Gevolgen eigen woning gaan verhuren

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Joe81
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 30 jan, 2019 9:28 pm

Gevolgen eigen woning gaan verhuren

Bericht door Joe81 »

Beste forumleden,

Mijn vriendin en ik zijn nu een paar jaar samen en we denken er aan definitief samen te gaan wonen in haar (koop)huis. Ik speel met de gedachte mijn eigen koopappartement te gaan verhuren. Ik wil graag alle financiële consequenties op een rijtje zetten, zodat ik weet of het interessant kan zijn te gaan verhuren.

Hypotheek (ABN AMRO):
BOX 1 Kapitaalverzekering Eigen Woning
Deel 1 Spaarhypotheek (per 1-12-2008): Ôé¼ 100.000
Deel 2 Aflosvrije hypotheek (per 1-12-2008): Ôé¼ 59.000

De geschatte waarde van de verzekering is Ôé¼ 19.000.
Totaal is er aan premies betaald aan de verzekering Ôé¼ 15.000.

Huidige geschatte verkoopprijs appartement: Ôé¼ 220.000

Financiële consequenties als ik mijn huis wil gaan verhuren:
1. Verlies hypotheekrenteaftrek, dus stijging hypothecaire maandlasten.
2. Verlies KEW: belasting betalen in box 1 over het rentebestanddeel in de waarde van de verzekering. Rentebestanddeel is: 19.000 ÔÇô 0 : 19000 * (19.000-15000)= Ôé¼ 4000
3. Hypotheek en woning verhuist naar box 3 > jaarlijks vermogensbelasting betalen
4. Toestemming vragen aan hypotheekverstrekker voor verhuur (verhuur = meer risico). Mogelijk moet ik nog een deel aflossen op de hypotheek.

Overzie ik zo alle zaken waar ik aan moet denken? Of vergeet ik iets?

Alvast bedankt!
Groet Joe
youperdepoep
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 30 jan, 2019 1:59 pm

Re: Gevolgen eigen woning gaan verhuren

Bericht door youperdepoep »

Kijk goed naar je hypotheekvoorwaarden.

Als er niet van de regels wordt afgeweken mag je je huis waarschijnlijk niet verhuren.
Dat betekent dat je van hypotheek zou moeten wisselen (van particuliere zelf woon naar particulier/zakelijk verhuur o.a. ING, NIBC, Domivest, RNHB), en dat kan weer boeterente impliceren.

Het kan dus interessanter zijn om je huis daadwerkelijk te verkopen en met het opgebrachte geld plus deels verhuurhypotheek een nieuw pand te kopen om te verhuren.
Joe81
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 30 jan, 2019 9:28 pm

Re: Gevolgen eigen woning gaan verhuren

Bericht door Joe81 »

Ik ben inderdaad benieuwd wat de bank gaat zeggen. De voorwaarden spreken over 'niet zonder toestemming verhuren etc.'

Zoals je aangeeft sowieso goed om na te gaan of andere opties misschien interessanter zijn zoals verkopen en ander pand kopen. Al heb ik wel veel vertrouwen in dit pand doordat ik de staat goed ken, de buurt in trek is bij expats en andere potentiele huurders. Bovendien verbied de VVE verhuur niet, ook goed om te weten.
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Gevolgen eigen woning gaan verhuren

Bericht door Cnorretje »

Joe81 schreef:2. Verlies KEW: belasting betalen in box 1 over het rentebestanddeel in de waarde van de verzekering. Rentebestanddeel is: 19.000 ÔÇô 0 : 19000 * (19.000-15000)= Ôé¼ 4000
Overzie ik zo alle zaken waar ik aan moet denken? Of vergeet ik iets?

Alvast bedankt!
Groet Joe
Bovenstaande kun je voorkomen door de polis te beëindigen voor je deze gaat verhuren. De waarde dien je vanuit fiscaal oogpunt in te lossen op de hypotheek (Eigen Woning Schuld). Waarschijnlijk zul je wel het resterende deel geheel of gedeeltelijk om moeten zetten naar annuïteit.

Het verhaal van toestemming blijft uiteraard wel overeind.
Plaats reactie