adviseur tarief

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

arjensik
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 09 dec, 2018 1:24 pm

adviseur tarief

Bericht door arjensik »

Beste forumleden,

Mijn vrouw en ik zijn getrouwd in gemeenschap van goederen en zouden uit elkaar gaan.
We zijn hiervoor bij een hypotheekadviseur geweest.
Mijn vrouw zou het huis overnemen dat op mijn naam stond (ik heb het huis gekocht en we zijn daarna getrouwd).
De hypotheek zou iets verhoogd worden en hiermee zou mijn vrouw me uitkopen, dit was met haar inkomen geen enkel probleem. Verder hebben we een vrij simpele hypotheek (1 hypotheekdeel, volledig bankspaarhypotheek van 140000)
De hypotheekadviseur gaf ons aan dat dit ongeveer 3000 euro zou kosten (ongeveer 20 uur werk).
We vonden dit wel aan de hoge kant, maar hadden vertrouwen in de adviseur en hebben dit geaccepteerd.

Echter, na en aantal gesprekken met mediator hebben we in de daaropvolgende week besloten om toch bij elkaar te blijven :) .
Precies een week na ons eerste gesprek hebben we dit gemeld aan onze hypotheekadviseur. Hij gaf echter aan reeds kosten gemaakt te hebben.
Nu ontvingen we afgelopen week een rekening van 7 uur werk en een bedrag boven de 1100 euro.
Deze rekening geeft ons een slecht gevoel. Met name omdat er niets op gespecificeerd staat, er staat slechts 'advieskosten' en het totaalbedrag.
We vinden de uren ook aan de hoge kant, het lijkt ons sterk dat hij in zo'n korte tijd al voor 7 uur in onze zaak heeft gestoken. Verder vinden we het uurloon van 135 exlusief BTW nogal aan de hoge kant (dit is namelijk zo'n 165 euro inclusief BTW). Als laatste hebben we nooit een specifieke opdrachtbevestiging gekregen en/of getekend, alles is mondeling gegaan. Van zijn uurtarief waren we vooraf dus niet op de hoogte, we hadden enkel een totaalbedrag afgesproken. Dit terwijl op de website van de overkoepelende organisatie (waar deze adviseur ondervalt) staat dat er altijd gewerkt wordt met een opdrachtbevestiging, er staat onder andere:

Een uitgebreide beschrijving van de werkzaamheden per stap vind je in het stappenplan. Na het kennismakingsgesprek ontvang je een opdrachtbevestiging waarin per stap staat beschreven wat de adviseur voor jou gaat doen.

Geen onverwachte kosten of verrassingen

We zorgen vooraf dat je weet op welke kosten je moet rekenen. En pas na jouw akkoord gaat onze adviseur aan de slag. Zo weet je precies waar je aan toe bent en wat je voor jouw hypotheekadvies betaalt. Kortom: geen verrassingen of onverwachte kosten.


Ik vind de manier van werken van deze adviseur niet erg transparant.
Mijn vragen aan jullie zijn:
- Is 3000 euro voor het overzetten van hypotheek op naam ex-partner reeel?
- Is die 7 gemaakte uren in zo'n korte tijd realistisch, hypotheekverstrekkers zullen toch ook wel doorlooptijden hebben?
- Is het uurloon van 135 ex btw niet wat aan de hoge kant?
- Kunnen we nog iets met het gegeven dat hij nooit een opdrachtbevestiging heeft verstrekt en wij nooit iets getekend hebben?
- Wat vinden jullie in het algemeen van de situatie en wat zouden jullie adviseren, gewoon betalen of hier toch een punt van maken?

Alvast hartelijk dank voor de reacties!