotheek in nieuwe situatie weer op 150k zetten (of wat huidige max is), of ben ik beperkt tot bedrag waar het spaardoel nu tot gereduceerd is?
ÔÇó Waar rekening mee te houden indien ik onverhoopts mocht besluiten de oude woning binnen 3 jaar te verkopen (ivm meerwaarde appartement ÔÇô normaal gesproken moet je dit immers in nieuwe woning investeren)?
ÔÇó Andere belangrijke overwegingen die ik over het hoofd zie?

Daarnaast kan ik de huur-inkomsten uit oude woning nu wel of niet meenemen in het bepalen van de maximale hypotheek in voor nieuwe woning?