KEW Afkopen: Naar annuiteiten hypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Karel102
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 feb, 2019 3:48 am

KEW Afkopen: Naar annuiteiten hypotheek

Bericht door Karel102 »

Kun je een KEW polis afkopen en het opgespaarde bedrag daarvan direct inzetten/aflossen in een nieuwe annuiteiten hypotheek ? Wij hebben een gedeelte hypotheek van om en nabij de 80.000 euro in zo'n polis tegen 5,8%.

We hoorden van kennissen dat we teveel betalen bijna 500 per maand voor deze polis en willen dit stuk omzetten naar een annuiteiten.

Zij hadden dit ook gedaan en de maandlasten zijn als een raket omlaag gegaan.

Vraag me ook af wat de boete en evt extra kosten zouden zijn hiervan.
Gaan ing nog contacten uiteraard maar vroeg me af of hier ervaring mee is.
Dank u
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: KEW Afkopen: Naar annuiteiten hypotheek

Bericht door SimpleMind »

Heeft die kennis er ook bij vermeld hoeveel het omzetten van de meest voordelige hypotheekvorm naar annuiteit ze uiteindelijk gaat kosten? Laat je niet gek maken!
Omzetten van spaar naar annuiteit waarbij de looptijd gelijk blijft zal NIET goedkoper zijn!
Natuurlijk kun je kijken naar hoe de lasten lager zouden kunnen, maar dit realiseren door omzetting naar annuiteit zal uiteindelijk een dure optie zijn!

Als je iets meer gegevens deelt kunnen we wat meer informatie geven. Dit soort gevallen zijn altijd erg afhankelijk van de details.
Denk aan:
hoe hoog is de totale hypotheek?
wanneer is de hypotheek (en spaarconstructie) gestart?
wat is de geplande einddatum van de hypotheek?
rentepercentage: op alles 5.8%
wat is de huidige afkoopwaarde van de KEW? 80.000?
welk tarief inkomstenbelasting betaal je?
wat is de WOZ-waarde van je woning?
Karel102
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 feb, 2019 3:48 am

Re: KEW Afkopen: Naar annuiteiten hypotheek

Bericht door Karel102 »

Het is een maatwerkverzekeringspolis.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: KEW Afkopen: Naar annuiteiten hypotheek

Bericht door SimpleMind »

Dus? Je zit bij ING/NN? Er komt wel een vraag bij: is het een KEW, oftewel is het een zuivere spaarpolis?
Karel102
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 feb, 2019 3:48 am

Re: KEW Afkopen: Naar annuiteiten hypotheek

Bericht door Karel102 »

Ja klopt, 100% rendementfonds, heb wel 3 keer de laatste 10 jaar de premie moeten verhogen anders zou doelkapitaal niet gehaald worden.
Er moet nu ook geinvesteerd worden in en om het huis, gezien rentedaling dachten we om naar annuiteiten te gaan, wil af van die verzekeringsbagger.Ik wil 1 hypotheek met 1 vast bedrag pm en verbouwingskosten van 15.000 er bovenop zou fijn zijn, in de spaarpot van NN zit nu 25.000
Karel102
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 feb, 2019 3:48 am

Re: KEW Afkopen: Naar annuiteiten hypotheek

Bericht door Karel102 »

Het gaat om een Maatwerkverzekering bij nationale nederlanden, trouwens niet 3 keer, maar 4 keer de premie hiervan behoorlijk moeten verhogen in 8 jaar tijd.Ben r wel een beetje klaar mee, al die orv pak ik wel ergens anders vandaan.
Karel102
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 feb, 2019 3:48 am

Re: KEW Afkopen: Naar annuiteiten hypotheek

Bericht door Karel102 »

Ok, blijkbaar weten jullie het dus ook niet meer :)
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: KEW Afkopen: Naar annuiteiten hypotheek

Bericht door SimpleMind »

Het is vooral een gebrek aan tijd :mrgreen:

Bovendien heb je nog niet veel informatie gegeven. Ik denk dat het tijd wordt dat je een hypotheekadviseur bezoekt om precies te kijken wat er aan de hand is.
Als het om beleggingen gaat loop je risico van tegenvallende resultaten waardoor je extra moet inleggen, wellicht kun je deze omzetten naar een spaarvariant.
Bij een echte spaarpolis is de rente gekoppeld aan je hypotheekrente en wijzigt de inleg alleen bij rentewijzigingen (maar dan gaat de hypotheekrente ook mee).

Omzetten naar annuiteit zal, bij gelijkblijvende looptijd, echter hoger maandlasten geven dan een echte spaarvariant. Zeker met een opgebouwd vermogen van 80k.
Ik heb het gevoel dat je niet helemaal helder hebt wat je betaald en waarvoor. Neem je spullen eens mee naar je adviseur en laat het uitleggen.
Karel102
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 feb, 2019 3:48 am

Re: KEW Afkopen: Naar annuiteiten hypotheek

Bericht door Karel102 »

Ga ik doen, next week, bedankt tot zover
Plaats reactie