Overbruggingshypotheek?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

LTS
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 aug, 2007 9:10 am

Overbruggingshypotheek?

Bericht door LTS »

Situatie: huis op het oog, eigen huis nog niet verkocht.
Makelaar wel hier geweest, schat dat we met 23K-33K overwaarde ons huis op redelijke termijn zouden moeten kunnen verkopen.
Daarnaast hebben we dus nog een bankspaarpot van zo'n 27.5K (groeit nu maandelijks met ruim Ôé¼ 435,-).
We hebben nog geen adviseur benaderd (eentje hier in het dorp gaf laatst rare adviezen (zie eerder topic van mij), zijn daarin dus nog zoekende.
Wij zouden het beoogde huis voor rond de 440-450K willen kopen. Komen de KK nog bij (15000?), totaal zal de aankoop dus zo'n 455-465K zijn, minus overwaarde en spaarpot= zo'n Ôé¼ 400K hypotheek.
Op onze salarissen is zo'n Ôé¼ 460K te financieren.
Wat nu als we een overbrugging nodig hebben?
Zolang ons huidige huis niet verkocht is, hebben we dat eigengeld nog niet beschikbaar en lenen we dus op onze max..
Komen we dan niet in de knoei?
En wat zijn op dit moment de 'goede' verstrekkers? Toen wij destijds onze huidige hypotheek afsloten was Obvion een van de betere, hoe is dat op dit moment?
Wie heeft prettige voorwaarden en rentes?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Overbruggingshypotheek?

Bericht door SimpleMind »

Ik denk dat ik je alleen kan adviseren om een gesprek aan te gaan met een adviseur. Overbrugging hoeft geen probleem te zijn als er bijvoorbeeld voldoende spaargeld aanwezig is. Maar ik zou echt even een adviseur bezoeken om te vragen naar alle details. Doe dit ook gewoon vooraf, dat geeft vooraf meer duidelijkheid over (on)mogelijkheden. En het kan dus teleurstelling achteraf voorkomen.
LTS
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 aug, 2007 9:10 am

Re: Overbruggingshypotheek?

Bericht door LTS »

Ik was je net voor :)
Ben net bij een adviseur binnen gewandeld en gevraagd om een afspraak te maken.
Dit is een klein kantoortje.. (niks mis mee, weet ik uit ervaring, he Tukker (als je hier nog wel eens leest..))
Maar is het verstandig om ook nog naar een Hypotheker of iets dergelijks te gaan?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Overbruggingshypotheek?

Bericht door SimpleMind »

Waarom zou een adviseur bij een grote keten beter zijn dan een adviseur bij een klein kantoor?
Als het een goede adviseur waarbij jij een goed gevoel hebt dan heb je daar waarschijnlijk meer aan dan een onpersoonlijke adviseur bij een grote keten.
LTS
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 aug, 2007 9:10 am

Re: Overbruggingshypotheek?

Bericht door LTS »

Nou, onze vorige adviseur is met pensioen... ;) dus we moeten op zoek naar een nieuwe.
Met die adviseur van het kleine kantoortje heb ik nog helemaal geen kennis gemaakt, dus heb daar ook nog geen gevoel bij.
Ik heb ook geen idee of hij 'alles' in de markt kan aanbieden.
Maar ik wil ook zeker met hem om de tafel! Als ik m tenminste te pakken kan krijgen...
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Overbruggingshypotheek?

Bericht door M_1 »

Iedere tussenpersoon moet voor de hypotheken verplicht een 'dienstverleningsdocument' hebben. Vaak kun je dat al op de website vinden, sinds krijg je het als je een gesprek met hem hebt. In dat document staat onder andere of hij net veel is weinig geldverstrekkers werkt.
LTS
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 aug, 2007 9:10 am

Re: Overbruggingshypotheek?

Bericht door LTS »

Dinsdag gesprek bij beiden.. Plus makelaar over de vloer.
Druk dagje :)
Ik ben wel erg benieuwd waar ze mee komen en of er veel verschil in zit..
Ik heb geen idee wat op dit moment de verstrekkers met de beste/betere voorwaarden zijn.
We zullen het dinsdag wel horen.
LTS
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 aug, 2007 9:10 am

Re: Overbruggingshypotheek?

Bericht door LTS »

Zo, druk dagje gehad.
Positief gesprek met makelaar over ons eigen huis gehad en bij de Hypotheker geweest en de zelfstandige adviseur.
Voordeel bij Hypotheker was dat ik meteen een aantal doorrekeningen kreeg van wat handig, verstandig en mogelijk was.
Bij de zelfstandige alleen een sneltoets gedaan of de hoofdsom die we nodig zouden kunnen hebben ook haalbaar was. Verder geen getalletjes, alleen wat hij zelf kost :)
Wat ik prettig vond is dat de Hypotheker me duidelijk kon maken wat voor opties we met de spaarpot van de bankspaarhypotheek hebben. Die meenemen zou zomaar eens gunstig kunnen zijn.. Dan zou over 20 jaar (want zolang loopt onze bankspaarhypotheek nog) al een flink deel afgelost worden!
Er moest alleen nog gekeken worden hoe verstrekkers dat potje dan zien in verhouding tot het % marktwaarde dat je financiert.
Als je het potje niet gebruikt om de hypotheek te verlagen, heb je een hogere hypotheek, maar daartegenover staat wel een spaarpot, snappen jullie wat ik bedoel? Wellicht zeggen (sommige) verstrekkers dat ze de waarde van het potje van de totale hypotheek afhalen om zo tot een gunstiger rente te komen.
Maar eens overleggen met welke hypotheekman we verder willen, zodat er concrete voorstellen op tafel komen te liggen.
Bij voorkeur met een verkocht eigen huis, want dat maakt een eventuele overbrugging een stuk makkelijker.
Al was het, volgens de zelfstandige, ook een optie om de overbrugging 'zelf' te financieren, door tijdelijk een hogere hypotheek te nemen en die per direct af te mogen lossen, zodra ons eigen huis verkocht was.
To be continued!!!
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Overbruggingshypotheek?

Bericht door SimpleMind »

Overbrugging hangt onder meer af van de hoeveelheid spaargeld en de speling met betrekking tot de inkomsten.
Overigens goed te horen dat het meenemen van de bankspaar serieus wordt overwogen. Dit is echt heel gunstig.
Soms tref je een adviseur dit omwille van gemak dit liever niet doet en daarom probeert af te kopen en er annuiteit/aflossingsvrij van maakt. Helaas dan meestal niet in het voordeel van de klant.
Deze adviseur lijkt in ieder geval serieus te willen kijken naar het voor jullie zo optimaal mogelijk plaatje.
LTS
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 aug, 2007 9:10 am

Re: Overbruggingshypotheek?

Bericht door LTS »

Ja, vond ik ook fijn om te horen. D Hypotheker begon erover, met berekeningen en al. De zelfstandige wil eerst zeker weten dat we bij hem komen denk ik, voor hij met getallen gaat goochelen. Maar ook hij gaf aan dat er wel gekeken moest/kon worden naar of het interessant kon zijn de bankspaar door te laten lopen.
Plaats reactie