Als huurder een tweede woning kopen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

MargotB
Berichten: 3
Lid geworden op: di 29 jan, 2019 11:16 pm

Als huurder een tweede woning kopen

Bericht door MargotB »

Goedenavond allemaal,
Ik heb een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden tot nu toe. Kan ik als huurder een 2e woning kopen ( huurwoning aanhouden, liefst als hoofdverblijf). Is er iemand die hier iets over kan vertellen?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Als huurder een tweede woning kopen

Bericht door rambagts »

Gelet op feit dat je de vraag stelt op een hypotheekforum neem ik aan dat je woning wil kopen met een hypotheek en dat je die woning niet als hoofdverblijf wil gaan gebruiken. In dat geval heb je geen recht op rente aftrek .Wat wil je gaan doen met die woning? Leeg laten staan? Verhuren? iets anders? Zonder veel eigen geld zal je niet gemakkelijk een hypotheek kunnen krijgen.
MargotB
Berichten: 3
Lid geworden op: di 29 jan, 2019 11:16 pm

Re: Als huurder een tweede woning kopen

Bericht door MargotB »

Ja, ik realiseer me dat ik eigen geld moet inbrengen idd. En ook dat je voor een recreatiewoning geen rente kunt aftrekken en bovendien vaak geen volledige hypotheek kunt krijgen . Maar het ging mij ook om de combinatie van huren en kopen , en dan de huurwoning als woonadres aanhouden. Valt je koopwoning dan toch gewoon in box 3?
MargotB
Berichten: 3
Lid geworden op: di 29 jan, 2019 11:16 pm

Re: Als huurder een tweede woning kopen

Bericht door MargotB »

O ; ik wil de woning deels verhuren , deels zelf gebruiken. Het is mijn bedoeling er over een jaar of 7 definitief te gaan wonen. Dus dan zou de koopwoning wel het woonadres worden . Het is een woning in recreatiegebied waar permanent wonen gedoogd wordt, dit blijft ook zo.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Als huurder een tweede woning kopen

Bericht door rambagts »

Je hoeft je dan geen zorgen te maken. Koopwoning valt in Box 3 zoals je zegt. Besef wel dat als ooit de gedoog constructie ten einde komt je woning wel eens fors in prijs kan dalen.
Plaats reactie