Eerst "de overeengekomen eigen middelen"?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Hypo124
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 27 jan, 2019 11:03 am

Eerst "de overeengekomen eigen middelen"?

Bericht door Hypo124 »

Beste forumgebruikers,

Wij staan op het punt om de hypotheekofferte te tekenen. Nu heb ik de kleine lettertjes gelezen en lees ik dat wij eerst de "overeengekomen eigen middelen" moeten gebruiken voordat er geld uit het depot wordt betaald. Ik vermoed dat die eigen middelen de overwaarde is van ons verkochte huis. Dat wij die overwaarde gaan inbrengen is altijd de bedoeling geweest. We hebben die overwaarde al voor de helft gebruikt om een stukje grond te kopen. De rest van de overwaarde zouden we nog even willen bewaren en de eerst volgende nota's zouden we daarom uit het depot willen laten betalen. Lees ik de algemene voorwaarden goed dan gaat dit niet lukken. Weet iemand of het klopt wat ik zeg? Gaat de geldverstrekker echt vragen om aan te tonen dat de eigen middelen zijn gebruikt? En weet iemand dan misschien hoe ik die nota's toch uit het depot kan betalen? NB: dit gaat niet over de fiscale aftrekbaarheid van de rente maar alleen over het kunnen betalen van nota's uit het depot. Iedereen alvast bedankt voor de reactie. Groeten, Hypo124
Hypo124
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 27 jan, 2019 11:03 am

Re: Eerst "de overeengekomen eigen middelen"?

Bericht door Hypo124 »

Besproken is dat wij de overwaarde zouden gebruiken. Niet concreet is gesproken over wanneer wij die overwaarde zouden aanwenden. De geldverstrekker weet van de aanschaf van de kavel.

Zien jullie nog mogelijkheden om onze eigen middelen nog even niet uitgeven en toch eerst uit depot dingen te betalen?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Eerst "de overeengekomen eigen middelen"?

Bericht door M_1 »

Wat is de reden waarom je eerst het depot zou willen aanspreken?

De geldverstrekker zal de garantie willen hebben dat de woning volledig zal kunnen worden betaald. Stel dat je de eigen middelen als laatste zou gebruiken, dan zou het kunnen zijn dat je dat geld al hebt verbrast een dat je dus de laatste termijn niet meer zou kunnen betalen. Dat kan grote problemen opleveren, ook voor de geldverstrekker. Daarom zal een geldverstrekker in de regel willen dat je eerst het stuk eigen geld inbrengt, zodat er meer zekerheid is dat dat geld niet voor andere zaken wordt gebruikt..
Hypo124
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 27 jan, 2019 11:03 am

Re: Eerst "de overeengekomen eigen middelen"?

Bericht door Hypo124 »

De afbouw wil ik grotendeels zelf ter hand nemen met behulp van vrienden en bevriende klussers. Dat kost niet de hoofdprijs maar is ook weer niet voor niks. Zullen ook vaak kleinere bedragen zijn waarbij het makkelijk is om dat gelijk af te rekenen i.p.v. met nota's die dan naderhand worden voldaan vanuit het depot.

Ik snap de overweging. Maar ben nog wel benieuwd of iemand nog mogelijkheden ziet om de eigen middelen eerst nog even te bewaren tot het einde van de bouw.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Eerst "de overeengekomen eigen middelen"?

Bericht door Rense »

Feitelijk had je dit bij het aanvragen van de hypotheek moeten aangeven.

Je adviseur had dan in zijn aanvraag kunnen vermelden dat je bijvoorbeeld 10.000 euro van de overwaarde niet wilde inbrengen.

In de nieuwe hypotheek (die dan uiteraard ook 10.000 euro hogere zou worden) zou dan een box 3 deel ter grootte van 10.000 euro ontstaan.
Als dit zou passen binnen de toetsing was verstrekking geen probleem geweest en had je dus 10.000 euro beschikbaar gehad.

Nu achteraf zal het lastig zijn omdat de geldverstrekker aangeeft dat eerst de eigen middelen dienen te worden ingebracht.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Eerst "de overeengekomen eigen middelen"?

Bericht door M_1 »

Het verhaal klinkt enigszins alsof een groot deel van de verdere afbouw zonder factuur gebeurt, naar meer als 'vriendendienst' onderling wordt verrekend. Anders zou het immers niet echt een probleem hebben te zijn als de rekening niet meteen iedere dag handje contantje wordt betaald, maar als de rekening na afloop uit het depot betaald wordt.

Uiteraard zal dit voor de Belastingdienst niet meetellen als investering in de eigen woning; voor de belastingen is er immers geen werk verricht... (Dat is immers een van de eigenschappen van die 'vriendendienst'). Dat betekent, zoals Rense ook aangeeft, dat een deel van de overwaarde niet wordt ingebracht en dat over een deel van de financiering geen aftrek is. Omdat het wel of niet aftrekbaar zijn nogal relevant is voor de financiering, is dit iets wat zeker voor het aangaan van de hypotheek met de adviseur besproken had moeten worden.
Plaats reactie