hypothecaire inschrijvingen gesloten of niet?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

lisemarie
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 22 feb, 2019 4:43 pm

hypothecaire inschrijvingen gesloten of niet?

Bericht door lisemarie »

Beste mensen,
ik heb onlangs een hypotheekverhoging aangevraagd en gekregen. Echter wil ik nagaan of ik wel of niet terecht hiervoor een 4e hypotheek moest afsluiten, of dat ik wellicht mijn 2e en 3e hypotheekinschrijving had kunnen gebruiken. Hypotheek 2 en 3 zijn al lang geleden volledig afgelost. Echter stonden ze nog ingeschreven in het kadaster. Nooit geweten dat je zelf je hypotheekinschrijving moet laten verwijderen uit het kadaster en daar ook voor moet betalen. Maar goed, als je ze niet verwijdert zijn ze vaak later nog bruikbaar.
De situatie : ik heb een hoofdhypotheek bij Fl. Die is 27 jaar geleden bij ASR afgesloten, maar is daarna overgenomen door Direktbank en daarna door Florius, waar die nu dus nog loopt. Ik heb bij dezelfde hypotheekverstrekker een 2 en 3e hypotheek gehad. Beiden al jaren geleden afgelost. Dus alleen mijn hoofdhypotheek loopt nog. Ik vroeg om een hypotheekverhoging (om mijn dochter te kunnen schenken). Daar hebben ze bij Florius een 4e hypotheek van gemaakt. Dus notariskosten.
De notaris zei bij het tekenen van de akte, dat ik waarschijnlijk gebruik had kunnen maken van de hypotheekinschrijvingen 2 en 3. Dat ik dat maar eens goed moest laten uitzoeken.
Ik had een hypotheekadviseur bij Florius zelf, die volgens mij super beginnend was, want zij maakte diverse fouten in het traject. Omdat ik haar professionaliteit nogal in twijfel trek ivm andere forse fouten die ze maakte, wil ik haar antwoord over deze situatie graag aan jullie voorleggen.
Ik stelde de vraag aan haar: had ik die oude inschrijvingen 2 en 2 niet kunnen benutten?
Alles gaat per email bij Florius. (P.S. Ik raad iedereen af te kiezen voor een interne adviseur van Florius. Dramatisch slechte manier van communicatie.)
"Neen" mailt ze.
ik: Waarom niet?
adviseur: "Het waren gesloten inschrijvingen (vaste hypotheek), een inschrijving die niet opnieuw gebruikt kan worden wanneer er een verhoging op de hypotheek plaats vindt."
ik: "Ik kan in deze aktes niet lezen dat het gesloten inschrijvingen zijn. Waaraan kan ik dat zien? Kun je me dat zeggen? Beide hypotheken zouden pas in 2059 afgelost moeten zijn."
Haar antwoord (ik kopieer dit uit haar mail):
"In beide hypotheekaktes staat dat het gaat om een "onderhavige akte". Dit staat letterlijk in de hypotheekakte. Dit betekent dat het gaat om een gesloten inschrijving. Dit staat op pagina 3 onder artikel 2c"

Ik denk dat met 'onderhavige akte' alleen bedoeld wordt 'deze akte' en dat daaruit niet blijkt dat het om een gesloten inschrijving gaat.

Ik typ hier even wat er in artikel 2c staat:

Artikel 2: hypotheekstelling
tot de meerdere zekerheid van betaling van:
a. de hoofdsom van ... EUR of het onafgeloste deel hiervan
b. de rente over 3 jaar, begroot op 35% van de hoofdsom, zijnde ... EUR.
c. al hetgeen schuldenaar verder uit hoofde van de ONDERHAVIGE AKTE en na te melden Alg Voorwaarden verschuldigd is of zal worden (waaronder begrepen eventueel door schuldeiseres voorgeschoten premies op na te melden polis van levensverzekering) een en ander tezamen begroot op 20% van de hoofdsom, zijnde ... EUR.
Aldus de sub a,b, en c bedoelde bedragen tezamen begroot op ├®├®nhonderdvijfenvijftig procent van de hoofdsom, zijnde tot een totaal van .... EUR, verleent schuldenaar bij deze ten behoeve van schuldeiseres recht van derde hypotheek op het registergoed.

Kunnen jullie hieruit afleiden dat het om een 'gesloten' hypotheekinschrijving gaat die dus niet meer te gebruiken was/is? Ik zou het graag willen weten want als haar antwoord niet klopt dat het om een gesloten inschrijving gaat, dan wil ik de notariskosten op Florius verhalen.

graag jullie commentaar.
Hartelijke groet, Lisemarie
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: hypothecaire inschrijvingen gesloten of niet?

Bericht door rambagts »

Ik lees hier:

In sommige gevallen kan het zelfs verstandig zijn om de hypotheek nog niet te royeren. Bijvoorbeeld als je verwacht later weer een hypotheek op te nemen bij dezelfde geldverstrekker. Dan kun je de oude hypotheekinschrijving bij het Kadaster in de meeste gevallen nog gebruiken en betaal je niet opnieuw notariskosten.

https://www.eigenhuis.nl/hypotheken/hyp ... t-kadaster
lisemarie
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 22 feb, 2019 4:43 pm

Re: hypothecaire inschrijvingen gesloten of niet?

Bericht door lisemarie »

Ja dat is mij inmiddels bekend.
Daarom dus juist mijn vraag : ik heb 2 volledig afgeloste en nog niet geroyeerde hypotheekinschrijvingen en toch zegt de interne hypotheekadviseur van Florius dat die niet meer te gebruiken zijn. Met als reden : zie mijn eerste mail.
Moet ik haar geloven of niet? Hoe kan ik checken of het waar is dat die niet meer te gebruiken zijn?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: hypothecaire inschrijvingen gesloten of niet?

Bericht door rambagts »

Zo te lezen heeft Florius de inschrijving gesloten en wil F. deze niet heropenen. Is F niet te benaderen via social media.
lisemarie
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 22 feb, 2019 4:43 pm

Re: hypothecaire inschrijvingen gesloten of niet?

Bericht door lisemarie »

Bedoel je dat het niet in de akte vermeldt staat of een hypotheek gesloten of herbruikbaar is, maar dat een hypotheekverstrekker er naar willekeur over beslist?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: hypothecaire inschrijvingen gesloten of niet?

Bericht door rambagts »

Daar lijkt het wel op.
lisemarie
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 22 feb, 2019 4:43 pm

Re: hypothecaire inschrijvingen gesloten of niet?

Bericht door lisemarie »

Is er nog iemand anders die hier meer vanaf weet? Want ik begrijp het nog steeds niet helemaal.
Kan een geldverstrekker zomaar achteraf - na aflossing - beslissen dat een hypothecaire inschrijving niet meer gebruikt kan worden? Wordt zoiets niet opgenomen in de akte?
lisemarie
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 22 feb, 2019 4:43 pm

Re: hypothecaire inschrijvingen gesloten of niet?

Bericht door lisemarie »

Ik heb me dat ook afgevraagd, of het een rol speelt dat de hypotheken zijn overgenomen door Florius, en dus afgesloten werden door een andere kredietverstrekker. Ik ben maar een leek, vandaar dat ik me tot dit forum wend. Ik vind het nogal wat om nu notariskosten te gaan betalen om de aktes door een notaris te laten 'keuren'. En de medewerking van Florius is echt Knudde (zoals je kunt afleiden aan het antwoord dat zij me gaven). Is er nog een andere instantie waar ik terecht kan om dit uit te zoeken, anders dan hier een notaris voor te gaan betalen?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: hypothecaire inschrijvingen gesloten of niet?

Bericht door rambagts »

klacht indienen bij Florius:
https://www.florius.nl/algemeen/klanten ... enregeling

Je zou ook contact kunnen opnemen met Kifid
https://www.kifid.nl

Je zou in je contacten met Florius ook kunnen zeggen dat je programma's als Kassa of Radar om advies gaat vragen of de Consumentenbond.
Plaats reactie