Studieschuld aflossen met hypotheek?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Chuck1979
Berichten: 3
Lid geworden op: za 19 jan, 2019 5:36 am

Studieschuld aflossen met hypotheek?

Bericht door Chuck1979 »

Hoi, vraagje voor de gurus hier. We hebben ons huis verkocht voor een kleinere, goedkopere woning. Nu hebben we wat spaargeld, een openstaande studieschuld van 20k, 100k overwaarde en bankspaardeposito van 15k (oude bankspaarhypotheek was 170k). De nieuwe hypotheek moet 150k zijn om het huis te kunnen bekostigen. Men adviseert ons om naast een bankspaarhypotheek van 140k een nieuwe annuitaire hypotheek af te sluiten van 30k en hiermee de studieschuld af te lossen om maandlasten laag te krijgen en van de onzekerheid van een korte rentevasteperiode af te zijn. Ik krijg een onderbuikgevoel dat het verstandiger is geen annuitair te doen, 150k te lenen met banksparen en extra af te gaan lossen op de studieschuld. Maandlasten zijn dan wat hoger maar ons voornaamste doel is om wat sneller volledig schuldenvrij te kunnen zijn. Wat denken jullie hiervan?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Studieschuld aflossen met hypotheek?

Bericht door M_1 »

Gaat het om een duo-schuld of is het een lening bij een bank? In het algemeen kun je een duo schuld beter niet oversluiten, aangezien de rente daar minimaal is. De enige reden waarom ik een duo-schuld zou oversluiten is als je de 'verplichte' maandelijkse aflossing bij duo niet wilt betalen. Maar uiteindelijk ben je met zulk uitstellen veel duurder uit dan gewoon de maandelijkse termijnen betalen.

Als het in een lening bij een bank is, dan kan het goedkoper zijn om de lening mee te brengen in de hypotheek. In dat geval is een stukje extra annuïteiten wel weer logisch. Maar ook dan zou ik voor het banksparen kiezen voor een zo hoog mogelijk bankspaardeel. En dus niet lager gaan zitten. Dat geldt ook als je het huis beter kunt verkopen dan verwacht en je dus meer overwaarde hebt. In dat geval moet je een extra stukje overwaarde aflossen op de hypotheek, maar dat kun je ook gewoon op de bankspaarhypotheek doen.
Plaats reactie